Onnistunut päivähoidon aloitus päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta
Männistö, Emmi (2019)
Männistö, Emmi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316844
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316844
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tavoitteena oli tutkia, miten päivähoidon aloitus onnistuu mahdollisimman hyvin päiväkodissa, päiväkodin henkilökunnan näkökulmasta. Opinnäytetyöni sisältää teoriaosan, tutkimuksen tulokset ja raportoinnin. Opinnäytetyöni aineiston keruumenetelmänä toimi kysely, joka oli suunnattu varhaiskasvatuksessa työskenteleville, jotka olivat toimineet alle 3-vuotiaiden lasten kanssa. Kyselyn teemoina olivat vanhempien kanssa tehtävä yhteistyö, kasvattajan ominaisuudet ja toiminta sekä aloitukseen liittyvät yleiset toimintatavat. Aineisto analysoitiin teemoittelua käyttäen.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin päivähoidon aloitusta, päivähoitoa ja varhaiskasvatusta Suomessa, ja henkilökunnan roolia lapsiryhmässä. Tarkastelin myös, miten yhteistyö rakentuu päiväkodin henkilöstön ja lapsen vanhempien välille, ja miten se toteutuu käytännössä.
Työn tarkoituksena oli nostaa esille henkilökunnan ajatuksia erilaisista päivähoidon aloituksista, ja antaa sosiaalialan ammattilaisille ja vanhemmille tietoa päivähoidon aloituksen käytännöistä. Tässä opinnäytetyössä puhutaan varhaiskasvattajista päiväkodin henkilökuntana.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että onnistuneeseen päivähoidon aloitukseen liittyy monia tärkeitä asioita. Henkilökunnan pysyvyys, läsnäolon ja kiireettömyyden merkitys nousivat vastauksista esille. Tulosten mukaan myös perheiden kanssa tehtävä yhteistyö nähdään erittäin tärkeänä asiana hoitosuhteen alkuvaiheessa.
Opinnäytetyöni teoriaosuudessa käsittelin päivähoidon aloitusta, päivähoitoa ja varhaiskasvatusta Suomessa, ja henkilökunnan roolia lapsiryhmässä. Tarkastelin myös, miten yhteistyö rakentuu päiväkodin henkilöstön ja lapsen vanhempien välille, ja miten se toteutuu käytännössä.
Työn tarkoituksena oli nostaa esille henkilökunnan ajatuksia erilaisista päivähoidon aloituksista, ja antaa sosiaalialan ammattilaisille ja vanhemmille tietoa päivähoidon aloituksen käytännöistä. Tässä opinnäytetyössä puhutaan varhaiskasvattajista päiväkodin henkilökuntana.
Tutkimuksen tuloksena voidaan todeta, että onnistuneeseen päivähoidon aloitukseen liittyy monia tärkeitä asioita. Henkilökunnan pysyvyys, läsnäolon ja kiireettömyyden merkitys nousivat vastauksista esille. Tulosten mukaan myös perheiden kanssa tehtävä yhteistyö nähdään erittäin tärkeänä asiana hoitosuhteen alkuvaiheessa.