Uusien myyntialustojen käyttöönottovalmiudet Vuokatin matkailuyrityksissä
Järvi, Beata (2019)
Järvi, Beata
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316782
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061316782
Tiivistelmä
Toimeksiantajana tässä opinnäytetyössä toimi VisitVuokatti-hanke, eli Vauhtia Vuokatin (Kajaani-Oulujärvi) kv. matkailuun -hanke. Tämä laadullinen tutkimusprosessi sai alkunsa toimeksiantajan tarpeesta keväällä 2018. Tämän tutkimuksen tarkoitus oli tutkia Vuokatin alueen matkailuyritysten myynti- ja jakelukanava ratkaisuja. Tämän lisäksi tutkimuksen tavoitteena oli kartoittaa millaisia haasteita ja hyötyjä alueen yrittäjät näkevät uusien kanavien käyttöönotossa, sekä miten VisitVuokatti-hanke voisi olla parhaiten yrittäjien tukena teknologian kehittyessä. Lisäksi tutkimuksessa sivutaan Vuokatin alueen yrittäjien yhteistyöverkostoja ja niiden toimivuutta.
Matkailu Vuokatissa on painottunut vahvasti kotimaisiin matkailijoihin. VisitVuokatti-hankkeen tavoitteena on kehittää Vuokatin vetovoimaisuutta kansainvälisiä matkailijoita ajatellen. Hankkeen avulla pyritään kaksinkertaistamaan Vuokatin kansainvälisten matkailijoiden määrä. Halutun kansainvälistymisen saavuttamiseksi hanke toimii aktiivisesti yhteistyössä Vuokatin matkailutoimijoiden kanssa. Tavoitteisiin pyritään pääsemään muun muassa alueen palveluja tuotteistamalla ja paketoimalla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat matkailumarkkinoinnin ja jakelun teoriat. Matkailumarkkinoinnin digitalisaatio on teorian tärkein elementti, joka pitää sisällään matkailun sähköiset jakelu- ja myyntikanavat. Tällä hetkellä valtaosa matkailutuotteiden ostopäätöksistä tapahtuu sähköisesti OTA-kanavissa tai muualla verkossa. Tämän lisäksi tutkimuksessa on otettu case esimerkiksi B2B kauppaan erikoistunut alusta Bókun.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin teemahaastatteluina kuudelle Vuokattilaiselle yrittäjälle. Haastattelujen avulla kerätty materiaali analysoitiin ja analyysin pohjalta pohdittiin jatkotoimenpiteitä tutkimukselle. Keskeisimmin tutkimuksessa ilmeni, että alueella on vahva tahtotila kehittää alustaratkaisujaan. Kuitenkin yrittäjät näkevät digitaalisissa ratkaisuissa potentiaalin lisäksi riskejä ja muita seikkoja, jotka tekevät uusien alustojen käyttöönotosta haastavaa.
Matkailu Vuokatissa on painottunut vahvasti kotimaisiin matkailijoihin. VisitVuokatti-hankkeen tavoitteena on kehittää Vuokatin vetovoimaisuutta kansainvälisiä matkailijoita ajatellen. Hankkeen avulla pyritään kaksinkertaistamaan Vuokatin kansainvälisten matkailijoiden määrä. Halutun kansainvälistymisen saavuttamiseksi hanke toimii aktiivisesti yhteistyössä Vuokatin matkailutoimijoiden kanssa. Tavoitteisiin pyritään pääsemään muun muassa alueen palveluja tuotteistamalla ja paketoimalla.
Opinnäytetyön teoreettisena viitekehyksenä toimivat matkailumarkkinoinnin ja jakelun teoriat. Matkailumarkkinoinnin digitalisaatio on teorian tärkein elementti, joka pitää sisällään matkailun sähköiset jakelu- ja myyntikanavat. Tällä hetkellä valtaosa matkailutuotteiden ostopäätöksistä tapahtuu sähköisesti OTA-kanavissa tai muualla verkossa. Tämän lisäksi tutkimuksessa on otettu case esimerkiksi B2B kauppaan erikoistunut alusta Bókun.
Tutkimus toteutettiin laadullisen tutkimuksen keinoin teemahaastatteluina kuudelle Vuokattilaiselle yrittäjälle. Haastattelujen avulla kerätty materiaali analysoitiin ja analyysin pohjalta pohdittiin jatkotoimenpiteitä tutkimukselle. Keskeisimmin tutkimuksessa ilmeni, että alueella on vahva tahtotila kehittää alustaratkaisujaan. Kuitenkin yrittäjät näkevät digitaalisissa ratkaisuissa potentiaalin lisäksi riskejä ja muita seikkoja, jotka tekevät uusien alustojen käyttöönotosta haastavaa.