Theseus käyttökatko ma 22.4. klo 12 alkaen. Katko jatkuu 22.4. klo 15 asti ja on koko Theseuksen laajuinen. Lisäksi töiden käsittely ja syöttö on estetty ti 23.4. ainakin klo 12 asti.
Theseus service break from Mon 22.4. at 12:00. The break will last until 15:00 on Mon 22.4. and is Theseus-wide. In addition, processing and uploading of work will be blocked until at least 12:00 on Tue 23.4.
Pianokonsertto - ensisilmäyksestä orkesterin solistiksi : Pianokonserton harjoitteluprosessi ja esittäminen
Katainen, Hanna (2019)
Katainen, Hanna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416941
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061416941
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli perehtyä pianokonserttojen harjoitteluun ja esittämiseen sekä niiden haasteisiin. Opinnäytetyössä haluttiin selvittää lisäksi miten pianokonserttojen ja pianosoolo-ohjelmiston harjoitteleminen ja esittäminen eroavat toisistaan. Lisäksi pohdittiin työskentelyä kapellimestarin ja orkesterin kanssa sekä sitä kuinka pianopedagogit suhtautuvat pianokonserttojen opettamiseen.
Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla kirjallisuuteen pianokonsertoista ja niiden harjoittelemisesta sekä haastattelemalla kolmea kokenutta pianistia teemahaastattelua käyttäen. Haastateltavat ovat kaikki jatkuvasti esiintyviä pianisteja ja he toimivat myös pianopedagogeina. Lisäksi reflektoin kokemustani Jyväskylän ammattikorkeakoulun orkesterin Campus Sinfonietan solistina esittäessämme Poulencin kaksoispianokonserton yhdessä pianisti Ilona Kurvisen kanssa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että pianokonserton harjoitteluprosessi on pianosoolo-ohjelmiston harjoitteluprosessiin verrattuna työläs ja monivaiheinen. Lisäksi pianistille haasteita voivat tuoda konserttipaikka sekä suuri orkesterin koko. Tutkimustulokset osoittivat myös, että kapellimestarin osaamisella on valtava vaikutus pianistin työskentelyyn orkesterin solistina. Tärkeää tulosten mukaan on myös se, että opettaja on itse soittanut paljon konserttoja ja esiintyy jatkuvasti, jotta hän osaa valmentaa oppilastaan pianokonserton harjoitusprosessissa sekä esittämisessä.
Opinnäytetyö auttaa pianisteja tutustumaan pianokonserton harjoittelemisen ja esittämisen haasteisiin sekä asioihin, jotka kannattaa ottaa huomioon pianokonserton harjoitusprosessissa. The aim of the thesis was to examine the methods and challenges related to practicing and performing piano concertos. Another aim was to determine how practicing and performing piano concertos differed from practicing and performing piano solos. The thesis also contemplated on working with conductors and orchestras and on piano educators’ perceptions of teaching piano concertos.
The thesis was carried out by first reviewing literature on piano concertos and on practicing them. After this, theme interviews were conducted with three experienced pianists. All the interviewees performed on a regular basis as well as worked as piano educators. In addition, the author reflected on her own experiences as a soloist of the Campus Sinfonietta of the JAMK University of Applied Sciences, when she played Poulenc's double piano concerto together with pianist Ilona Kurvinen.
According to the results, practicing for a piano concerto was a multi-staged and laborious process compared to practicing piano solos. In addition, the pianist may face challengesrelated to the concert venue and a large orchestra. The results also showed that the conductor's skills had a tremendous impact on the pianist's work as an orchestra soloist. According to the results, it is also important for success that the teacher has played many concertos and performs constantly so that he can train the student in the piano concerto and its performance.
The thesis could help pianists to learn to know the challenges of practicing and performing a piano concerto by pointing out the matters to consider in a piano concerto practice process.
Opinnäytetyö toteutettiin tutustumalla kirjallisuuteen pianokonsertoista ja niiden harjoittelemisesta sekä haastattelemalla kolmea kokenutta pianistia teemahaastattelua käyttäen. Haastateltavat ovat kaikki jatkuvasti esiintyviä pianisteja ja he toimivat myös pianopedagogeina. Lisäksi reflektoin kokemustani Jyväskylän ammattikorkeakoulun orkesterin Campus Sinfonietan solistina esittäessämme Poulencin kaksoispianokonserton yhdessä pianisti Ilona Kurvisen kanssa.
Opinnäytetyön tutkimustulokset osoittivat, että pianokonserton harjoitteluprosessi on pianosoolo-ohjelmiston harjoitteluprosessiin verrattuna työläs ja monivaiheinen. Lisäksi pianistille haasteita voivat tuoda konserttipaikka sekä suuri orkesterin koko. Tutkimustulokset osoittivat myös, että kapellimestarin osaamisella on valtava vaikutus pianistin työskentelyyn orkesterin solistina. Tärkeää tulosten mukaan on myös se, että opettaja on itse soittanut paljon konserttoja ja esiintyy jatkuvasti, jotta hän osaa valmentaa oppilastaan pianokonserton harjoitusprosessissa sekä esittämisessä.
Opinnäytetyö auttaa pianisteja tutustumaan pianokonserton harjoittelemisen ja esittämisen haasteisiin sekä asioihin, jotka kannattaa ottaa huomioon pianokonserton harjoitusprosessissa.
The thesis was carried out by first reviewing literature on piano concertos and on practicing them. After this, theme interviews were conducted with three experienced pianists. All the interviewees performed on a regular basis as well as worked as piano educators. In addition, the author reflected on her own experiences as a soloist of the Campus Sinfonietta of the JAMK University of Applied Sciences, when she played Poulenc's double piano concerto together with pianist Ilona Kurvinen.
According to the results, practicing for a piano concerto was a multi-staged and laborious process compared to practicing piano solos. In addition, the pianist may face challengesrelated to the concert venue and a large orchestra. The results also showed that the conductor's skills had a tremendous impact on the pianist's work as an orchestra soloist. According to the results, it is also important for success that the teacher has played many concertos and performs constantly so that he can train the student in the piano concerto and its performance.
The thesis could help pianists to learn to know the challenges of practicing and performing a piano concerto by pointing out the matters to consider in a piano concerto practice process.