Katsaus verkkopohjaiseen lisättyyn todellisuuteen
Pärnänen, Aarni (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417474
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062417474
Tiivistelmä
Lisätty todellisuus on älypuhelimien mukana levinnyt lähes jokaiselle kokeiltavaksi. Lisätyn todellisuuden kehityksen yksi suurimpia ongelmia on kehityksen hajaantuminen. Useat eri laitteet ja käyttöjärjestelmät vaativat toimiakseen erilliset versiot sovelluksista, niiden kehitys on kallista ja vie paljon resursseja. Verkkopohjainen lähestymistapa on järjestelmäriippumaton vaihtoehto perinteisille sovelluksille ja voi leikata kehityksen kustannuksia.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja testata verkkopohjaisia lisätyn todellisuuden lähestymistapoja, ja verrata niitä sovelluspohjaisiin lähestymistapoihin, arvioiden teknologian valmiutta ja käytettävyyttä.
Ensiksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä verkkopohjaisella lähestymistavalla on tarjota perinteisiin sovelluksiin verrattuna. Teoriaosuudessa myös tarkasteltiin ja vertailtiin useita verkkopohjaisia sekä sovelluspohjaisia lisätyn todellisuuden toimintamalleja.
Käytännön vertailu suoritettiin kehittämällä testisovellukset kahdella, teoriaosuuden tutkimuksen perusteella valitulla, verkkopohjaisella ja kahdella sovelluspohjaisella toteutustavalla. Testeissä keskityttiin suorituskykyyn ja kuvantunnistukseen.
Teoriaosuuden pohdinnassa todettiin verkkopohjaisen lisätyn todellisuuden teknologia hyvin potentiaaliseksi, mutta testauksessa esille tulleet ongelmat ja rajoitteet kyseenalaistivat teknologian valmiuden. Näiden löytöjen perusteella verkkopohjainen lisätty todellisuus ei ole vielä valmis laajaan käyttöön, mutta 5G-verkkojen ja tekoälyn kehityksen myötä on mahdollista, että suuri osa lisätyn todellisuuden tarjonnasta siirtyy tulevaisuudessa kokonaan tai osittain verkkopohjaisiin ratkaisuihin. Augmented reality has with the spread of smartphones become available for nearly everyone to try out. One of the largest obstacles to large-scale deployment and development of AR-solutions is diversity of operating systems and devices. For many platforms, different operating systems require different versions of the augmented reality solutions. This can be expensive and reserve a great deal of resources that could be used elsewhere. Web-based approach is cross-platform alternative for traditional applications and can reduce expenditures for cross-platform development.
The aim of this thesis is to study and test web-based augmented reality methods and approaches, comparing them with application-based approach for assessing technology readiness and usability.
First, the thesis explored what a web-based approach has to offer compared to traditional applications. The theoretical part also looked at and compared several web-based and application-based models of augmented reality.
Comparison of practice was done by developing test applications with two, web-based and two application-based implementations based on the theory part study. The tests focused on performance and image recognition.
In the theoretical discussion, the technology of web-based augmented reality was found to be very potential, but the problems and constraints encountered in the testing questioned the readiness of technology. Based on these discoveries, the web-based augmented reality is not yet ready for widespread use, but with the advancement of 5G networks and artificial intelligence, it is possible that a large part of the augmented reality offering will in the future be fully or partially transferred to network-based solutions.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia ja testata verkkopohjaisia lisätyn todellisuuden lähestymistapoja, ja verrata niitä sovelluspohjaisiin lähestymistapoihin, arvioiden teknologian valmiutta ja käytettävyyttä.
Ensiksi opinnäytetyössä selvitettiin, mitä verkkopohjaisella lähestymistavalla on tarjota perinteisiin sovelluksiin verrattuna. Teoriaosuudessa myös tarkasteltiin ja vertailtiin useita verkkopohjaisia sekä sovelluspohjaisia lisätyn todellisuuden toimintamalleja.
Käytännön vertailu suoritettiin kehittämällä testisovellukset kahdella, teoriaosuuden tutkimuksen perusteella valitulla, verkkopohjaisella ja kahdella sovelluspohjaisella toteutustavalla. Testeissä keskityttiin suorituskykyyn ja kuvantunnistukseen.
Teoriaosuuden pohdinnassa todettiin verkkopohjaisen lisätyn todellisuuden teknologia hyvin potentiaaliseksi, mutta testauksessa esille tulleet ongelmat ja rajoitteet kyseenalaistivat teknologian valmiuden. Näiden löytöjen perusteella verkkopohjainen lisätty todellisuus ei ole vielä valmis laajaan käyttöön, mutta 5G-verkkojen ja tekoälyn kehityksen myötä on mahdollista, että suuri osa lisätyn todellisuuden tarjonnasta siirtyy tulevaisuudessa kokonaan tai osittain verkkopohjaisiin ratkaisuihin.
The aim of this thesis is to study and test web-based augmented reality methods and approaches, comparing them with application-based approach for assessing technology readiness and usability.
First, the thesis explored what a web-based approach has to offer compared to traditional applications. The theoretical part also looked at and compared several web-based and application-based models of augmented reality.
Comparison of practice was done by developing test applications with two, web-based and two application-based implementations based on the theory part study. The tests focused on performance and image recognition.
In the theoretical discussion, the technology of web-based augmented reality was found to be very potential, but the problems and constraints encountered in the testing questioned the readiness of technology. Based on these discoveries, the web-based augmented reality is not yet ready for widespread use, but with the advancement of 5G networks and artificial intelligence, it is possible that a large part of the augmented reality offering will in the future be fully or partially transferred to network-based solutions.