Urheiluseuran toiminnan kehitys : Case JHT Kalajoki ry
Allen, Henri (2019)
Allen, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817313
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817313
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten JHT Kalajoki toimii tällä hetkellä ja olisiko toimintaa syytä kehittää. Opinnäytetyössä käsiteltiin markkinointia yleisesti, digitaalista markkinointia, sosiaa- lista mediaa ja urheilumarkkinointia. Teoriaosuudessa selvitettiin myös, mikä on ARPA-toimintamalli ja miten sitä tulisi käyttää. Lähdemateriaalina toimi kotimainen kirjallisuus sekä lukuisat eri internet- lähteet.
Opinnäytetyössä selvitettiin JHT:n nykyisen sosiaalisen median, ottelutapahtumien ja sponsoriyhteis- työtoiminnan taso ja erilaisia toimintoja näiden asioiden kehittämiseksi. Sosiaalisen median mainonta ja julkaisut ovat keskeisiä kehityskohteita JHT:n toiminnassa. Lisäksi ottelutapahtumien parantaminen ja sponsoriyhteistyö vaativat askelia eteenpäin. Pienillä muutoksilla ja korjaamisella kaikkia näitä asi- oita voidaan saada kehitettyä valtavasti.
Opinnäytetyön perimmäinen tarkoitus oli saada JHT:n johtokunta ja avainhenkilöt ottamaan Erkki Ala- jan kehittelemä ARPA-toimintamalli liiketoimintansa tueksi. ARPA-malli antaa kaikelle toiminnalle punaisen langan, ja tähän voi turvautua epäselvissä tilanteissa. Malli johdattaa askel kerrallaan johto- kunnan kohti tavoitteitaan. Lisäksi opinnäytetyössä on tehty kvalitatiivinen kyselytutkimus, johon haas- tateltiin kolmea erisuuruista yhteistyökumppania. Vastausten perusteella on pyritty analysoimaan kehi- tyksen kohteet sponsoriyhteistyössä.
JHT:n toiminnassa on tällä hetkellä paljon kehitettävää ja opinnäytetyön avulla pyrittiin antamaan eri- laisia ideoita toiminnan muuttamiseen ja tukemiseen.
Opinnäytetyössä selvitettiin JHT:n nykyisen sosiaalisen median, ottelutapahtumien ja sponsoriyhteis- työtoiminnan taso ja erilaisia toimintoja näiden asioiden kehittämiseksi. Sosiaalisen median mainonta ja julkaisut ovat keskeisiä kehityskohteita JHT:n toiminnassa. Lisäksi ottelutapahtumien parantaminen ja sponsoriyhteistyö vaativat askelia eteenpäin. Pienillä muutoksilla ja korjaamisella kaikkia näitä asi- oita voidaan saada kehitettyä valtavasti.
Opinnäytetyön perimmäinen tarkoitus oli saada JHT:n johtokunta ja avainhenkilöt ottamaan Erkki Ala- jan kehittelemä ARPA-toimintamalli liiketoimintansa tueksi. ARPA-malli antaa kaikelle toiminnalle punaisen langan, ja tähän voi turvautua epäselvissä tilanteissa. Malli johdattaa askel kerrallaan johto- kunnan kohti tavoitteitaan. Lisäksi opinnäytetyössä on tehty kvalitatiivinen kyselytutkimus, johon haas- tateltiin kolmea erisuuruista yhteistyökumppania. Vastausten perusteella on pyritty analysoimaan kehi- tyksen kohteet sponsoriyhteistyössä.
JHT:n toiminnassa on tällä hetkellä paljon kehitettävää ja opinnäytetyön avulla pyrittiin antamaan eri- laisia ideoita toiminnan muuttamiseen ja tukemiseen.