Vaatimusmäärittelyn laatiminen järjestelmän käytettävyysarvion pohjalta
Hietamäki, Henna (2019)
Hietamäki, Henna
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216704
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216704
Tiivistelmä
Käytettävyys ilmenee käyttäjän ja järjestelmän välisessä vuorovaikutuksessa. Huolellisesti suunniteltu ja toteutettu järjestelmä, joka vastaa käyttäjien tarpeita ja toiveita, erottuu edukseen muista järjestelmistä ja takaa käyttäjien tyytyväisyyden järjestelmään.
Opinnäytetyön aiheena oli ohjelmiston käytettävyyden arviointi sekä vaatimusmäärittelyn laatiminen ohjelmistokehitystä varten. Kehitettävänä kohteena on pd3-apteekkijärjestelmän laskutusprosessi. Nykyistä laskutusprosessia on tarkoitus selkeyttää ja helpottaa. Lisäksi tavoitteena on parantaa järjestelmän käytettävyyttä.
Vaatimukset määrittelevät eri sidosryhmien tarpeet järjestelmän suhteen. Ne voidaan jakaa toimintalähtöisiin vaatimuksiin, käyttäjävaatimuksiin ja järjestelmävaatimuksiin. Toimintalähtöiset vaatimukset kuvaavat tavoitteita, joita yrityksen on tarkoitus saavuttaa järjestelmällä kun taas käyttäjävaatimukset määrittelevät, mitä käyttäjä haluaa saada aikaan järjestelmällä. Järjestelmävaatimukset puolestaan kuvaavat, miten järjestelmän tulee toteuttaa käyttäjävaatimukset
Vaatimusten määrittelyprosessissa kerätään ja täsmennetään käyttäjävaatimukset. Vaatimusten keräämiseen käytetään usein eri menetelmiä samanaikaisesti kuten sidosryhmien haastattelua ja aivoriihiä. Eri sidosryhmien järjestelmälle asettamat vaatimukset kerätään yhdeksi dokumentiksi. Laadittua dokumenttia kutsutaan vaatimusmäärittelyksi. Ennen vaatimusten määrittämistä kehitettävät kohteet tulee kuitenkin tunnistaa.
Järjestelmän käytettävyysongelmien ja kehityskohteiden selvittämiseksi nykyistä järjestelmää arvioitiin heuristisin menetelmin sekä pohdittiin kognitiivisen ergonomian toteutumista. Arvio osoitti järjestelmästä paljon kehitettäviä kohteita, mutta myös järjestelmän hyviä ominaisuuksia nousi esille. Havaintojen perusteella laskutusprosessi suunniteltiin uusiksi ottaen huomioon käytettävyyteen vaikuttavat laatutekijät ja kognitiivisen ergonomian. Kehitysprosessissa pyrittiin noudattamaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita muun muassa hyödyntämällä järjestelmän nykyisiltä käyttäjiltä saatua palautetta.
Kehitysprosessin lopputuotoksena laadittiin vaatimusmäärittely. Vaatimusmäärittely laadittiin käyttötapauskertomuksina, joissa kuvataan vaiheittain, miten käyttäjä suorittaa laskutusprosessin eri vaiheet. Dokumentti jäsenneltiin kronologiseen järjestykseen laskutusprosessin eri vaiheiden mukaisesti, jotta vaatimusmäärittelyn lukijalle syntyy selkeä mielikuva koko laskutusprosessin kulusta. Usability refers to how easily a user interacts with a system. A system which corresponds to users’ needs and wishes and which is designed and executed carefully is considered to be better than other systems and guarantees the users’ satisfaction with the system.
This thesis aims to evaluate the usability of the pd3 pharmacy system’s billing process and to create a requirements specification based on the evaluation. The goal was to simplify and clarify the current process and improve the usability of the system.
Requirements define the stakeholders’ needs in regard to the system. They can be grouped into business requirements, user requirements, and system requirements. Business requirements describe the goals which a company tries to achieve with the system whereas user requirements define what the user needs the system to do. As for system requirements, they describe how the system provides the user requirement.
