Finnish game industry and employee engagement: Glance at the themes impacting commitment
Ahonen, Elina (2019)
Ahonen, Elina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717110
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061717110
Tiivistelmä
Työntekijöiden sitoutuminen on ollut viime vuosina pinnalla henkilöstöjohtamisen saralla.
Sen tärkeyttä ja vaikutuksia yritysten menestykseen on tutkittu laajasti, kuten myös työntekijöiden
sitoutumista itsessään. Nämä tutkimukset ovat jo osoittaneet yhteyden sitoutuneen
henkilöstön ja yrityksen tuottavuuden sekä työntekijöiden pysyvyyden kannalta.
Suomen peliteollisuus on suhteellisen nuori ala, ja siihen liittyvät tutkimukset ovat vielä
toistaiseksi harvassa. Pienen maamme koosta huolimatta suomalainen peliteollisuus on kiivennyt
menestystarinoillaan yhdeksi Euroopan isoimmaksi pelien tuottajamaaksi. Peliyritysten
määrä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana, ja peliteollisuus työllistää jatkuvasti
enemmän väkeä. Onkin tämän vuoksi tärkeää kurkistaa tämän mahdollistavan henkilöstön
näkemyksiin ja kokemuksiin.
Työn tavoitteeksi nousi Suomen pelialaan sekä sen henkilöstöjohtamiseen perehtyminen ja
sen selvittäminen, kuinka peliyhtiöt Suomessa onnistuvat sitouttamaan työntekijöitään.
Koska aiempia tutkimuksia ei asiasta ole tehty, päämääränä oli saada lisää tietoa aiheesta
ja tarjota tulevaisuuden tutkimuksille taustaa. Laadullinen tutkimus suoritettiin käyttämällä
puolistrukturoitua haastattelumetodia tiedonkeruuvälineenä. Tulokset analysoitiin käyttämällä
vaadittavia metodeja. Haastatteluiden sisältöä verrattiin toisiinsa samanlaisuuksien
löytämiseksi ja näitä tuloksia verrattiin olemassa oleviin tutkimuksiin sekä julkaisuihin
työntekijän sitoutumisesta löydösten tukemiseksi. Tutkimukseen osallistuivat kolme suomalaista
peliyhtiötä, joiden suuruus vaihteli pienestä start up -yrityksestä aina kansainväliseen
menestyjään asti. Employee engagement has been on the surface in human resources management during
last few years. Its importance and effects on company success have been thoroughly researched
as well as employee engagement on its own. These studies have already proved a
link between engaged employees and company productivity as well as the permanence of
employees.
The Finnish game industry is a relatively young domain and there is a lack of research relating
to it. Despite a small national population, the Finnish game industry has, with multiple
success stories, risen to become one of the major game producer countries in Europe. The
number of established game companies has grown during the last few years and the field
employs more people each year. This is why it is important to consider the views and experiences
of the employees that makes the success possible.
The aim of the research was to become acquainted with human resources management in
the Finnish game industry and examine the success of employee engagement. Due to the
lack of prior studies, the main goal was to gather more information about the subject and
offer a background for future studies. Qualitative research was executed by using semistructured
interview method as the data gathering tool and findings were analyzed using
required methods provided by the used literature. These interviews were compared to
each other in order to find similarities that rose from them, finally proceeding to compare
them to existing studies and publications about employee engagement to have support for
the findings and conclusions. Three of Finland’s game companies participated in the research.
A small start-up company was represented as well as an international success
story.
Sen tärkeyttä ja vaikutuksia yritysten menestykseen on tutkittu laajasti, kuten myös työntekijöiden
sitoutumista itsessään. Nämä tutkimukset ovat jo osoittaneet yhteyden sitoutuneen
henkilöstön ja yrityksen tuottavuuden sekä työntekijöiden pysyvyyden kannalta.
Suomen peliteollisuus on suhteellisen nuori ala, ja siihen liittyvät tutkimukset ovat vielä
toistaiseksi harvassa. Pienen maamme koosta huolimatta suomalainen peliteollisuus on kiivennyt
menestystarinoillaan yhdeksi Euroopan isoimmaksi pelien tuottajamaaksi. Peliyritysten
määrä on kasvanut huimasti viime vuosien aikana, ja peliteollisuus työllistää jatkuvasti
enemmän väkeä. Onkin tämän vuoksi tärkeää kurkistaa tämän mahdollistavan henkilöstön
näkemyksiin ja kokemuksiin.
Työn tavoitteeksi nousi Suomen pelialaan sekä sen henkilöstöjohtamiseen perehtyminen ja
sen selvittäminen, kuinka peliyhtiöt Suomessa onnistuvat sitouttamaan työntekijöitään.
Koska aiempia tutkimuksia ei asiasta ole tehty, päämääränä oli saada lisää tietoa aiheesta
ja tarjota tulevaisuuden tutkimuksille taustaa. Laadullinen tutkimus suoritettiin käyttämällä
puolistrukturoitua haastattelumetodia tiedonkeruuvälineenä. Tulokset analysoitiin käyttämällä
vaadittavia metodeja. Haastatteluiden sisältöä verrattiin toisiinsa samanlaisuuksien
löytämiseksi ja näitä tuloksia verrattiin olemassa oleviin tutkimuksiin sekä julkaisuihin
työntekijän sitoutumisesta löydösten tukemiseksi. Tutkimukseen osallistuivat kolme suomalaista
peliyhtiötä, joiden suuruus vaihteli pienestä start up -yrityksestä aina kansainväliseen
menestyjään asti.
last few years. Its importance and effects on company success have been thoroughly researched
as well as employee engagement on its own. These studies have already proved a
link between engaged employees and company productivity as well as the permanence of
employees.
The Finnish game industry is a relatively young domain and there is a lack of research relating
to it. Despite a small national population, the Finnish game industry has, with multiple
success stories, risen to become one of the major game producer countries in Europe. The
number of established game companies has grown during the last few years and the field
employs more people each year. This is why it is important to consider the views and experiences
of the employees that makes the success possible.
The aim of the research was to become acquainted with human resources management in
the Finnish game industry and examine the success of employee engagement. Due to the
lack of prior studies, the main goal was to gather more information about the subject and
offer a background for future studies. Qualitative research was executed by using semistructured
interview method as the data gathering tool and findings were analyzed using
required methods provided by the used literature. These interviews were compared to
each other in order to find similarities that rose from them, finally proceeding to compare
them to existing studies and publications about employee engagement to have support for
the findings and conclusions. Three of Finland’s game companies participated in the research.
A small start-up company was represented as well as an international success
story.