Opetuspelin tekninen toteutus ja suunnittelu : PELIMO -projekti
Aarnio, Juha (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917345
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061917345
Tiivistelmä
Työn toimeksiantona oli opetuspelin toteutustavan valinta sekä demon kehittäminen valitulla teknologialla. Toimeksiantajana työssä oli projektitoimisto The Firma. Työ aloitettiin tarkastelemalla opetuspelien perusteoriaa jotta saatiin parempi ymmärrys niistä seikoista ja vaatimuksista, jotka opetuspelin tulee täyttää. Teoriaa ymmärtämällä pystyttiin varsinaisessa teknologiavertailussa varmistamaan, että valittu toteutustapa soveltuu toimeksiantajalta saadun projektin toteuttamiseen.
Teoriaosuus toteutettiin tutustumalla opetuspelejä ja niiden kehitystä käsitteleviin kirjallisiin lähteisiin. Näiden pohjalta saadun tiedon pohjalta voitiin aloittaa itse toteutustavan valinta- ja vertailuprosessi. Vertailuvaiheessa oli otettava huomioon lisäksi toimeksiantajan vaatimus käännösten toteuttamiseksi suomeksi ja ruotsiksi. Teoriaosuudessa tutustuttiin myös interaktiivisen tarinankerronnan teoriaan, sillä toteutettu peli oli vahvasti tarinapohjainen. Varsinainen vertailu suoritettiin eri pelimoottoreiden sekä tarinankerronnan työkaluihin tutustumalla ja ominaisuuksien vertailulla. Tämän vertailun jälkeen päädyttiin toteuttamaan prototyyppiä kahdella eri Unity-lisäosalla, RPGTalkilla ja Funguksella. Prototyyppivaiheen jälkeen valittiin lopulliseksi toteutustavaksi Fungus, jolla toteutettiin myös pelin käännökset.
Varsinaisen demon kehityksessä pelin tarinoiden käsikirjoitukset saatiin valmiina toimeksiantajalta, joista tehtiin Funguksen avulla pelattava demoversio toimivalla pisteytysmekaniikalla sekä vaihtoehtoisilla loppuratkaisuilla. Lopullinen peli on osa PELIMO hanketta, jossa tavoitteena on kehittää peli 10–12 vuotiaiden monikulttuurisuuskasvatuksen käyttöön. Lopputuloksena toimeksiantajalle toimitettiin Funguksella toteutettu demo sekä suositeltiin lopullisen version ja käännösten toteuttamista Funguksella. Työn loppupuolella teetettiin haastattelututkimus paikallisiin yrityksiin, jolla kartoitettiin valitun ratkaisun hyödyllisyyttä toimeksiantajalle. Goal of the thesis was to come up with an implementation method and practical demo for an educational game. The employer was The Firma, a learning environment located at Turku University of Applied Sciences. The project started with getting familiar with basic theory of educational games to get better understanding in what educational games are and which factors affect the effectiveness of educational game. Understanding the underlying theory made it possible to analyse how well the chosen method of implementation is suited for development of educational game.
Theoretical part of the project was conducted by reading literature on educational games and their design. Based on this knowledge the process for comparing and choosing the implementation method began. One requirement from employer’s side was the inclusion of translations in Finnish and Swedish, which was considered during the comparison process. Theory of interactive storytelling was also covered during this process, as the planned game was heavy on storytelling. The comparison process started with comparing features of different game engines and storytelling tools. After this process, storytelling tools RPGTalk and Fungus were chosen as the best candidates for implementing the game. After prototyping with both tools, fungus was ultimately chosen as the tool for implementing the demo and final game.
Developing the demo began with creating playable implementations with Fungus from pre-existing story scripts delivered by the employer. The final game is part of the PELIMO project, which goal is to create a game to be used in education of multiculturalism for 10–12 year old children as a part of social studies. At the end of the thesis, a set of interviews were conducted with local game companies to get an understanding on the usefulness of the selected implementation method.
Teoriaosuus toteutettiin tutustumalla opetuspelejä ja niiden kehitystä käsitteleviin kirjallisiin lähteisiin. Näiden pohjalta saadun tiedon pohjalta voitiin aloittaa itse toteutustavan valinta- ja vertailuprosessi. Vertailuvaiheessa oli otettava huomioon lisäksi toimeksiantajan vaatimus käännösten toteuttamiseksi suomeksi ja ruotsiksi. Teoriaosuudessa tutustuttiin myös interaktiivisen tarinankerronnan teoriaan, sillä toteutettu peli oli vahvasti tarinapohjainen. Varsinainen vertailu suoritettiin eri pelimoottoreiden sekä tarinankerronnan työkaluihin tutustumalla ja ominaisuuksien vertailulla. Tämän vertailun jälkeen päädyttiin toteuttamaan prototyyppiä kahdella eri Unity-lisäosalla, RPGTalkilla ja Funguksella. Prototyyppivaiheen jälkeen valittiin lopulliseksi toteutustavaksi Fungus, jolla toteutettiin myös pelin käännökset.
Varsinaisen demon kehityksessä pelin tarinoiden käsikirjoitukset saatiin valmiina toimeksiantajalta, joista tehtiin Funguksen avulla pelattava demoversio toimivalla pisteytysmekaniikalla sekä vaihtoehtoisilla loppuratkaisuilla. Lopullinen peli on osa PELIMO hanketta, jossa tavoitteena on kehittää peli 10–12 vuotiaiden monikulttuurisuuskasvatuksen käyttöön. Lopputuloksena toimeksiantajalle toimitettiin Funguksella toteutettu demo sekä suositeltiin lopullisen version ja käännösten toteuttamista Funguksella. Työn loppupuolella teetettiin haastattelututkimus paikallisiin yrityksiin, jolla kartoitettiin valitun ratkaisun hyödyllisyyttä toimeksiantajalle.
Theoretical part of the project was conducted by reading literature on educational games and their design. Based on this knowledge the process for comparing and choosing the implementation method began. One requirement from employer’s side was the inclusion of translations in Finnish and Swedish, which was considered during the comparison process. Theory of interactive storytelling was also covered during this process, as the planned game was heavy on storytelling. The comparison process started with comparing features of different game engines and storytelling tools. After this process, storytelling tools RPGTalk and Fungus were chosen as the best candidates for implementing the game. After prototyping with both tools, fungus was ultimately chosen as the tool for implementing the demo and final game.
Developing the demo began with creating playable implementations with Fungus from pre-existing story scripts delivered by the employer. The final game is part of the PELIMO project, which goal is to create a game to be used in education of multiculturalism for 10–12 year old children as a part of social studies. At the end of the thesis, a set of interviews were conducted with local game companies to get an understanding on the usefulness of the selected implementation method.