Oppimismenetelmiä sairaanhoitajille lasten masennuksen tunnistamisen avuksi eteläisessä Afrikassa
Lehti, Anniina (2019)
Lehti, Anniina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917384
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917384
Tiivistelmä
Kehittämisprojekti on osa Turun ammattikorkeakoulun koordinoimaa MEGA-projektia. MEGA-projektin tavoitteena on kehittää toimintatapoja ja työkaluja eteläafrikkalaisille, maaseudulla työskenteleville sairaanhoitajille, tunnistaa lasten ja nuorten masennus. Masennus on alidiagnosoitu ja huonosti hoidettu sairaus matala- ja keskiluokkaisissa maissa. Riittämätön koulutus ja vähäiset resurssit ovat pääsyitä tähän maailmanlaajuiseen ongelmaan.
Kehittämisprojektin tavoitteena on tuoda esiin sopivia oppimismenetelmiä MEGA-projektissa luotavassa käsikirjassa, joiden avulla etelä afrikkalaiset opettajat voisivat ohjata kentällä työskenteleviä sairaanhoitajia tunnistamaan lasten ja nuorten masennus. Projekti on kirjallisuuspohjainen, tutkimuksellista osuutta kehittämisprojektissa ei ole.
Projektissa kirjallisuuteen perehdyttiin kattavasti ja pyrittiin löytämään ne oppimismenetelmät joita jo onnistuneesti oli käytetty eteläisessä Afrikassa tai vastaavanlaisissa olosuhteissa. Oppimismenetelmiä valittaessa huomioitiin myös maat tai maan alueet, joissa verkkovälitteisiä oppimismenetelmiä ei ole vielä totuttu käyttämään.
Tämän osaprojektin tuotoksena MEGA-projekti sai käyttöönsä ehdotuksia oppimismenetelmistä jotka voisivat toimia eteläisen Afrikan maaseudulla työskentelevien sairaanhoitajien tukena. Joihinkin oppimismenetelmiin tarvitaan Internet-yhteys, mutta toisia voi käyttää hyvin pienin resurssein This development project is part of MEGA project which is coordinated by Turku University of applied sciences. Purpose of MEGA project is to develop methods and tools for nurses working in rural areas of Southern Africa to recognise depression in children and young adults. Depression among children is poorly diagnosed and treated in low- and middle income countries including countries in Southern Africa. Insufficient education and inadequate resources are two main causes for this world wide problem.
The aim of this development project was to create sufficient teaching methods for teachers in Southern Africa and how to guide working nurses in rural areas to recognise depression in children and young adults. Teaching methods gathered in this report are literature based only. No studi es were made.
The process of this project started by studying literature about competencies of nurses in Southern Africa and then MEGA project required a framework to conceptionalise the ideas. There were some difficulties so the final part of this project focused on teaching methods for teachers in Southern Africa.
As a result MEGA project receives some suggested teaching methods which could be possible to impl ement in rural areas. There were some methods where internet access was needed and some where you can teach with very few resources.
It will be beneficial to know if any of these suggested methods were adequate in real situations so the study of what nurses have learned and how would be very informative.
Kehittämisprojektin tavoitteena on tuoda esiin sopivia oppimismenetelmiä MEGA-projektissa luotavassa käsikirjassa, joiden avulla etelä afrikkalaiset opettajat voisivat ohjata kentällä työskenteleviä sairaanhoitajia tunnistamaan lasten ja nuorten masennus. Projekti on kirjallisuuspohjainen, tutkimuksellista osuutta kehittämisprojektissa ei ole.
Projektissa kirjallisuuteen perehdyttiin kattavasti ja pyrittiin löytämään ne oppimismenetelmät joita jo onnistuneesti oli käytetty eteläisessä Afrikassa tai vastaavanlaisissa olosuhteissa. Oppimismenetelmiä valittaessa huomioitiin myös maat tai maan alueet, joissa verkkovälitteisiä oppimismenetelmiä ei ole vielä totuttu käyttämään.
Tämän osaprojektin tuotoksena MEGA-projekti sai käyttöönsä ehdotuksia oppimismenetelmistä jotka voisivat toimia eteläisen Afrikan maaseudulla työskentelevien sairaanhoitajien tukena. Joihinkin oppimismenetelmiin tarvitaan Internet-yhteys, mutta toisia voi käyttää hyvin pienin resurssein
The aim of this development project was to create sufficient teaching methods for teachers in Southern Africa and how to guide working nurses in rural areas to recognise depression in children and young adults. Teaching methods gathered in this report are literature based only. No studi es were made.
The process of this project started by studying literature about competencies of nurses in Southern Africa and then MEGA project required a framework to conceptionalise the ideas. There were some difficulties so the final part of this project focused on teaching methods for teachers in Southern Africa.
As a result MEGA project receives some suggested teaching methods which could be possible to impl ement in rural areas. There were some methods where internet access was needed and some where you can teach with very few resources.
It will be beneficial to know if any of these suggested methods were adequate in real situations so the study of what nurses have learned and how would be very informative.