Miten toimin jos sairastun - opas yritys X Oy:n työntekijöille
Pulkkinen, Linda (2019)
Pulkkinen, Linda
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316795
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316795
Tiivistelmä
Hyvinvoiva työntekijä sitoutuu työhönsä, haluaa oppia uutta ja kantaa vastuuta tekemisistään. Työntekijöiden työhyvinvointiin panostetaan paljon mutta kuitenkin sairauspoissaolojen määrä on Suomessa kasvanut, puhumattakaan työkyvyttömyyseläkkeiden määrästä.
Yrityksille kalleimmat sairauspoissaolot ovat lyhyet poissaolot jolloin kaikki kustannukset kohdistuvat suoraan yritykseen. Sairauspoissaolojakson pitkittyessä työkyvyttömyysriski kasvaa, tämän takia sairauspoissaoloihin kannattaa ja pitää puuttua. Sairauspoissaolot omalla ilmoituksella on käytössä monessa yrityksessä, kaikissa yrityksissä ei näin kuitenkaan ole. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan omailmoituskäytäntö on koettu hyväksi eikä sairauspoissaolojen kokonaismäärä ole kasvanut, tällä tavalla myös terveydenhuollon resursseja voidaan kohdistaa ennaltaehkäisevään työhön, kun ei hoitoon hakeuduta ainoastaan sairauspoissaolotodistuksen saamisen takia.
Kun työntekijä sairastuu, on ensisijaan tärkeää, että hän tietää miten tulisi toimia; kenelle ja milloin/millä tavalla ilmoittaa sairauspoissaolosta ja miten toimia, jos sairauspoissaolo pitkittyy. Tästä syntyi ajatus yhdessä yrityksen kanssa oppaasta mikä palvelisi työntekijöitä, opas mikä sisältäisi tarvittavan tiedon. Yrityksessä on noin 900 työntekijää ja yli 50 eri kansalaisuutta, tämän takia sairauspoissaolokäytännöt ei kaikille työntekijöille ole niin yksinkertainen asia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys kuuluu: millä tavalla voimme ohjata työntekijöitä toimimaan sovitulla tavalla, jos sairastuvat?
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Taustatietona on käytetty paljon tietoa sairauspoissaoloista, työkyvystä ja työkyvyttömyydestä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos on opas ”Pidä huolta itsestäsi - miten toimin, jos sairastun” ja tarkoitus on, että tämä toimii työntekijöiden apuna työelämässä.
Yrityksille kalleimmat sairauspoissaolot ovat lyhyet poissaolot jolloin kaikki kustannukset kohdistuvat suoraan yritykseen. Sairauspoissaolojakson pitkittyessä työkyvyttömyysriski kasvaa, tämän takia sairauspoissaoloihin kannattaa ja pitää puuttua. Sairauspoissaolot omalla ilmoituksella on käytössä monessa yrityksessä, kaikissa yrityksissä ei näin kuitenkaan ole. Aikaisempien tutkimustulosten mukaan omailmoituskäytäntö on koettu hyväksi eikä sairauspoissaolojen kokonaismäärä ole kasvanut, tällä tavalla myös terveydenhuollon resursseja voidaan kohdistaa ennaltaehkäisevään työhön, kun ei hoitoon hakeuduta ainoastaan sairauspoissaolotodistuksen saamisen takia.
Kun työntekijä sairastuu, on ensisijaan tärkeää, että hän tietää miten tulisi toimia; kenelle ja milloin/millä tavalla ilmoittaa sairauspoissaolosta ja miten toimia, jos sairauspoissaolo pitkittyy. Tästä syntyi ajatus yhdessä yrityksen kanssa oppaasta mikä palvelisi työntekijöitä, opas mikä sisältäisi tarvittavan tiedon. Yrityksessä on noin 900 työntekijää ja yli 50 eri kansalaisuutta, tämän takia sairauspoissaolokäytännöt ei kaikille työntekijöille ole niin yksinkertainen asia.
Opinnäytetyön tutkimuskysymys kuuluu: millä tavalla voimme ohjata työntekijöitä toimimaan sovitulla tavalla, jos sairastuvat?
Opinnäytetyö on toteutettu toiminnallisena opinnäytetyönä. Taustatietona on käytetty paljon tietoa sairauspoissaoloista, työkyvystä ja työkyvyttömyydestä. Tämän toiminnallisen opinnäytetyön tuotos on opas ”Pidä huolta itsestäsi - miten toimin, jos sairastun” ja tarkoitus on, että tämä toimii työntekijöiden apuna työelämässä.