Yksittäisen hypermarketin Instagram-viestinnän mahdollisuudet : Case: Prisma Sello
Schiray, Janne; Talonpoika, Mikko (2019)
Schiray, Janne
Talonpoika, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416991
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416991
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena on kartoittaa suureen konserniin kuuluvan yksittäisen toimipisteen mahdollisuuksia markkinoida toimintaansa Instagramissa. Tavoitteena on selvittää, minkälaista sisältöä yksikön olisi kannattavaa julkaista kyseisellä sosiaalisen median alustalla, jotta kuluttajille pystytään tuottamaan laadukasta, lisäarvoa tuottavaa sisältöä. Työn toimeksiantajana toimii kauppakeskus Sellon Prisma.
Aihe syntyi toimeksiantajamme mielenkiinnosta osallistua sosiaalisen median toimintaan. Yleisesti S-ryhmän yksittäisillä myymälöillä on rajoitetut mahdollisuudet vaikuttaa puhtaasti oman toimintansa markkinointiin some-alustoilla, sillä muun muassa Facebook-viestintää tapahtuu kokonaisuuksia yhdistävien tilien kautta, kuten Prisman virallisen kanavan ja HOK-Elannon aluetta koskevan kanavan toimesta. Instagram sen sijaan avaa mahdollisuuden yksittäisille toimipisteille markkinoida omaa toimintaansa, jonka takia tutkimustuloksia peilataan Instagramin viestintämahdollisuuksiin kyseisen alustan erikoispiirteet huomioiden.
Työn teoriaosuus pohjautuu sosiaalisen median markkinointia, Instagram-viestintää, sisältöstrategiaa ja -markkinointia koskeviin teoksiin. Teoksia löytyy sekä kirjallisina että sähköisinä lähteinä. Toimeksiantajamme taustatiedot pohjautuvat Sellon Prisman johtoryhmään kuuluvien henkilöiden kanssa käytyihin keskusteluihin.
Työssämme käytetyt tutkimusmenetelmät olivat sosiaalisen median viestintää koskevien tutkimusten analysoiminen, asiantuntijahaastattelu ja benchmarking. Ensin selvitimme tutkimuksista some-alustojen muutoksiin johtavat tekijät, kuten trendit, ja vertailimme tutkimusten tuloksia haastattelusta saamiimme tuloksiin. Benchmarking-tutkimuksella havainnoimme aiemmin mainituista tutkimusmenetelmistä saavutettujen tulosten toteutumista yritysten käytössä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Instagramin viestinnän on luotava laadukasta sisältöä tuottamalla kuluttajille arvoa muun muassa inspiraatioita herättämällä. Videoiden rooli julkaisutyökaluna on kasvanut räjähdysmäisesti ja muun muassa Instagram Stories-työkalu on ohittanut suosiossa perinteisen syötteen. Interaktiivisuuden rooli osoittautui tärkeäksi, sillä vuorovaikutteinen suhde yrityksen ja asiakkaiden välillä luo positiivisen yrityskuvan. Instagram on lisäkeino kuluttajille olla liikkeeseen yhteydessä.
Tulosten pohjalta loimme Sellon Prismalle avainkeinot markkinoida toimintaansa Instagramissa saavuttaakseen suuntaviivat kohti laadukasta sisältöä. Huomioimme monen trendin kohdalla toimeksiantajamme toimivan yksittäisenä julkaisijana. Prisma kykenee suuren tuotevalikoimansa ansiosta kiinnittämään kuluttajiensa huomion, jonka pohjalta he pystyvät luomaan runsaasti opastavia videoita. Myös yhdistelemällä eri osastojen tuotteita keskenään pystytään kuluttajalle tarjoamaan yhden ratkaisun sijaan kokonaisuuksia. Kohderyhmien rajaaminen on tärkeää sisällön laadun kannalta, ja suuremmat yleisöt ovat tavoitettavissa hyödyntämällä maksettua mainontaa.
Aihe syntyi toimeksiantajamme mielenkiinnosta osallistua sosiaalisen median toimintaan. Yleisesti S-ryhmän yksittäisillä myymälöillä on rajoitetut mahdollisuudet vaikuttaa puhtaasti oman toimintansa markkinointiin some-alustoilla, sillä muun muassa Facebook-viestintää tapahtuu kokonaisuuksia yhdistävien tilien kautta, kuten Prisman virallisen kanavan ja HOK-Elannon aluetta koskevan kanavan toimesta. Instagram sen sijaan avaa mahdollisuuden yksittäisille toimipisteille markkinoida omaa toimintaansa, jonka takia tutkimustuloksia peilataan Instagramin viestintämahdollisuuksiin kyseisen alustan erikoispiirteet huomioiden.
Työn teoriaosuus pohjautuu sosiaalisen median markkinointia, Instagram-viestintää, sisältöstrategiaa ja -markkinointia koskeviin teoksiin. Teoksia löytyy sekä kirjallisina että sähköisinä lähteinä. Toimeksiantajamme taustatiedot pohjautuvat Sellon Prisman johtoryhmään kuuluvien henkilöiden kanssa käytyihin keskusteluihin.
Työssämme käytetyt tutkimusmenetelmät olivat sosiaalisen median viestintää koskevien tutkimusten analysoiminen, asiantuntijahaastattelu ja benchmarking. Ensin selvitimme tutkimuksista some-alustojen muutoksiin johtavat tekijät, kuten trendit, ja vertailimme tutkimusten tuloksia haastattelusta saamiimme tuloksiin. Benchmarking-tutkimuksella havainnoimme aiemmin mainituista tutkimusmenetelmistä saavutettujen tulosten toteutumista yritysten käytössä sosiaalisessa mediassa.
Tutkimustulokset osoittavat, että Instagramin viestinnän on luotava laadukasta sisältöä tuottamalla kuluttajille arvoa muun muassa inspiraatioita herättämällä. Videoiden rooli julkaisutyökaluna on kasvanut räjähdysmäisesti ja muun muassa Instagram Stories-työkalu on ohittanut suosiossa perinteisen syötteen. Interaktiivisuuden rooli osoittautui tärkeäksi, sillä vuorovaikutteinen suhde yrityksen ja asiakkaiden välillä luo positiivisen yrityskuvan. Instagram on lisäkeino kuluttajille olla liikkeeseen yhteydessä.
Tulosten pohjalta loimme Sellon Prismalle avainkeinot markkinoida toimintaansa Instagramissa saavuttaakseen suuntaviivat kohti laadukasta sisältöä. Huomioimme monen trendin kohdalla toimeksiantajamme toimivan yksittäisenä julkaisijana. Prisma kykenee suuren tuotevalikoimansa ansiosta kiinnittämään kuluttajiensa huomion, jonka pohjalta he pystyvät luomaan runsaasti opastavia videoita. Myös yhdistelemällä eri osastojen tuotteita keskenään pystytään kuluttajalle tarjoamaan yhden ratkaisun sijaan kokonaisuuksia. Kohderyhmien rajaaminen on tärkeää sisällön laadun kannalta, ja suuremmat yleisöt ovat tavoitettavissa hyödyntämällä maksettua mainontaa.