Uusiutuva dieselpolttoaine Suomessa
Tyynelä, Joni (2019)
Tyynelä, Joni
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416996
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416996
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö tehtiin Turun ammattikorkeakoululle.
Ilmastonmuutos, liikenteen päästöt ja raakaöljyvarojen ehtyminen asettavat uusia vaatimuksia autoteollisuudelle sekä lainsäätäjille. Osa autonvalmistajista on ilmoittanut dieselautojen valmistamisen lopettamisesta, koska nykyaikaisten pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden asentaminen erityisesti pieniin dieselautoihin tulee liian kalliiksi. Myös kansallisella tasolla on jopa kaavailtu polttomoottori- ja erityisesti dieselautojen myynnin kieltämistä. Dieseltekniikan kuitenkin ollessa välttämätöntä, yksi keino vähentää päästöjä kasvihuonekaasujen näkökulmasta on käyttää uusiutuvista lähteistä valmistettuja polttoaineita.
Tässä työssä tavoitteena on tehdä yhteenveto Suomen tieliikenteessä olevien dieselautojen tyypillisistä lähi- ja kasvihuonepäästöistä sekä tarkastella uusiutuvan dieselin roolia kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Lisäksi työssä keskitytään lukuihin lähinnä Suomen osalta ja nimenomaan tieliikenteen osalta. Tavoitteena on tehdä selvitys uusiutuvasta dieselistä Suomessa sekä tarkastella tilannetta laajamittaisemman käytön kannalta.
Työssä tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka muodostavat hiilidioksidipäästöjä, sekä selvitetään uusituvan dieselin vaikutusta näihin päästöihin kokonaiskuvaa ajatellen. Opinnäytetyö toteutettiin internet- ja kirjallisuuslähteisiin perustuvana tutkielmana. Tieliikenteen aiheuttamien päästöjen luvuissa materiaalina käytettiin Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen (VTT) laskentajärjestelmää (LIPASTO) sekä Tilastokeskuksen avointa dataa.
Tämän hetken näkymä on, että kansallisessa ilmastostrategiassa uusiutuvien liikennepolttoaineiden lisääminen on välttämätöntä riittävien ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Se, kuinka suuri tarve uusiutuvalle dieselille lähivuosina on, riippuu pitkälti lyhyelle aikavälille asetetuista kansallisista ilmastotavoitteista ja tämän myötä muiden vähäpäästöisiä käyttövoimia hyödyntävien, kuten sähkö- ja biokaasuautojen yleistymisestä.
Työn tuloksena syntyi selvitys uusiutuvan dieselin tilanteesta Suomessa ja sen merkityksestä osana niitä keinoja, joilla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä.
This Bachelor`s thesis was carried out for Turku University of Applied Sciences.
Climate change, traffic emissions and decreasing crude oil reserves set new requirements for the car industry and legislators. Some car manufacturers have announced to end production of new diesel vehicles because the installation of modern exhaust after-treatment equipment, especially for small diesel cars, is too expensive. Also there is a plan to ban the sale of the combustion engine and especially diesel engines in national level. However, when diesel technology is necessary, one way to reduce emissions from the point of view of greenhouse gases is to use fuels from renewable sources.
The aim of this thesis was to provide an overview of all typical road traffic pollution emissions that comes from diesel vehicles in Finland and inspect the role of renewable diesel in reducing greenhouse gases. This thesis also focuses the figures for Finland and specific figures of road traffic pollutions. In this thesis are focused on those factors that create carbon dioxide emissions and determines the impact of renewable diesel on road traffic pollutions. This thesis study is based on internet and literature sources. Emissions caused by road traffic numbers are from the Technical Research Centre of Finland (VTT) and open data from Statistics Finland.
Currently the key factor in National energy and climate Plan is to increase the volume of renewable road traffic fuels to reach climate change targets. How great the need is for renewable traffic fuels in next few years depends largely on how many vehicles that use alternative power sources such as electricity and natural gas and national level climate targets.
As a result of this thesis, the situation of renewable diesel in Finland was surveyed and how it is part of the means to reduce traffic emissions.
