Kansallisen tulorekisterin vastaanotto pk-yritysten ja ohjelmistotalon näkökulmasta
Venho, Joonas (2019)
Venho, Joonas
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316839
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316839
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää kuinka hyvin kansallisen tulorekisterin käyttöönotto on onnistunut pk-yritysten ja Visma Passeli ohjelmistotalon näkökulmista. Pyrittiin selvittämään erityisesti, kuinka hyvin tulorekisterin tulosta tiedotettiin etukäteen ja kuinka hyvin tukea ja ymmärrystä viranomaistahojen ja ohjelmistotalolta oli saatavilla asiakasyrityksille tulorekisteriin liittyvien ongelmien ilmaantuessa.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi asiakasyrityksille lähetetty google forms linkki kyselylomakkeeseen, johon sai vastata vapaaehtoisesti ja täysin anonyymisti. Kyselyn saivat kaikki Visma Passelin asiakasyritykset, joiden ohjelmassa oli palkanlaskentaosio. Yhteensä kyselyn saaneita yrityksiä oli 768, joista 115 asiakasyritystä vastasi kyselyyn.
Kyselyyn vastanneet yritykset pitivät tulorekisterin voimaantuloa pääasiassa positiivisena uudistuksena ja suurimman osan mielestä myös tulorekisterin käyttöönotto onnistui hyvin. Tiedotteet uudistuksesta tulivat asiakkaiden mielestä ajoissa ja tukea sekä ymmärrystä viranomaistahoilta ja ohjelmistotalolta oli saatavilla hyvin.
Erityisesti asiakasyritykset olivat tyytyväisiä Visma Passelin asiakaspalvelun toimintaan ja sanoivat että viranomaistahoilta tuki ja ohjeistus oli liian vähäistä ja olisi muodostunut ongelmaksi, ellei Visma Passelilta olisi saanut niin toimivasti apua ongelmiin.
Kansallinen tulorekisteri on uusi tulon saajien tietorekisteri, joka otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa 1.1.2019 ja sen käytöstä tuli välittömästi kaikkien tuloa maksavien yritysten velvollisuus. Tulorekisteri tuli siis hyvin nopealla aikataululla maanlaajuiseen käyttöön, joten myös ongelmatilanteita ja epäselvyyksiä tuli mukana huomattavia määriä. Tulorekisterin käyttöönotto laajenee entisestään vuonna 2020 kun vakuutusyhtiöt ja työttömyyslaitokset ottavat tulorekisterin käyttöön myös.
Tutkimus suoritettiin määrällisenä tutkimuksena ja aineistonkeruumenetelmänä toimi asiakasyrityksille lähetetty google forms linkki kyselylomakkeeseen, johon sai vastata vapaaehtoisesti ja täysin anonyymisti. Kyselyn saivat kaikki Visma Passelin asiakasyritykset, joiden ohjelmassa oli palkanlaskentaosio. Yhteensä kyselyn saaneita yrityksiä oli 768, joista 115 asiakasyritystä vastasi kyselyyn.
Kyselyyn vastanneet yritykset pitivät tulorekisterin voimaantuloa pääasiassa positiivisena uudistuksena ja suurimman osan mielestä myös tulorekisterin käyttöönotto onnistui hyvin. Tiedotteet uudistuksesta tulivat asiakkaiden mielestä ajoissa ja tukea sekä ymmärrystä viranomaistahoilta ja ohjelmistotalolta oli saatavilla hyvin.
Erityisesti asiakasyritykset olivat tyytyväisiä Visma Passelin asiakaspalvelun toimintaan ja sanoivat että viranomaistahoilta tuki ja ohjeistus oli liian vähäistä ja olisi muodostunut ongelmaksi, ellei Visma Passelilta olisi saanut niin toimivasti apua ongelmiin.
Kansallinen tulorekisteri on uusi tulon saajien tietorekisteri, joka otettiin käyttöön ensimmäistä kertaa 1.1.2019 ja sen käytöstä tuli välittömästi kaikkien tuloa maksavien yritysten velvollisuus. Tulorekisteri tuli siis hyvin nopealla aikataululla maanlaajuiseen käyttöön, joten myös ongelmatilanteita ja epäselvyyksiä tuli mukana huomattavia määriä. Tulorekisterin käyttöönotto laajenee entisestään vuonna 2020 kun vakuutusyhtiöt ja työttömyyslaitokset ottavat tulorekisterin käyttöön myös.