Sosiaalialan yritysjohtaminen esimiesten näkökulmasta
Puntalo, Riikka (2019)
Puntalo, Riikka
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316838
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316838
Tiivistelmä
Yhtiömuotoinen palvelutuotanto on tullut osaksi sosiaalipalvelujen kokonaistuotantoa ja yhä useampi sosiaalialan johtaja työskentelee yksityisillä markkinoilla. Sosiaalialaan on tätä myötä alkanut kohdistua samanlaisia odotuksia ja vaatimuksia kuin liike-elämään yleensäkin. Sosiaalialan erityiskysymykset yritystoiminnassa liittyvät muun muassa voiton tavoittelun eettisyyteen. Sosiaalialan johtotehtävissä toimii usein liiketoiminnan osaajien sijaan alan vahvoja substanssiosaajia. Sosiaalialan yrityksiä ja johtajia koskevat monet, osin ristiriitaisetkin odotukset, toimintavaatimukset ja päällekkäisyydet. Toisaalta yksityisen sektorin johtamiskäytäntöjä on otettu käyttöön myös julkisen sektorin johtamisessa. Jatkuva muutos luo sosiaalipalvelujen johdolle paineita ohjata omaa organisaatiotaan muutosten läpi samalla kun tehokkuus- ja tuloksellisuusvaatimukset kovenevat.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalialan yritysjohdossa toimivien esimiesten kokemuksia yhtiömuotoisen palvelutuotannon esimiestyöstä. Työn tutkimuskysymyksinä oli selvittää, miten sosiaalialan esimiestyöhön on päädytty, mitä erityisyyksiä tai haasteita sosiaalialan yritysjohtamisessa nähdään ja mitä mahdollisia kehittämistarpeita alalla tunnistetaan olevan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa on fenomenografinen tutkimusote, jossa orientoidutaan ihmisten kokemuksiin ja käsityksiin tietystä ilmiöstä ja tehdään niistä päätelmiä. Teemahaastatteluin haastateltiin kuutta saman maakunnan sisällä toimivaa sosiaalialan yritysjohdon tehtävissä työskentelevää esimiestä. Litteroidut haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston pohjalta voitiin tehdä päätelmiä, että sosiaalialan yritysjohdon tehtäviin on ennemminkin ajauduttu, kuin tietoisesti hakeuduttu. Sosiaalialan yritysjohtamisen haasteina nähtiin taloudelliset paineet ja vieraana koettu tuloksellisuuden vaatimus. Näitä tärkeämpänä pidettiin laadukkaan työn tekemistä pohjana sille, että yhtiö kykenee tarjoamaan palveluja myös jatkossa. Sosiaalialan haasteena nähtiin myös työntekijöiden kuormittuminen ja erityisyytenä työntekijöiden persoonan kietoutuminen työ-minään. Esimiehet kokivat pystyvänä tekemään omien arvojensa mukaista työtä, ja yritysmuotoista, voittoa tavoittelevaa palvelutuotantoa ei pidetty moraalisesti arveluttavana. Esimiesten arjen työstä nousi esiin vahva yksinäisyyden kokemus. Aineiston pohjalta alan kehittämistarpeina nähtiin yleinen esimieskoulutus sekä liiketoimintaosaamiseen kouluttautuminen.
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää sosiaalialan yritysjohdossa toimivien esimiesten kokemuksia yhtiömuotoisen palvelutuotannon esimiestyöstä. Työn tutkimuskysymyksinä oli selvittää, miten sosiaalialan esimiestyöhön on päädytty, mitä erityisyyksiä tai haasteita sosiaalialan yritysjohtamisessa nähdään ja mitä mahdollisia kehittämistarpeita alalla tunnistetaan olevan.
Tutkimus oli kvalitatiivinen tutkimus, jossa on fenomenografinen tutkimusote, jossa orientoidutaan ihmisten kokemuksiin ja käsityksiin tietystä ilmiöstä ja tehdään niistä päätelmiä. Teemahaastatteluin haastateltiin kuutta saman maakunnan sisällä toimivaa sosiaalialan yritysjohdon tehtävissä työskentelevää esimiestä. Litteroidut haastattelut analysoitiin aineistolähtöisen sisällönanalyysin keinoin.
Aineiston pohjalta voitiin tehdä päätelmiä, että sosiaalialan yritysjohdon tehtäviin on ennemminkin ajauduttu, kuin tietoisesti hakeuduttu. Sosiaalialan yritysjohtamisen haasteina nähtiin taloudelliset paineet ja vieraana koettu tuloksellisuuden vaatimus. Näitä tärkeämpänä pidettiin laadukkaan työn tekemistä pohjana sille, että yhtiö kykenee tarjoamaan palveluja myös jatkossa. Sosiaalialan haasteena nähtiin myös työntekijöiden kuormittuminen ja erityisyytenä työntekijöiden persoonan kietoutuminen työ-minään. Esimiehet kokivat pystyvänä tekemään omien arvojensa mukaista työtä, ja yritysmuotoista, voittoa tavoittelevaa palvelutuotantoa ei pidetty moraalisesti arveluttavana. Esimiesten arjen työstä nousi esiin vahva yksinäisyyden kokemus. Aineiston pohjalta alan kehittämistarpeina nähtiin yleinen esimieskoulutus sekä liiketoimintaosaamiseen kouluttautuminen.