Tulevaisuuden teknologiat vähittäiskaupan pienyrityksessa: Tekoäly, virtuaalitodellisuus, automaatio ja robotiikka
Koljonen, Atte (2019)
Koljonen, Atte
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917360
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917360
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii tamperelainen urheiluvälinekauppa nimeltä
LXS-SPORT Oy. Yritys halusi tietää, miten tekoälyä, virtuaalitodellisuutta
sekä automaatiota ja robotiikkaa voidaan hyödyntää yrityksessä. Työn tarkoitus
on myös antaa perustietoa, mitä edellä mainitut aiheet ovat ja miten ne toimivat.
Lisäksi yritys halusi saada kehitysehdotuksen, miten niitä voidaan hyödyntää nykyisessä
toiminnassa.
Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähteet ovat mahdollisimman uusia ja
käytettävä tieto tuoretta. Tämän avulla pyrittiin antamaan ennakoiva tieto yritykselle,
koska digitaalinen maailma kehittyy nopealla vauhdilla. Yritysesimerkkien
tarkoitus oli antaa kuva siitä, miten muut yritykset ovat tähän asti hyödyntäneet
tekoälyä, virtuaalitodellisuutta, automaatiota ja robotiikkaa. Tässä haettiin tarkoituksellisesti
suuria yrityksiä, kuten Walmart, Amazon, Zalando ynnä muut sellaiset,
jotka toimivat alansa markkinajohtajana ja hyödyntävät tämän hetken huippuosaamista
suurten rahallisten resurssien ansiosta.
Tutkimustulosten perusteella digitalisaatio tulee vaikuttamaan vähittäiskaupan
alaan suuresti. Se on jo näkynyt verkkokaupan kasvussa, jonka takia useampi
yritys on joutunut hakeutumaan konkurssiin. Uusien teknologioiden avulla yritykset
mahdollistavat kilpailukykynsä alalla, ja niiden avulla pystytään myös kehittämään
nykyistä liiketoimintaa. Suurimmat vaikutukset tulevat olemaan tekoälyllä,
virtuaalitodellisuudella ja robotiikalla, joiden avulla asiakaskokemus saadaan entistä
yksilöllisemmäksi.
LXS-SPORT Oy. Yritys halusi tietää, miten tekoälyä, virtuaalitodellisuutta
sekä automaatiota ja robotiikkaa voidaan hyödyntää yrityksessä. Työn tarkoitus
on myös antaa perustietoa, mitä edellä mainitut aiheet ovat ja miten ne toimivat.
Lisäksi yritys halusi saada kehitysehdotuksen, miten niitä voidaan hyödyntää nykyisessä
toiminnassa.
Työ tehtiin kirjallisuuskatsauksena, jossa lähteet ovat mahdollisimman uusia ja
käytettävä tieto tuoretta. Tämän avulla pyrittiin antamaan ennakoiva tieto yritykselle,
koska digitaalinen maailma kehittyy nopealla vauhdilla. Yritysesimerkkien
tarkoitus oli antaa kuva siitä, miten muut yritykset ovat tähän asti hyödyntäneet
tekoälyä, virtuaalitodellisuutta, automaatiota ja robotiikkaa. Tässä haettiin tarkoituksellisesti
suuria yrityksiä, kuten Walmart, Amazon, Zalando ynnä muut sellaiset,
jotka toimivat alansa markkinajohtajana ja hyödyntävät tämän hetken huippuosaamista
suurten rahallisten resurssien ansiosta.
Tutkimustulosten perusteella digitalisaatio tulee vaikuttamaan vähittäiskaupan
alaan suuresti. Se on jo näkynyt verkkokaupan kasvussa, jonka takia useampi
yritys on joutunut hakeutumaan konkurssiin. Uusien teknologioiden avulla yritykset
mahdollistavat kilpailukykynsä alalla, ja niiden avulla pystytään myös kehittämään
nykyistä liiketoimintaa. Suurimmat vaikutukset tulevat olemaan tekoälyllä,
virtuaalitodellisuudella ja robotiikalla, joiden avulla asiakaskokemus saadaan entistä
yksilöllisemmäksi.