Trendien ennustaminen muotialan pk-yrityksissä
Riikonen, Viivi (2019)
Riikonen, Viivi
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416985
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416985
Tiivistelmä
Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, miten pienissä ja keskisuurissa vaateyrityksissä ennustetaan muodin trendejä, ja miten trendejä kannattaisi ennustaa, jotta ennustamisesta olisi mahdollisimman paljon hyötyä yrityksen toiminnan kannalta. Tutkimuksessa siis selvitettiin sitä, mitkä trendien ennustusmenetelmät ovat kaikkein toimivimpia. Tämän lisäksi haluttiin selvittää trendi- ja muotituotteiden jaottumista yritysten valikoimissa sekä tutkia onko valikoimalla vaikutusta käytettyihin ennustusmenetelmiin.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastateltavia oli yhteensä kuusi kappaletta, ja haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että trendien laaja-alainen seuraaminen koetaan välttämättömäksi muotialalla. Muodin trendien lisäksi myös yhteiskunnallisten trendien huomioimista pidettiin tärkeänä, sillä niiden koettiin vaikuttavan suuresti myös muotiin. Trendien ennustamisen apuna käytetään nykypäivänä erityisesti sosiaalisen median eri kanavia sekä muita muodin nettisivuja. Tämän lisäksi aikaisemmat myyntitulokset ja niiden analysoiminen ovat tärkeässä roolissa trendejä ennustettaessa.
Valikoimien erot eivät vaikuttaneet siihen, että trendejä olisi ennustettu eri tavalla. Valikoiman rakenteesta riippumatta kaikki kokivat trendien ennustaminen elintärkeäksi, vaikka valikoiman painopisteenä eivät olisikaan olleet trendituotteet.
Tutkimus toteutettiin käyttämällä kvalitatiivista tutkimusmenetelmää. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin teemahaastattelua, ja kerätty aineisto analysoitiin sisällönanalyysin avulla. Haastateltavia oli yhteensä kuusi kappaletta, ja haastattelut toteutettiin puhelinhaastatteluina.
Tutkimuksessa selvisi, että trendien laaja-alainen seuraaminen koetaan välttämättömäksi muotialalla. Muodin trendien lisäksi myös yhteiskunnallisten trendien huomioimista pidettiin tärkeänä, sillä niiden koettiin vaikuttavan suuresti myös muotiin. Trendien ennustamisen apuna käytetään nykypäivänä erityisesti sosiaalisen median eri kanavia sekä muita muodin nettisivuja. Tämän lisäksi aikaisemmat myyntitulokset ja niiden analysoiminen ovat tärkeässä roolissa trendejä ennustettaessa.
Valikoimien erot eivät vaikuttaneet siihen, että trendejä olisi ennustettu eri tavalla. Valikoiman rakenteesta riippumatta kaikki kokivat trendien ennustaminen elintärkeäksi, vaikka valikoiman painopisteenä eivät olisikaan olleet trendituotteet.