Cabinless loader
Möykky, Mikko (2019)
Möykky, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416950
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416950
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli kehittää konsepti ohjaamorakenteesta kaivoslastariin. Vähentämällä lastarin kokonaiskorkeutta laitteen kulkiessa automaatioajolla matalissa kaivostunneleissa. Ohjaamorakenteessa piti olla myös mahdollisuus manuaaliseen ajoon siirtoja huolto-ajoja varten.
Tavoitteena oli yksinkertainen ja toimiva ratkaisu, jotta ohjaamo toimisi hienosti huonommissakin olosuhteissa. Opinnäytetyön tilasi Sandvik Mining ja Rock Technology.
Ohjaamon konsepti suunniteltiin SolidWorks-ohjelmalla. Apuna käytettiin myös Siemensin NX- ja Teamcenter-ohjelmia, jotta päästiin tutkimaan tavanomaisempia Sandvikin lastareissa käytettyjä ohmjaamoja. Lisäksi konseptin rakennetta tutkittiin FEM-analyysin avulla.
Tuloksena asiakas sai lasketun konseptimallin, sekä tutkimustietoa tämäntyyppisen ohjaamorakenteen haasteista ja ongelmista. The goal of this bachelor’s thesis was to develop a consept of a cabin for a mining loader. Therefore making the overall height of the loader smaller, as it moves automatically in low mining tunnels. There also had to be the possibility for manual driving of the loader, as it is needed for maintenance drive.
The goal was to create a simple and efficient cabin, so it would work even in the harshest enviroments. This bachelor’s thesis was commissioned by Sandvik Mining and Rock Technology.
The consept of the cabin was designed with SolidWorks program. Siemens NX and Teamcenter were also used to help study more conventional cabins of Sandviks lineup. In addition the consept were studied with FEM-analysis.
As a result the client got a pre-calculated concept model, and critical information about the problems that may occur in this type of cabins.
Tavoitteena oli yksinkertainen ja toimiva ratkaisu, jotta ohjaamo toimisi hienosti huonommissakin olosuhteissa. Opinnäytetyön tilasi Sandvik Mining ja Rock Technology.
Ohjaamon konsepti suunniteltiin SolidWorks-ohjelmalla. Apuna käytettiin myös Siemensin NX- ja Teamcenter-ohjelmia, jotta päästiin tutkimaan tavanomaisempia Sandvikin lastareissa käytettyjä ohmjaamoja. Lisäksi konseptin rakennetta tutkittiin FEM-analyysin avulla.
Tuloksena asiakas sai lasketun konseptimallin, sekä tutkimustietoa tämäntyyppisen ohjaamorakenteen haasteista ja ongelmista.
The goal was to create a simple and efficient cabin, so it would work even in the harshest enviroments. This bachelor’s thesis was commissioned by Sandvik Mining and Rock Technology.
The consept of the cabin was designed with SolidWorks program. Siemens NX and Teamcenter were also used to help study more conventional cabins of Sandviks lineup. In addition the consept were studied with FEM-analysis.
As a result the client got a pre-calculated concept model, and critical information about the problems that may occur in this type of cabins.