Perheen tukeminen arjessa, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi : Kuvaileva kirjallisuuskatsaus
Tuomaala, Sarah (2019)
Tuomaala, Sarah
2019
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316808
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316808
Tiivistelmä
Opinnäytetyön tilasi Oulun seudun omaishoitajat ry:n Erityistä energiaa -kehittämishanke. Opinnäytetyön tavoitteena oli tuottaa kirjallisuuskatsausta tutkimusmenetelmänä hyödyntäen Erityistä energiaa -hankkeen käyttöön tutkimuksiin perustuvaa tietoa perheen tukemisesta, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi. Hankkeen työntekijät voivat käyttää tutkimuksen tuloksia perhetyön kehittämishankkeessaan.
Kirjallisuuskatsauksen tietoperusta koostui ekokulttuurisen teorian ja akkomodaation esittelystä, perhetyön määrittelystä ja perheen arjen avaamisesta. Tutkimusaineistona käytettiin ulkomaisista tietokannoista valittuja tutkimusartikkeleita, joita analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena perheen tukeminen, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, koostuu kahdesta elementistä, jotka ovat tukimuodot ja ammattilaisten työote. Perheet tarvitsevat psykososiaalista tukea ja konkreettista apua ja tietoa, nämä ovat työn sisältöjä ja toimenpiteitä. Työote muodostuu ammattilaisen suhtautumisesta perheeseen ja työn luonteesta. Ne kuvaavat sitä, miten tukimuotoja toteutetaan ja sitä, millainen rooli ammattilaisella tuen antajana on.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perheen akkomodaatiossa on merkitystä paitsi sillä, mitä tukea perhe saa, mutta myös sillä miten tukea annetaan. Yksilöllisen, perheen tarpeisiin räätälöidyn tuen tulisi olla työskentelyn perusta. Perheen luonnollisia verkostoja kannattaa hyödyntää työskentelyssä, sillä sukulaisilta ja ystäviltä saadulla tuella on vaikutusta perheen hyvinvointiin.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden kokemukset saamastaan perhetyöstä.
Kirjallisuuskatsauksen tietoperusta koostui ekokulttuurisen teorian ja akkomodaation esittelystä, perhetyön määrittelystä ja perheen arjen avaamisesta. Tutkimusaineistona käytettiin ulkomaisista tietokannoista valittuja tutkimusartikkeleita, joita analysoitiin aineistolähtöistä sisällönanalyysiä käyttäen.
Tutkimuksen tuloksena perheen tukeminen, kun perheessä on erityistä tukea tarvitseva lapsi, koostuu kahdesta elementistä, jotka ovat tukimuodot ja ammattilaisten työote. Perheet tarvitsevat psykososiaalista tukea ja konkreettista apua ja tietoa, nämä ovat työn sisältöjä ja toimenpiteitä. Työote muodostuu ammattilaisen suhtautumisesta perheeseen ja työn luonteesta. Ne kuvaavat sitä, miten tukimuotoja toteutetaan ja sitä, millainen rooli ammattilaisella tuen antajana on.
Johtopäätöksenä voidaan todeta, että perheen akkomodaatiossa on merkitystä paitsi sillä, mitä tukea perhe saa, mutta myös sillä miten tukea annetaan. Yksilöllisen, perheen tarpeisiin räätälöidyn tuen tulisi olla työskentelyn perusta. Perheen luonnollisia verkostoja kannattaa hyödyntää työskentelyssä, sillä sukulaisilta ja ystäviltä saadulla tuella on vaikutusta perheen hyvinvointiin.
Jatkotutkimusaiheena voisi olla erityistä tukea tarvitsevien lasten perheiden kokemukset saamastaan perhetyöstä.