Laadunhallinnan kehittäminen puhallusmuovaustuotannossa
Laiho, Lasse (2019)
Laiho, Lasse
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416971
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416971
Tiivistelmä
Työ tehtiin Promens Oy:n Liedon tehtaalla, jossa valmistetaan muovipakkauksia elintarvike- ja kemianteollisuuden tarpeisiin.
Toimeksiantajalla on ollut ongelmia laatuosaston ja tuotannon välisessä tiedonkulussa. Lisäksi toimeksiantajalla ei ole ollut prosessikuvausta poikkeamatilanteissa toimimiseen. Työn tarkoituksena on selkeyttää laadunhallinnan prosessia ja luoda kehitysehdotuksia prosesseihin.
Opinnäytetyössä perehdyttiin puhallusmuovausprosessin teoriaan, SFS-EN ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmästandardin vaatimuksiin ja laadun käsitteisiin ja käytäntöihin yrityksen tuotannossa.
Opinnäytetyössä kerättiin yhteen yrityksen tuotannossa tehtävät laatumittaukset, miten laatupoikkeamiin pitää reagoida ja yleisempiä ohjeita, miten laatupoikkeamien aiheuttajia korjataan. Työn aikana kehitettiin tuotelaatupoikkeamien hallintaan kaavake, jolla voitaisiin helpottaa laatuosaston ja tuotannon välistä viestintää. Lisäksi tehtiin kehitysehdotuksia mittauspöytäkirjojen kommentointiin ja sisäisten reklamaatioiden luomiseen.
Työn aikana haastateltiin työntekijöitä ja toimihenkilöitä laatujärjestelmän kehittämisestä ja parannusehdotusten toteuttamisesta. Yrityksen laatukäsikirjaan ja tuotannon työvaiheiden työohjeisiin tutustuttiin sekä seurattiin työvaiheiden kulkua, kuten sisäisten reklamaatioiden käsittelyä ja tuotteiden visuaalista tarkastamista.
Yritys jatkaa tämän opinnäytetyön jälkeen laadunhallintajärjestelmänsä kehittämistä. Työssä mainitut kehitysehdotukset lisätään osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää. The practical work for this thesis was done in the facilities of Promens Oy in Lieto. Promens Oy manufactures rigid plastic packages for the needs of the food and the chemical industry.
The company has had communication problems between the quality and the production department. In addition, there has been no written process scheme on how to work and act in a deviant product quality situation. The purpose of this thesis was to clarify the quality management process and to generate ideas to improve the quality processes.
The thesis discusses the theory of the blowing molding process, followed by SFS-EN ISO 9001 quality management system standard specifications. General quality definitions were also covered.
The thesis covers quality control methods used in the production, how to respond to quality deviations, and instructions for remedying some common process problems. During the project, a form for controlling product quality deviations was developed. The purpose of this form is to enhance communication between the quality and production departments. Furthermore, development proposals were made concerning commenting on measuring logs and the internal product complaint process.
The company will continue the development of its quality management system after this thesis. The development proposals mentioned herein will be added to the company’s quality management system.
Toimeksiantajalla on ollut ongelmia laatuosaston ja tuotannon välisessä tiedonkulussa. Lisäksi toimeksiantajalla ei ole ollut prosessikuvausta poikkeamatilanteissa toimimiseen. Työn tarkoituksena on selkeyttää laadunhallinnan prosessia ja luoda kehitysehdotuksia prosesseihin.
Opinnäytetyössä perehdyttiin puhallusmuovausprosessin teoriaan, SFS-EN ISO 9001 -laadunhallintajärjestelmästandardin vaatimuksiin ja laadun käsitteisiin ja käytäntöihin yrityksen tuotannossa.
Opinnäytetyössä kerättiin yhteen yrityksen tuotannossa tehtävät laatumittaukset, miten laatupoikkeamiin pitää reagoida ja yleisempiä ohjeita, miten laatupoikkeamien aiheuttajia korjataan. Työn aikana kehitettiin tuotelaatupoikkeamien hallintaan kaavake, jolla voitaisiin helpottaa laatuosaston ja tuotannon välistä viestintää. Lisäksi tehtiin kehitysehdotuksia mittauspöytäkirjojen kommentointiin ja sisäisten reklamaatioiden luomiseen.
Työn aikana haastateltiin työntekijöitä ja toimihenkilöitä laatujärjestelmän kehittämisestä ja parannusehdotusten toteuttamisesta. Yrityksen laatukäsikirjaan ja tuotannon työvaiheiden työohjeisiin tutustuttiin sekä seurattiin työvaiheiden kulkua, kuten sisäisten reklamaatioiden käsittelyä ja tuotteiden visuaalista tarkastamista.
Yritys jatkaa tämän opinnäytetyön jälkeen laadunhallintajärjestelmänsä kehittämistä. Työssä mainitut kehitysehdotukset lisätään osaksi yrityksen laadunhallintajärjestelmää.
The company has had communication problems between the quality and the production department. In addition, there has been no written process scheme on how to work and act in a deviant product quality situation. The purpose of this thesis was to clarify the quality management process and to generate ideas to improve the quality processes.
The thesis discusses the theory of the blowing molding process, followed by SFS-EN ISO 9001 quality management system standard specifications. General quality definitions were also covered.
The thesis covers quality control methods used in the production, how to respond to quality deviations, and instructions for remedying some common process problems. During the project, a form for controlling product quality deviations was developed. The purpose of this form is to enhance communication between the quality and production departments. Furthermore, development proposals were made concerning commenting on measuring logs and the internal product complaint process.
The company will continue the development of its quality management system after this thesis. The development proposals mentioned herein will be added to the company’s quality management system.