Laivan pääkoneen voiteluainejärjestelmän huuhteluprosessin suunnittelu : Meyer Turku Oy
Rantonen, Joonas (2019)
Rantonen, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017414
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019062017414
Tiivistelmä
Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona Meyer Turku Oy:lle. Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia ja kehittää laivan pääkoneen voiteluainejärjestelmän huuhteluprosessia sekä luoda uusi huuhtelusuunnitelma lähitulevaisuudessa rakennettavien laivojen voiteluainejärjestelmille. Opinnäytetyössä käsitellään alaan ja aiheeseen liittyvää teoriaa ja käytäntöjä sekä esitetään tärkeät huomioon otettavat seikat voiteluainejärjestelmän huuhtelusta.
Laivan pääkoneiden valmistaja asettaa usein järjestelmän voiteluaineelle tietyn puhtausluokkavaatimuksen, joka yleensä perustuu ISO 4406 - tai NAS1638 -standardiin. Tarkoituksena oli selvittää, miten kyseinen järjestelmä saadaan huuhdeltua tämän puhtausvaatimuksen mukaiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja luotettavin tuloksin. Järjestelmän huuhtelun tarkoituksena on poistaa asennusvaiheesta ja uudesta öljystä peräisin olevat epäpuhtaudet ja varmistaa, että koko putkisto ja voiteluainejärjestelmä ovat riittävän puhtaita.
Työn tarkoituksena on myös toimia ohjeena voiteluaine- tai muiden hydrauliikkajärjestelmien huuhtelusuunitelmien luomisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi lopputuote eli huuhtelusuunnitelma ja huuhteluohje, jotka otettiin heti käyttöön tuotannon avuksi. This Bachelor’s thesis was commissioned by Meyer Turku Oy. The aim of the thesis was to study and develop a flushing process of the lubrication oil system for the ship main engines. Also, to create a new flushing strategy for the lubrication oil systems for all the ships to be built in the near future. The thesis discusses the theory and practices related to the field and the subject, as well as the important things to consider when flushing the lubrication oil systems.
The ship’s engine manufacturer often sets a specific cleanliness grade for the lubrication oil system, usually based on ISO-4406 or NAS-1638 cleanliness standards. The purpose was to find out how the system can be flushed to meet the cleanliness requirement set by the engine manufacturer in the most efficient way and with the reliable results. The purpose of the flushing process is to remove installation dirt and the dirt from a new oil and to check that the piping and the system have been adequately cleaned.
The purpose of this thesis is also to provide guidance for the reader on creating a flushing strategy for a lubrication oil system or other hydraulic systems. As a result of this functional thesis, a new flushing strategy and flushing instruction was developed which immediately became available for production.
Laivan pääkoneiden valmistaja asettaa usein järjestelmän voiteluaineelle tietyn puhtausluokkavaatimuksen, joka yleensä perustuu ISO 4406 - tai NAS1638 -standardiin. Tarkoituksena oli selvittää, miten kyseinen järjestelmä saadaan huuhdeltua tämän puhtausvaatimuksen mukaiseksi mahdollisimman tehokkaasti ja luotettavin tuloksin. Järjestelmän huuhtelun tarkoituksena on poistaa asennusvaiheesta ja uudesta öljystä peräisin olevat epäpuhtaudet ja varmistaa, että koko putkisto ja voiteluainejärjestelmä ovat riittävän puhtaita.
Työn tarkoituksena on myös toimia ohjeena voiteluaine- tai muiden hydrauliikkajärjestelmien huuhtelusuunitelmien luomisessa. Toiminnallisen opinnäytetyön tuloksena syntyi lopputuote eli huuhtelusuunnitelma ja huuhteluohje, jotka otettiin heti käyttöön tuotannon avuksi.
The ship’s engine manufacturer often sets a specific cleanliness grade for the lubrication oil system, usually based on ISO-4406 or NAS-1638 cleanliness standards. The purpose was to find out how the system can be flushed to meet the cleanliness requirement set by the engine manufacturer in the most efficient way and with the reliable results. The purpose of the flushing process is to remove installation dirt and the dirt from a new oil and to check that the piping and the system have been adequately cleaned.
The purpose of this thesis is also to provide guidance for the reader on creating a flushing strategy for a lubrication oil system or other hydraulic systems. As a result of this functional thesis, a new flushing strategy and flushing instruction was developed which immediately became available for production.