Digitaalisen markkinoinnin suunnitelma yritykselle Suomen Työsuojelutalo Oy
Marttila, Pia (2019)
Marttila, Pia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717132
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717132
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä digitaaliseen markkinointiin, sen kanaviin sekä mittaustyökalujen hyödyntämiseen. Näiden tietojen avulla haluttiin löytää kehittämistoimenpiteitä, joilla parannetaan yrityksen näkyvyyttä internetissä hakukoneoptimoinnin ja sosiaalisen median hyödyntämisen sekä sisältömarkkinoinnin ja hakusanamainonnan tarkemman suuntaamisen avulla. Lisäksi tavoitteena oli luoda konkreettinen digitaalisen markkinoinnin suunnitelma pienen koulutusyrityksen tarpeisiin. Kehittämistyö tehtiin opinnäytetyön tekijän puoliksi omistamalla yritykselle Suomen Työsuojelutalo Oy, mutta se on hyödynnettävissä muihinkin pieniin yrityksiin.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin teoriaa ja määritellään keskeiset käsitteet. Toisessa, toiminnallisessa osassa, tehtiin analyysi yrityksen nykytilanteesta ja kilpailija-analyysi alan keskeisten toimijoiden verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien perusteella. Näillä työkaluilla etsittiin toimivia käytäntöjä markkinoinnin toteuttamiseksi sekä omia vahvuuksia verrattuna kilpailijoihin. Tämän jälkeen valittiin ja toteutettiin kehittämistoimenpiteet ja luotiin konkreettinen digitaalinen markkinointisuunnitelma lukujärjestyksen muotoon. Suunnitelmassa on kalenteroitu selkeät viikottaiset toimenpiteet jatkuvaan ja säännölliseen hakukoneoptimointiin, sisältömarkkinointiin ja markkinoinnin tulosten seuraamiseen. Näkyvyys hakutuloksissa ei tule eikä säily itsestään, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä ja seurantaa.
Opinnäytetyö on luonteeltaan toiminnallinen ja jakautuu kahteen osaan. Ensimmäisessä osassa tarkastellaan digitaalisen markkinoinnin teoriaa ja määritellään keskeiset käsitteet. Toisessa, toiminnallisessa osassa, tehtiin analyysi yrityksen nykytilanteesta ja kilpailija-analyysi alan keskeisten toimijoiden verkkosivujen ja sosiaalisen median kanavien perusteella. Näillä työkaluilla etsittiin toimivia käytäntöjä markkinoinnin toteuttamiseksi sekä omia vahvuuksia verrattuna kilpailijoihin. Tämän jälkeen valittiin ja toteutettiin kehittämistoimenpiteet ja luotiin konkreettinen digitaalinen markkinointisuunnitelma lukujärjestyksen muotoon. Suunnitelmassa on kalenteroitu selkeät viikottaiset toimenpiteet jatkuvaan ja säännölliseen hakukoneoptimointiin, sisältömarkkinointiin ja markkinoinnin tulosten seuraamiseen. Näkyvyys hakutuloksissa ei tule eikä säily itsestään, vaan vaatii jatkuvaa kehittämistä ja seurantaa.