Kulttuuri kurkottaa kuluttajan kukkaroon: Aatteellinen yhdistys mesenaatteja etsimässä
Kuokkanen, Päivi (2019)
Kuokkanen, Päivi
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316841
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316841
Tiivistelmä
Joukkorahoitus on yksi aikamme kiinnostavimpia trendejä. Valtion ja kuntien määrärahaleikkausten vuoksi yhteisörahoituksesta on löytynyt joustava ratkaisu myös taiteen ja kulttuurin kolmannelle sektorille ja voittoa tavoittelemattomien aatteellisten yhdistysten rahoitustarpeisiin. Tämän opinnäytetyön tilaaja on runsaat viisi vuotta Suomessa toiminut vastikkeellinen joukkorahoitusalusta Yhteisörahoituspalvelu Mesenaatti.me Oy. Tutkimuksen tarkoituksena on ollut selvittää, mitä joukkorahoituskampanjan onnistuminen vaatii sekä digitaalisella alustalla rahoitusta hakevalta yhdistykseltä että Mesenaatti.me-palvelulta. Menestyksekkään kampanjan tarkoituksena on hankkia tuloja kummallekin osapuolelle, mutta minkälaiset tekijät vaikuttavat rahoittajien mukaantuloon? Tutkimuksen tavoitteena on ollut kehittää aatteellisen yhdistyksen varainhankinnan suunnitteluun ohjeistus kampanjan rakentamista varten.
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tutkimuksessa on tarkasteltu kolmea joukkorahoituskampanjaa ja haastateltu kampanjoinnissa mukana olleita vastuuhenkilöitä. Tutkimuksessa on toteutettu kysely yhden kampanja-casen rahoittajien ja potentiaalisten rahoittajien keskuudessa. Tutkimuksen lähdemateriaalia on lisäksi hiljainen tieto eli omakohtainen kokemus yleishyödyllisen yhdistyksen mesenaattikampanjasta. Tutkimuksessa on hyödynnetty valmiita aineistoja kuten kirjallisuutta, tutkimuksia, artikkeleita ja asiantuntijahaastatteluja.
Tutkimuksella on saatu hyödyllistä tietoa yhdistyksen toiminnan tueksi joukkorahoituskampanjan suunnittelussa. Tutkimus osoittaa, että yhdistyksen on aloitettava verkkojen solmiminen reilusti ennen kampanjan käynnistämistä, jos verkostot eivät ole valmiina. Tutkimus nosti esiin erityisesti yritysyhteistyön, vapaaehtoisten aktiivisuuden ja joukkorahoituksen ilmapiirin sekä maineen merkityksen. Tärkeitä asioita menestymisen kannalta ovat myös oikea kohderyhmä, tehokkaat markkinointikanavat, kampanjan vetäjien resurssit ja sujuva päätöksentekoprosessi. Yhdistyksen avainhenkilöiden sitoutuminen kampanjaan on yksi onnistumisen avaimista. Mesenaatin kohdalla tutkimus toi esiin yleisen tietoisuuden lisäämisen ja sujuvan palvelupolun tärkeyden.
Valtion ja kuntien rahahanojen kuivuessa joukkorahoitus tulee houkuttelemaan entistä useampia toimijoita Mesenaatti.me-palvelunkin asiakkaaksi. Aktiivinen, innostunut, motivoitunut ja itse asiaansa vahvasti uskova yhdistyksen ydinjoukko saavuttaa joukkorahoituskampanjalla parhaan mahdollisen tuloksen sellaisella rahoitusalustalla, jonka palvelupolku on toimiva. Kulttuuri kurkottaa yhä aktiivisemmin kuluttajan kukkaroon, mutta ensin potentiaalinen mesenaatti on saatava ohjattua oikealle palvelupolulle.
Opinnäytetyön tutkimusote on laadullinen tutkimus ja sisällönanalyysi. Tutkimuksessa on tarkasteltu kolmea joukkorahoituskampanjaa ja haastateltu kampanjoinnissa mukana olleita vastuuhenkilöitä. Tutkimuksessa on toteutettu kysely yhden kampanja-casen rahoittajien ja potentiaalisten rahoittajien keskuudessa. Tutkimuksen lähdemateriaalia on lisäksi hiljainen tieto eli omakohtainen kokemus yleishyödyllisen yhdistyksen mesenaattikampanjasta. Tutkimuksessa on hyödynnetty valmiita aineistoja kuten kirjallisuutta, tutkimuksia, artikkeleita ja asiantuntijahaastatteluja.
Tutkimuksella on saatu hyödyllistä tietoa yhdistyksen toiminnan tueksi joukkorahoituskampanjan suunnittelussa. Tutkimus osoittaa, että yhdistyksen on aloitettava verkkojen solmiminen reilusti ennen kampanjan käynnistämistä, jos verkostot eivät ole valmiina. Tutkimus nosti esiin erityisesti yritysyhteistyön, vapaaehtoisten aktiivisuuden ja joukkorahoituksen ilmapiirin sekä maineen merkityksen. Tärkeitä asioita menestymisen kannalta ovat myös oikea kohderyhmä, tehokkaat markkinointikanavat, kampanjan vetäjien resurssit ja sujuva päätöksentekoprosessi. Yhdistyksen avainhenkilöiden sitoutuminen kampanjaan on yksi onnistumisen avaimista. Mesenaatin kohdalla tutkimus toi esiin yleisen tietoisuuden lisäämisen ja sujuvan palvelupolun tärkeyden.
Valtion ja kuntien rahahanojen kuivuessa joukkorahoitus tulee houkuttelemaan entistä useampia toimijoita Mesenaatti.me-palvelunkin asiakkaaksi. Aktiivinen, innostunut, motivoitunut ja itse asiaansa vahvasti uskova yhdistyksen ydinjoukko saavuttaa joukkorahoituskampanjalla parhaan mahdollisen tuloksen sellaisella rahoitusalustalla, jonka palvelupolku on toimiva. Kulttuuri kurkottaa yhä aktiivisemmin kuluttajan kukkaroon, mutta ensin potentiaalinen mesenaatti on saatava ohjattua oikealle palvelupolulle.