Tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa: Ruisrock
Kähkönen, Maija (2019)
Kähkönen, Maija
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817307
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817307
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä, Tapahtuman markkinointi sosiaalisessa mediassa: Ruisrock, tutkitaan Ruisrockin markkinointia sosiaalisessa mediassa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia tapahtuman markkinointia sosiaalisessa mediassa, kuten markkinoinnin kanavia ja keinoja, tuloksellisuutta sosiaalisen median markkinoinnissa ja oikean kohderyhmän saavuttamista somessa. Opinnäytetyössä keskitytään Ruisrockin markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja juuri kyseisen festivaalin sosiaalisen median kanavien käyttöön ja festivaalin näkyvyyteen somessa. Opinnäytetyön tavoitteena on tutkia ja selvittää miten, millaisia keinoja ja mitä kanavia käyttäen Ruisrock markkinoi sosiaalisessa mediassa.
Sosiaalisen median käyttö on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana vauhdilla. Uusia sosiaalisen median kanavia tulee vanhojen rinnalle ja näiden kanavien käyttö on nykyään yleisempää useammilla ikäryhmillä, kuin ennen.
Viime vuosina on tajuttu myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tehokkuus, edullisuus ja saavutettavuus. Sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa todella laaja kohdeyleisö lyhyessä ajassa. Somemarkkinoinnissa käytetään usein hyödyksi yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Tällaiset yhteistyöjulkaisut ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Tunteisiin vetoaminen ja visuaalisten mielikuvien herättäminen on sosiaalisen median maailmassa helppoa. Tämä on uudenlaista ja tehokasta markkinointia, mille ei lähitulevaisuudessa näy loppua. Opinnäytetyössä tutkitaan myös vaikuttajamarkkinoinnin käyttöä ja sen hyötyjä sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa markkinoinnissa.
Tapahtumien markkinoiminen sosiaalisessa mediassa on hyvä tapa saada tapahtumalle näkyvyyttä ja tunnettuutta ja sitä kautta kasvattaa tapahtuman myyntilukuja. Tässä opinnäytetyössä paneudun juuri sosiaalisen median käyttötapoihin tapahtuman markkinoinnissa. Teoriaosuudessa pohditaan vaikutajamarkkinoinnin keinoja nykypäivän markkinoinnissa. Caseosassa keskitytään etenkin juuri turkulaisen musiikkifestivaalin Ruisrockin tapoihin markkinoida sosiaalisessa mediassa ja festivaalin onnistumiseen tässä markkinoinnissa. Teoriaosuus pohjautuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, vlogeihin, artikkeleihin ja erilaisiin nettilähteisiin. In the thesis, Event marketing in social media: Ruisrock, is researched Ruisrock's marketing in social media. The aim of the thesis work is to study the marketing of the event in social media, such as marketing channels and ways of marketing, success in social media marketing and reaching the right target group in the socal media. The thesis focuses on the marketing of Ruisrock in social media and the use of the social media channels of the festival in question and the visibility of the festival. Social media usage has gained popularity fast over the past few years. New social media channels come alongside the old ones, and these channels are now used by more age groups than before. The aim of the thesis is to study and find out how, by what means and by which channels Ruisrock markets in social media.
In recent years, the effectiveness, affordability and accessibility of marketing in social media has also been realized. In social media, a target group can be achieved in a short time. Social media marketing is often used to benefit from collaboration with influencers. Such collaborative publications have become more common in recent years. Appealing to emotions and reviving visual images is easy in the social media world. This is a new and effective marketing that will not end in the near future.
Marketing events in social media is an efficient good way to make the event more visible and familiar, and increase the sales figures of the event. In this thesis, the focus is on how social media is used to market the event. The theory gives information on the influential marketing in novadays. The case looks into on the habits of the Ruisrock music festival in Turku marketing in social media and the success of the festival in this marketing. The theoretical part is based on relevant literature, vlogs, articles and various online sources.
Sosiaalisen median käyttö on kasvattanut suosiotaan viime vuosien aikana vauhdilla. Uusia sosiaalisen median kanavia tulee vanhojen rinnalle ja näiden kanavien käyttö on nykyään yleisempää useammilla ikäryhmillä, kuin ennen.
Viime vuosina on tajuttu myös sosiaalisessa mediassa tapahtuvan markkinoinnin tehokkuus, edullisuus ja saavutettavuus. Sosiaalisessa mediassa voidaan saavuttaa todella laaja kohdeyleisö lyhyessä ajassa. Somemarkkinoinnissa käytetään usein hyödyksi yhteistyötä vaikuttajien kanssa. Tällaiset yhteistyöjulkaisut ovat yleistyneet huomattavasti viime vuosina. Tunteisiin vetoaminen ja visuaalisten mielikuvien herättäminen on sosiaalisen median maailmassa helppoa. Tämä on uudenlaista ja tehokasta markkinointia, mille ei lähitulevaisuudessa näy loppua. Opinnäytetyössä tutkitaan myös vaikuttajamarkkinoinnin käyttöä ja sen hyötyjä sosiaalisessa mediassa tapahtuvassa markkinoinnissa.
Tapahtumien markkinoiminen sosiaalisessa mediassa on hyvä tapa saada tapahtumalle näkyvyyttä ja tunnettuutta ja sitä kautta kasvattaa tapahtuman myyntilukuja. Tässä opinnäytetyössä paneudun juuri sosiaalisen median käyttötapoihin tapahtuman markkinoinnissa. Teoriaosuudessa pohditaan vaikutajamarkkinoinnin keinoja nykypäivän markkinoinnissa. Caseosassa keskitytään etenkin juuri turkulaisen musiikkifestivaalin Ruisrockin tapoihin markkinoida sosiaalisessa mediassa ja festivaalin onnistumiseen tässä markkinoinnissa. Teoriaosuus pohjautuu aiheeseen liittyvään kirjallisuuteen, vlogeihin, artikkeleihin ja erilaisiin nettilähteisiin.
In recent years, the effectiveness, affordability and accessibility of marketing in social media has also been realized. In social media, a target group can be achieved in a short time. Social media marketing is often used to benefit from collaboration with influencers. Such collaborative publications have become more common in recent years. Appealing to emotions and reviving visual images is easy in the social media world. This is a new and effective marketing that will not end in the near future.
Marketing events in social media is an efficient good way to make the event more visible and familiar, and increase the sales figures of the event. In this thesis, the focus is on how social media is used to market the event. The theory gives information on the influential marketing in novadays. The case looks into on the habits of the Ruisrock music festival in Turku marketing in social media and the success of the festival in this marketing. The theoretical part is based on relevant literature, vlogs, articles and various online sources.