Visuaalinen viestintä paikallisyhdistyksissä : miten voi viestiä infograafeilla sosiaali- ja terveysalan toiminnan laajuudesta ja vaikuttavuudesta
Skippari, Marita (2019)
Skippari, Marita
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717121
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717121
Tiivistelmä
Yhdistysten on tärkeä viestiä toiminnastaan eri tahoille. Työntekijäresurssia kaikkeen viestintään saattaa paikallistasolla olla hyvin vähän käytettävissä.
Työssäni tarkastelen Turun seudulla toimivien sosiaali- terveysalan yhdistysten mahdollisuuksia hyödyntää visuaalista viestintää. Kokoan yhteen laatimani webropol-kyselyn tuloksia toimijoiden omasta arviosta, miten yhdistyksissä on osaamista ja mahdollisuuksia toteuttaa viestintää toivotulla tavalla. Vastauksista käy ilmi, että vajeita koetaan olevan niin ohjelmistojen saatavuudessa, käytön osaamisessa kuin erityisesti viestintää harjoittavan henkilöstön määrässä. Visuaalisessa viestinnässä toimitaan usein perustasolla, vaikka sen merkitys tunnustetaan. Tämä johtunee osittain siitä, että tekijät eivät aina ole viestinnän alan ammattilaisia.
Esittelen yhteiskunnassa visuaalisuuden korostumiseen johtaneita tekijöitä. Määrittelen mitä tarkoitetaan informaatiomuotoilulla, visuaalisella esityksellä ja keskityn erityisesti infografiikkaan. Käyn läpi infografiikan alalajeja, hyvän infografiikan tunnusmerkkejä sekä luomisprosessia. Pyrin osoittamaan, että verkossa on saatavilla ilmaisia tai kohtuullisista korvausta vastaan sovelluksia ja applikaatioita, joiden avulla voi luoda infografiikka joko mallien pohjalta tai alusta alkaen itse tehden, valmiita ikoneja käyttäen, muokaten sekä omia materiaaleja hyödyntäen.
Infografiikan luominen ei vaadi välttämättä erityisiä tietoteknisiä taitoja. Hyvä grafiikka syntyy luotettavasta datasta, siihen kytkeytyvästä tarinasta sekä selkeästä esitystavasta. Infografiikka on yksi tapa esittää tietoa kiinnostusta herättävässä muodossa. Alkuun pääsemisen kustannukset eivät ole korkeita, siksi se saattaa sopia useimmille pienillekin yhdistyksille Communication has an important role in social and health organizations, but it is unfortunately often also under-resourced. There are many communicative tasks to do. In a local small association it can cause problems.
In this study I review the possibilities of associations in Turku region to use especially visual communication in their work. I compile the results of the Webropol-survey I made in order to find out, how is the situation seen in organizations themselves. The answers prove, that it prevails a lack of graphic programs, skills of using them efficiently as well a deficit of the number of trained personal. Visual communication tasks are mastered in very basic level, although the importance of them is well recognized. This may be due to that the visual communication is widely made by volunteers or part-time workers, who have no education or previous knowledge of this subject.
Next I show some factors, which have led to grow the importance of visuality in our society. I define what is then understood when we are speaking about information design, data visualization and in particularly infographics. I introduce some species of Informatics, explain which features make them good ones and how to produce them. I demonstrate a few applications in the net, which can be useful in making of infographics. Using templates, icons and other pictures, you can easily create an infographic, modify it or add your own material to it.
Creating infographics doesn’t necesserly recuire special computer skills or any previous experience of it. A good display takes rise in reliable data, a story that is based on it and a plain presentation. An Infographic is one way to arouse interest in public. The initial costs of making are not very high, therefore it could be worthwhile to try it also on a local basis.
Työssäni tarkastelen Turun seudulla toimivien sosiaali- terveysalan yhdistysten mahdollisuuksia hyödyntää visuaalista viestintää. Kokoan yhteen laatimani webropol-kyselyn tuloksia toimijoiden omasta arviosta, miten yhdistyksissä on osaamista ja mahdollisuuksia toteuttaa viestintää toivotulla tavalla. Vastauksista käy ilmi, että vajeita koetaan olevan niin ohjelmistojen saatavuudessa, käytön osaamisessa kuin erityisesti viestintää harjoittavan henkilöstön määrässä. Visuaalisessa viestinnässä toimitaan usein perustasolla, vaikka sen merkitys tunnustetaan. Tämä johtunee osittain siitä, että tekijät eivät aina ole viestinnän alan ammattilaisia.
Esittelen yhteiskunnassa visuaalisuuden korostumiseen johtaneita tekijöitä. Määrittelen mitä tarkoitetaan informaatiomuotoilulla, visuaalisella esityksellä ja keskityn erityisesti infografiikkaan. Käyn läpi infografiikan alalajeja, hyvän infografiikan tunnusmerkkejä sekä luomisprosessia. Pyrin osoittamaan, että verkossa on saatavilla ilmaisia tai kohtuullisista korvausta vastaan sovelluksia ja applikaatioita, joiden avulla voi luoda infografiikka joko mallien pohjalta tai alusta alkaen itse tehden, valmiita ikoneja käyttäen, muokaten sekä omia materiaaleja hyödyntäen.
Infografiikan luominen ei vaadi välttämättä erityisiä tietoteknisiä taitoja. Hyvä grafiikka syntyy luotettavasta datasta, siihen kytkeytyvästä tarinasta sekä selkeästä esitystavasta. Infografiikka on yksi tapa esittää tietoa kiinnostusta herättävässä muodossa. Alkuun pääsemisen kustannukset eivät ole korkeita, siksi se saattaa sopia useimmille pienillekin yhdistyksille
In this study I review the possibilities of associations in Turku region to use especially visual communication in their work. I compile the results of the Webropol-survey I made in order to find out, how is the situation seen in organizations themselves. The answers prove, that it prevails a lack of graphic programs, skills of using them efficiently as well a deficit of the number of trained personal. Visual communication tasks are mastered in very basic level, although the importance of them is well recognized. This may be due to that the visual communication is widely made by volunteers or part-time workers, who have no education or previous knowledge of this subject.
Next I show some factors, which have led to grow the importance of visuality in our society. I define what is then understood when we are speaking about information design, data visualization and in particularly infographics. I introduce some species of Informatics, explain which features make them good ones and how to produce them. I demonstrate a few applications in the net, which can be useful in making of infographics. Using templates, icons and other pictures, you can easily create an infographic, modify it or add your own material to it.
Creating infographics doesn’t necesserly recuire special computer skills or any previous experience of it. A good display takes rise in reliable data, a story that is based on it and a plain presentation. An Infographic is one way to arouse interest in public. The initial costs of making are not very high, therefore it could be worthwhile to try it also on a local basis.