Ilmastonmuutos, liikenteen päästöt ja raakaöljyvarojen ehtyminen asettavat uusia vaatimuksia autoteollisuudelle sekä lainsäätäjille. Osa autonvalmistajista on ilmoittanut dieselautojen valmistamisen lopettamisesta, koska nykyaikaisten pakokaasujen jälkikäsittelylaitteiden asentaminen erityisesti pieniin dieselautoihin tulee liian kalliiksi. Myös kansallisella tasolla on jopa kaavailtu polttomoottori- ja erityisesti dieselautojen myynnin kieltämistä. Dieseltekniikan kuitenkin ollessa välttämätöntä, yksi keino vähentää päästöjä kasvihuonekaasujen näkökulmasta on käyttää uusiutuvista lähteistä valmistettuja polttoaineita.
Tässä työssä tavoitteena on tehdä yhteenveto Suomen tieliikenteessä olevien dieselautojen tyypillisistä lähi- ja kasvihuonepäästöistä sekä tarkastella uusiutuvan dieselin roolia kasvihuonekaasujen vähentämiseksi. Lisäksi työssä keskitytään lukuihin lähinnä Suomen osalta ja nimenomaan tieliikenteen osalta. Tavoitteena on tehdä selvitys uusiutuvasta dieselistä Suomessa sekä tarkastella tilannetta laajamittaisemman käytön kannalta.
Työssä tarkastellaan niitä tekijöitä, jotka muodostavat hiilidioksidipäästöjä, sekä selvitetään uusituvan dieselin vaikutusta näihin päästöihin kokonaiskuvaa ajatellen. Opinnäytetyö toteutettiin internet- ja kirjallisuuslähteisiin perustuvana tutkielmana. Tieliikenteen aiheuttamien päästöjen luvuissa materiaalina käytettiin Valtion Teknillisen Tutkimuskeskuksen (VTT) laskentajärjestelmää (LIPASTO) sekä Tilastokeskuksen avointa dataa.
Tämän hetken näkymä on, että kansallisessa ilmastostrategiassa uusiutuvien liikennepolttoaineiden lisääminen on välttämätöntä riittävien ilmastotavoitteiden saavuttamiseksi. Se, kuinka suuri tarve uusiutuvalle dieselille lähivuosina on, riippuu pitkälti lyhyelle aikavälille asetetuista kansallisista ilmastotavoitteista ja tämän myötä muiden vähäpäästöisiä käyttövoimia hyödyntävien, kuten sähkö- ja biokaasuautojen yleistymisestä.
Työn tuloksena syntyi selvitys uusiutuvan dieselin tilanteesta Suomessa ja sen merkityksestä osana niitä keinoja, joilla pyritään vähentämään liikenteen päästöjä.
This Bachelor`s thesis was carried out for Turku University of Applied Sciences.
Climate change, traffic emissions and decreasing crude oil reserves set new requirements for the car industry and legislators. Some car manufacturers have announced to end production of new diesel vehicles because the installation of modern exhaust after-treatment equipment, especially for small diesel cars, is too expensive. Also there is a plan to ban the sale of the combustion engine and especially diesel engines in national level. However, when diesel technology is necessary, one way to reduce emissions from the point of view of greenhouse gases is to use fuels from renewable sources.
The aim of this thesis was to provide an overview of all typical road traffic pollution emissions that comes from diesel vehicles in Finland and inspect the role of renewable diesel in reducing greenhouse gases. This thesis also focuses the figures for Finland and specific figures of road traffic pollutions. In this thesis are focused on those factors that create carbon dioxide emissions and determines the impact of renewable diesel on road traffic pollutions. This thesis study is based on internet and literature sources. Emissions caused by road traffic numbers are from the Technical Research Centre of Finland (VTT) and open data from Statistics Finland.
Currently the key factor in National energy and climate Plan is to increase the volume of renewable road traffic fuels to reach climate change targets. How great the need is for renewable traffic fuels in next few years depends largely on how many vehicles that use alternative power sources such as electricity and natural gas and national level climate targets.
As a result of this thesis, the situation of renewable diesel in Finland was surveyed and how it is part of the means to reduce traffic emissions.