TANGIBLE AND INTANGIBLE CAPITAL AS AN ENTREPRISE VALUER. Case Shark Tank season 3
Picado Arce, Stacy (2019)
Picado Arce, Stacy
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817161
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061817161
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli käsitellä yrityksen arvonmääritystä. Yrityksen arvon määrittämistä käytetään yrityskaupan, osakeannin tai vähemmistöosuuden lunastamisen yhteydessä. Luotettava
arvonmääritys on perusta useille erilaisille päätöksille, joita yritys ja sen sidosryhmät tekevät. Ostajan
näkökulmasta luotettava arvonmäärittäminen on tärkeää siksi, että ostetun yrityksen tuotoilla tulisi
saada katettua ostetun yrityksen kauppahinta. Yrityksen omistajalle arvonmääritys kertoo, sijoitettu
pääoma on kasvanut.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tarkisteltiin, mitkä tekijät tulee
huomioida yrityksen arvoa määriteltäessä. Lisäksi pohdittiin, mitkä ovat keskeisemmät arvonmääritysmallit ja miten aineeton pääoma vaikuttaa yrityksen arvoon.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tarkastellaan, miten Yhdysvaltalainen realityohjelman Shark Tankin
(Leijonan luola) yrittäjien ja sijoittajien näkemykset yrityksen arvosta eroavat sekä mitkä asiat vaikuttavat eniten sijoittajien päätöksiin.
arvonmääritys on perusta useille erilaisille päätöksille, joita yritys ja sen sidosryhmät tekevät. Ostajan
näkökulmasta luotettava arvonmäärittäminen on tärkeää siksi, että ostetun yrityksen tuotoilla tulisi
saada katettua ostetun yrityksen kauppahinta. Yrityksen omistajalle arvonmääritys kertoo, sijoitettu
pääoma on kasvanut.
Opinnäytetyö koostuu teoria- ja tutkimusosuudesta. Teoriaosuudessa tarkisteltiin, mitkä tekijät tulee
huomioida yrityksen arvoa määriteltäessä. Lisäksi pohdittiin, mitkä ovat keskeisemmät arvonmääritysmallit ja miten aineeton pääoma vaikuttaa yrityksen arvoon.
Opinnäytetyön tutkimusosuudessa tarkastellaan, miten Yhdysvaltalainen realityohjelman Shark Tankin
(Leijonan luola) yrittäjien ja sijoittajien näkemykset yrityksen arvosta eroavat sekä mitkä asiat vaikuttavat eniten sijoittajien päätöksiin.