Käsityöyrityksen luksuskonseptin kehittäminen : kestävän kehityksen näkökulma
Friström-Ståhle, Meri (2019)
Friström-Ståhle, Meri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817174
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817174
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena on muotialan käsityöyrityksen luksuskonseptin kehittäminen kestävän kehityksen näkökulmasta. Kehittämiskohteena oleva yritys on opinnäytetyön tekijän oma yritys. Tarkoituksena on yhdessä teorian ja tutkimuksen avulla löytää vastauksia siihen, kuinka kestävän kehityksen arvoilla toimivan yrityksen luksuskonseptia tulisi kehittää mielikuvan näkökulmasta.
Jotta brändin mielikuva voidaan rakentaa oikeanlaiseksi, tulee ymmärtää myös mielikuvan taustalla vaikuttavat asiat ja syyt sille, miksi muotimaailman tulee siirtyä kestävämpiin toimintatapoihin ja mitkä ovat keinoja siihen. Tämän takia opinnäytetyö tuo tietoperustan avulla esille mm. muotialan nykytilan, käsityöammatin merkityksen muotialan muutoksessa ja sen, kuinka hitaammalla ja arvokkaammalla toiminnalla voidaan viedä muotialaa kestävämpään suuntaan. Tietoperustassa keskitytään myös luksuksen maailmaan ja siihen, mitä se on ja mikä on sen osa kestävässä kehityksessä. Näiden lisäksi tuodaan myös yleinen katsaus brändin merkityksestä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Metodiksi valikoitui ZMET tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen avulla voitiin tutkia kuluttajien ajatuksia ja tunteita aiheesta ekologisuus ja luksus.
Tutkimuksen tulokset tukevat sitä näkemystä, että luksuksen ja kestävän kehityksen mahdollinen ristiriita riippuu siitä, miten kuluttajat itse määrittävät luksuksen. Voidaan todeta, että koettuun luksukseen vaikuttaa myös se, pohditaanko luksusta ekologisuuden käsitteen kanssa vai ilman. Kun luksuksen määritelmä on yhdistettynä ekologisuuteen, muuttuu myös luksuksen olemus. Tutkimuksen mukaan luksukseen ei liitetä negatiivisia assosiaatioita, kun sitä pohditaan yhdessä ekologisuuden kanssa. Tämä havainto antaa rohkaisua siihen, että ekologisuuden näkökulma voi itse asiassa vahvistaa luksukseen liitettyjä positiivisia mielikuvia ja vähentää negatiivisia.
Tietoperustan ja tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta käsityöammatin olevan tärkeä osa niin kestävää kehitystä kuin luksusta. Kuluttajat ovat alkaneet olemaan entistä tietoisempia kulutustensa vaikutuksista ja tämän myötä arvostus huolella, läpinäkyvästi ja kestävästi valmistettuja tuotteita kohtaan kasvaa. Case käsityöyrityksen mielikuvan luominen ekologisuudesta ja luksuksesta vaatii tasapainoilua kahden eri näkökulman välillä. Jotta ekologinen luksusbrändi ei lähetä ristiriitaisia viestejä, tulee yrityksen käyttää niitä ekologisuuteen kuin luksukseen liitettyjä mielikuvia ja elementtejä, jotka ovat sopusoinnussa keskenään.
Jotta brändin mielikuva voidaan rakentaa oikeanlaiseksi, tulee ymmärtää myös mielikuvan taustalla vaikuttavat asiat ja syyt sille, miksi muotimaailman tulee siirtyä kestävämpiin toimintatapoihin ja mitkä ovat keinoja siihen. Tämän takia opinnäytetyö tuo tietoperustan avulla esille mm. muotialan nykytilan, käsityöammatin merkityksen muotialan muutoksessa ja sen, kuinka hitaammalla ja arvokkaammalla toiminnalla voidaan viedä muotialaa kestävämpään suuntaan. Tietoperustassa keskitytään myös luksuksen maailmaan ja siihen, mitä se on ja mikä on sen osa kestävässä kehityksessä. Näiden lisäksi tuodaan myös yleinen katsaus brändin merkityksestä.
Opinnäytetyön tutkimuksessa käytettiin kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Metodiksi valikoitui ZMET tutkimusmenetelmä. Tutkimuksen avulla voitiin tutkia kuluttajien ajatuksia ja tunteita aiheesta ekologisuus ja luksus.
Tutkimuksen tulokset tukevat sitä näkemystä, että luksuksen ja kestävän kehityksen mahdollinen ristiriita riippuu siitä, miten kuluttajat itse määrittävät luksuksen. Voidaan todeta, että koettuun luksukseen vaikuttaa myös se, pohditaanko luksusta ekologisuuden käsitteen kanssa vai ilman. Kun luksuksen määritelmä on yhdistettynä ekologisuuteen, muuttuu myös luksuksen olemus. Tutkimuksen mukaan luksukseen ei liitetä negatiivisia assosiaatioita, kun sitä pohditaan yhdessä ekologisuuden kanssa. Tämä havainto antaa rohkaisua siihen, että ekologisuuden näkökulma voi itse asiassa vahvistaa luksukseen liitettyjä positiivisia mielikuvia ja vähentää negatiivisia.
Tietoperustan ja tutkimuksen perusteella voidaan myös todeta käsityöammatin olevan tärkeä osa niin kestävää kehitystä kuin luksusta. Kuluttajat ovat alkaneet olemaan entistä tietoisempia kulutustensa vaikutuksista ja tämän myötä arvostus huolella, läpinäkyvästi ja kestävästi valmistettuja tuotteita kohtaan kasvaa. Case käsityöyrityksen mielikuvan luominen ekologisuudesta ja luksuksesta vaatii tasapainoilua kahden eri näkökulman välillä. Jotta ekologinen luksusbrändi ei lähetä ristiriitaisia viestejä, tulee yrityksen käyttää niitä ekologisuuteen kuin luksukseen liitettyjä mielikuvia ja elementtejä, jotka ovat sopusoinnussa keskenään.