Yhteiset portaat hyvinvointiin : vaikuttava koulukuraattorin yksilökohtainen intensiivinen tuki
Nyqvist, Marko (2019)
Nyqvist, Marko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316794
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316794
Tiivistelmä
Opinnäytetyöni tavoitteena oli kehittää koulukuraattorityötä vastaamaan nykyistä paremmin vaativan erityisen tuen oppilaiden ja heidän perheiden tarpeisiin. Tarkastelin kuraattorin yksilökohtaista intensiivistä tukea vaikuttavuusnäkökulmasta. Tutkimustehtävänä oli tunnistaa ja käsitteellistää intensiivisen tuen prosesseista vaikuttavuutta mahdollistavia mekanismeja, menetelmiä, osaamista ja asiantuntemusta.
Tietopohjana käytin opiskelijahuollosta ja sosiaalityöstä julkaistua tutkimus- ja ammattikirjallisuutta. Tutkielman menetelmällisissä ratkaisuissa sovelsin tutkimuksellisen kehittämistoiminannan ja tapaustutkimuksen viitekehystä. Tutkielmaa voidaan pitää laajasti tulkittuna arviointitiedon tuottamisena intensiivisen tuen vaikuttavuudesta. Intensiivisen tuen ymmärrän tavoitteellisena sosiaalityönä. Kuraattorityön ymmärrän vaikuttavuuden paradigman mukaisesti työnä, jonka arvo ja eettinen olemassaolo perustuu sen asiakkaiden hyvinvointia lisääviin vaikutuksiin
Tutkielman tuloksena kuvaan vaikuttavaa intensiivistä tukea kolmiportaisena prosessina. Yhteiset portaat hyvinvointiin, vaikuttava intensiivinen tuki muodostuu: Perustuksista vaikuttavalle intensiiviselle tuelle, Vaikuttavasta intensiivisestä tuesta ja Arviointidialogista. Kuraattorilta vaikuttavassa intensiivisessä tuessa edellytettäviä ammatillisen kompetenssin osa-alueita ovat: Avoin asiantuntijuus, Yhteinen tavoitteellisuus, Ammatillinen vuorovaikutus, Dokumentointiosallisuus, Menetelmävuorovaikutuksellinen orientaatio ja Arviointidialogi.
Kuraattorityön kehittäminen vastaamaan vaativan erityisen tuen oppilaiden tarpeisiin edellyttää vaikuttavuuden paradigman mukaista ymmärrystä, työotetta ja arviointia. Kuraattorin tukiprosesseja tarkastelemalla voidaan tunnistaa kuraattorin ammatillista kompetenssia, joka mahdollistaa vaikuttavuutta. Keskeisin vaikuttavuuden vipuvarsi intensiivisessä tuessa on ymmärrys asiakassuhteen vuorovaikutuksessa ja yhteistoimijuudessa piilevistä voimavaroista.
Tietopohjana käytin opiskelijahuollosta ja sosiaalityöstä julkaistua tutkimus- ja ammattikirjallisuutta. Tutkielman menetelmällisissä ratkaisuissa sovelsin tutkimuksellisen kehittämistoiminannan ja tapaustutkimuksen viitekehystä. Tutkielmaa voidaan pitää laajasti tulkittuna arviointitiedon tuottamisena intensiivisen tuen vaikuttavuudesta. Intensiivisen tuen ymmärrän tavoitteellisena sosiaalityönä. Kuraattorityön ymmärrän vaikuttavuuden paradigman mukaisesti työnä, jonka arvo ja eettinen olemassaolo perustuu sen asiakkaiden hyvinvointia lisääviin vaikutuksiin
Tutkielman tuloksena kuvaan vaikuttavaa intensiivistä tukea kolmiportaisena prosessina. Yhteiset portaat hyvinvointiin, vaikuttava intensiivinen tuki muodostuu: Perustuksista vaikuttavalle intensiiviselle tuelle, Vaikuttavasta intensiivisestä tuesta ja Arviointidialogista. Kuraattorilta vaikuttavassa intensiivisessä tuessa edellytettäviä ammatillisen kompetenssin osa-alueita ovat: Avoin asiantuntijuus, Yhteinen tavoitteellisuus, Ammatillinen vuorovaikutus, Dokumentointiosallisuus, Menetelmävuorovaikutuksellinen orientaatio ja Arviointidialogi.
Kuraattorityön kehittäminen vastaamaan vaativan erityisen tuen oppilaiden tarpeisiin edellyttää vaikuttavuuden paradigman mukaista ymmärrystä, työotetta ja arviointia. Kuraattorin tukiprosesseja tarkastelemalla voidaan tunnistaa kuraattorin ammatillista kompetenssia, joka mahdollistaa vaikuttavuutta. Keskeisin vaikuttavuuden vipuvarsi intensiivisessä tuessa on ymmärrys asiakassuhteen vuorovaikutuksessa ja yhteistoimijuudessa piilevistä voimavaroista.