Esimiehen keinoja lisätä työn imua
Nenonen, Sofia (2019)
Nenonen, Sofia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817177
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817177
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten esimiehet voivat lisätä organisaatiossa työn imua johtamisen avulla. Pyrkimyksenä oli tutkia erilaisia työn imun osatekijöitä ja niiden vaikutuksia työntekijään itseensä sekä koko organisaatioon. Opinnäytetyön tarkoituksena oli tehdä yrityksen myyntihenkilöstölle kysely, jota pohjusti yrityksen johdolle tehty teemahaastattelu yrityksen johtamiseen perehtymiseksi. Opinnäytetyön toimeksiantajana toimi Kotkan Garderobi Oy (VILA CLOTHES). VILA CLOTHES on tanskalainen vaatealan yritys, joka toimii Suomessa kauppiasvetoisesti.
Opinnäytetyössä käsitellään ensiksi yleisesti työn imu -käsitettä ja sen merkitystä. Tämän jälkeen käsitellään tekijöitä, jotka lisäävät tai vähentävät työn imun kokemista. Lopuksi kirjallisuuskatsaus käsittelee erilaisia keinoja, miten esimies voi lisätä työn imua johtamisen kautta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä asiat lisäävät ja mitkä asiat vähentävät kohderyhmän työn imua tällä hetkellä sekä miten esimiehet voivat edistää kohderyhmän työn imua. Lisäksi tutkimuskysymykseksi muodostui se, koetaanko työn imu eri myymälöissä eri tavoin.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin yrityksen myyntihenkilöstö, sillä se toimii avainasemassa onnistuneiden myyntikohtaamisten näkökulmasta. Kohderyhmään kuului kaikki kauppiaan 16 VILA -liikettä ja niissä työskentelevät 80 myyjää. Lopulliseen tutkimukseen osallistui 40 henkilöä, joten vastausprosentiksi saatiin 50%. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen muodossa.
Tutkimustuloksina saatiin selville, mitkä asiat koettiin erityisen motivoiviksi ja innostaviksi, eli mitkä asiat nähtiin lisäävän työn imua tällä hetkellä parhaiten. Lisäksi saatiin selville, mitkä asiat koettiin kuormittaviksi tällä hetkellä. Näitä tuloksia apuna käyttäen tehtiin toimeksiantajalle erilaisia kehittämisehdotuksia esimiestyöhön.
Opinnäytetyössä käsitellään ensiksi yleisesti työn imu -käsitettä ja sen merkitystä. Tämän jälkeen käsitellään tekijöitä, jotka lisäävät tai vähentävät työn imun kokemista. Lopuksi kirjallisuuskatsaus käsittelee erilaisia keinoja, miten esimies voi lisätä työn imua johtamisen kautta. Opinnäytetyön tutkimuskysymykseksi muodostui: mitkä asiat lisäävät ja mitkä asiat vähentävät kohderyhmän työn imua tällä hetkellä sekä miten esimiehet voivat edistää kohderyhmän työn imua. Lisäksi tutkimuskysymykseksi muodostui se, koetaanko työn imu eri myymälöissä eri tavoin.
Tutkimuksen kohderyhmäksi valittiin yrityksen myyntihenkilöstö, sillä se toimii avainasemassa onnistuneiden myyntikohtaamisten näkökulmasta. Kohderyhmään kuului kaikki kauppiaan 16 VILA -liikettä ja niissä työskentelevät 80 myyjää. Lopulliseen tutkimukseen osallistui 40 henkilöä, joten vastausprosentiksi saatiin 50%. Tutkimus suoritettiin kvantitatiivisena tutkimuksena sähköisen kyselylomakkeen muodossa.
Tutkimustuloksina saatiin selville, mitkä asiat koettiin erityisen motivoiviksi ja innostaviksi, eli mitkä asiat nähtiin lisäävän työn imua tällä hetkellä parhaiten. Lisäksi saatiin selville, mitkä asiat koettiin kuormittaviksi tällä hetkellä. Näitä tuloksia apuna käyttäen tehtiin toimeksiantajalle erilaisia kehittämisehdotuksia esimiestyöhön.