Hur lokalevenemang lockar millenniegenerationen i Finland
Reinikainen, Lina (2019)
Reinikainen, Lina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517008
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061517008
Tiivistelmä
Evenemang har alltid varit viktiga för ett land, eftersom evenemang ökar tillväxt och får landet att se mer lockande ut. Detta examensarbete har fokuserat på tre festivaler; Flow Festival, Ruisrock Festival och Tuska Open Air. Millenniegenerationen är människor som är födda mellan 1977 och 2000. Kännetecknande för millenniegenerationen är att de anses vara tekniskt kunniga, de är familje- och lagorieterade, bryr sig om konst och kreativitet och de är beredda att använda mycket pengar på något de bryr sig om. Mil-lenniegenerationen är den snabbaste växande delen av arbetskraften i dagens samhälle, därför är det centralt att företag känner till millenniegenerationen och hur de nås. Mil-lenniegenerationen är framtiden. Syftet med detta arbete var hur evenemang i Finland lockar millenniegenerationen, vad är det som får millenniegenerationen att fara på eve-nemang och med hjälp av vilka faktorer. Den teoretiska referensramen bestod av teori om millenniegenerationen och marknadsföring av evenemang och festivaler. Detta exa-mensarbete var kvalitativt med en strukturerad observation och semi-strukturerade in-tervjuer som datainsamlingsmetod. Observationen utfördes för att få reda på hur eve-nemang marknadsför så de ser mer lockande ut och intervjuerna utfördes för att få veta vad som är lockande. Till observationen användes Bryman & Bells observationsschema och en observationstabell och till intervjuerna användes en intervjuguide av Bryman & Bell. De intervjuade var två stycken personer ur millenniegenerationen som inte hade varit på någon av de tre festivalerna och två stycken personer ur millenniegenerationen som hade varit på någon av de tre festivalerna. Resultaten tydde på att observationen och intervjuerna var lyckade. Genom observationen kom det fram att företag vet hur de skall marknadsföra och nå millenniegenerationen, eftersom festivalerna marknadsfördes så som de intervjuade personerna ur millenniegenerationen sade var lockande. Genom intervjuerna kom det fram vad som är lockande, vad millenniegenerationen tycker om att ha på ett evenemang. Genom denna forskning kunde det fastläggas att det som sägs om millenniegenerationen är sant, och det märktes att evenemang och företag vet hur de skall se mer lockande ut till deras publik.