Esimiehen vaikutus työhyvinvointiin myyntialalla
Lähteenmäki, Henri (2019)
Lähteenmäki, Henri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817164
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817164
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää esimiehen merkitystä myyjien työhyvinvointiin. Merkityksen selvittämiseksi tärkeimpänä asiana työssä tutkittiin myyjien työhyvinvoinnin eri osa-alueita ja myynnin johtamisen vaikutusta siihen. Myyntityössä kuten kaikilla muillakin aloilla työhyvinvointi on erittäin tärkeä ja keskeinen asia työntekijöiden jaksamisen ja mielekkyyden kannalta. Sillä on myös vaikutusta myös yhteiskunnallisiin asioihin, sillä heikentynyt työhyvinvointi rasittaa organisaation lisäksi myös kansantaloutta. Opinnäytetyö tehtiin toimeksiantona henkilöstöpalvelualan yritykselle.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuuden ensimmäisessä kappaleessa käsiteltiin työhyvinvointia niin yleisestä kuin myyntialankin näkökulmasta, ja toisessa teoriakappaleessa kuvattiin esimiestyöskentelyä. Työn kvalitatiivinen tutkimusosuus rakentui henkilöstöpalvelualan yrityksen esimiehille suoritetuista henkilökohtaisista teemahaastatteluista, ja kvantitatiivinen tutkimusosa yrityksen myyjille tehdystä verkkokyselystä.
Työn tavoitteeseen päästiin ja tutkimuksessa saatiin kattavasti selville yrityksen myyjien työhyvinvoinnin nykytilanne sekä esimiehien mahdollisuuksista kehittää myyntihenkilöstön työhyvinvointia. Vaikka myyntityö tiedetään erittäin vaativaksi ja stressaavaksi, koettiin työhyvinvoinnin olevan hyvällä tasolla yrityksen myyjien vastausten perusteilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tarkasteltaessa myyntityössä työskentelevien työhyvinvointia sekä mahdollisia kehityskohteita mietittäessä. Työn tuloksien tarkoituksena on saada myyjien työhyvinvointia parannettua kohdeyrityksessä. The purpose of this thesis was to clarify what kind of influence a manager has to the well-being of the salespeople. In order to clarify the influence, the main focus of this thesis was to examine the various aspects of the well-being of salespeople and the impact of sales management on it. Well-being is an very important and essential issue in terms of coping and comfort at work not only in sales but also in other fields. It also has an impact on social issues, because when weakened well-being at work becomes a burden not only to the organization but also to the national economy. This thesis was assigned by a personnel service company. The thesis consisted of a theoretical part and a research part. The first part of the theoretical part dealt with the well-being at work, from both general and sales point of view. The second theoretical part described sales management. The qualitative research part of the thesis was based on the personal thematic interviews with the managers of the personnel service company, and the quantitative part of the online survey conducted of the company's vendors. The goal of the work was achieved and the study thoroughly revealed the current state of well-being of the company's sellers and the ability of managers to develop it. Although sales work is known to be very demanding and stressful, the well-being at work was considered to be on a good level based on the responses of the company's sellers. The results of the work can be utilized, for example, when looking at the well-being of employees working in the sales and the possible development targets. The purpose of the work is to improve the well-being of the sellers in the target company.
Opinnäytetyö koostui teoriaosuudesta ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuuden ensimmäisessä kappaleessa käsiteltiin työhyvinvointia niin yleisestä kuin myyntialankin näkökulmasta, ja toisessa teoriakappaleessa kuvattiin esimiestyöskentelyä. Työn kvalitatiivinen tutkimusosuus rakentui henkilöstöpalvelualan yrityksen esimiehille suoritetuista henkilökohtaisista teemahaastatteluista, ja kvantitatiivinen tutkimusosa yrityksen myyjille tehdystä verkkokyselystä.
Työn tavoitteeseen päästiin ja tutkimuksessa saatiin kattavasti selville yrityksen myyjien työhyvinvoinnin nykytilanne sekä esimiehien mahdollisuuksista kehittää myyntihenkilöstön työhyvinvointia. Vaikka myyntityö tiedetään erittäin vaativaksi ja stressaavaksi, koettiin työhyvinvoinnin olevan hyvällä tasolla yrityksen myyjien vastausten perusteilla.
Työn tuloksia voidaan hyödyntää esimerkiksi tarkasteltaessa myyntityössä työskentelevien työhyvinvointia sekä mahdollisia kehityskohteita mietittäessä. Työn tuloksien tarkoituksena on saada myyjien työhyvinvointia parannettua kohdeyrityksessä.