The first step in requirements engineering process is requirements elicitation after which the requirements are specified and finally validated. A requirements specification document consists of all the validated requirements set by different stakeholders.
To identify the system’s possible usability problems, the system was evaluated using a heuristic evaluation method. In the evaluation, the system’s compliance with recognized usability principles and cognitive ergonomics was evaluated. The evaluation brought out areas that need improvement as well as some good qualities of the system. In the light of the findings of the evaluation, the billing process was redesigned taking into consideration cognitive ergonomics and the quality components of usability. The design process was based on the principles of human-centred design.
As a result of the design process, a requirement specification document was created. The requirements were written as use cases which describe how the user performs the different tasks included in the billing process. The document was outlined in chronological order based on the steps of the billing process so that the reader obtains a clear impression of how the process will be accomplished.
Opinnäytetyön aiheena oli ohjelmiston käytettävyyden arviointi sekä vaatimusmäärittelyn laatiminen ohjelmistokehitystä varten. Kehitettävänä kohteena on pd3-apteekkijärjestelmän laskutusprosessi. Nykyistä laskutusprosessia on tarkoitus selkeyttää ja helpottaa. Lisäksi tavoitteena on parantaa järjestelmän käytettävyyttä.
Vaatimukset määrittelevät eri sidosryhmien tarpeet järjestelmän suhteen. Ne voidaan jakaa toimintalähtöisiin vaatimuksiin, käyttäjävaatimuksiin ja järjestelmävaatimuksiin. Toimintalähtöiset vaatimukset kuvaavat tavoitteita, joita yrityksen on tarkoitus saavuttaa järjestelmällä kun taas käyttäjävaatimukset määrittelevät, mitä käyttäjä haluaa saada aikaan järjestelmällä. Järjestelmävaatimukset puolestaan kuvaavat, miten järjestelmän tulee toteuttaa käyttäjävaatimukset
Vaatimusten määrittelyprosessissa kerätään ja täsmennetään käyttäjävaatimukset. Vaatimusten keräämiseen käytetään usein eri menetelmiä samanaikaisesti kuten sidosryhmien haastattelua ja aivoriihiä. Eri sidosryhmien järjestelmälle asettamat vaatimukset kerätään yhdeksi dokumentiksi. Laadittua dokumenttia kutsutaan vaatimusmäärittelyksi. Ennen vaatimusten määrittämistä kehitettävät kohteet tulee kuitenkin tunnistaa.
Järjestelmän käytettävyysongelmien ja kehityskohteiden selvittämiseksi nykyistä järjestelmää arvioitiin heuristisin menetelmin sekä pohdittiin kognitiivisen ergonomian toteutumista. Arvio osoitti järjestelmästä paljon kehitettäviä kohteita, mutta myös järjestelmän hyviä ominaisuuksia nousi esille. Havaintojen perusteella laskutusprosessi suunniteltiin uusiksi ottaen huomioon käytettävyyteen vaikuttavat laatutekijät ja kognitiivisen ergonomian. Kehitysprosessissa pyrittiin noudattamaan käyttäjäkeskeisen suunnittelun periaatteita muun muassa hyödyntämällä järjestelmän nykyisiltä käyttäjiltä saatua palautetta.
Kehitysprosessin lopputuotoksena laadittiin vaatimusmäärittely. Vaatimusmäärittely laadittiin käyttötapauskertomuksina, joissa kuvataan vaiheittain, miten käyttäjä suorittaa laskutusprosessin eri vaiheet. Dokumentti jäsenneltiin kronologiseen järjestykseen laskutusprosessin eri vaiheiden mukaisesti, jotta vaatimusmäärittelyn lukijalle syntyy selkeä mielikuva koko laskutusprosessin kulusta.
This thesis aims to evaluate the usability of the pd3 pharmacy system’s billing process and to create a requirements specification based on the evaluation. The goal was to simplify and clarify the current process and improve the usability of the system.
Requirements define the stakeholders’ needs in regard to the system. They can be grouped into business requirements, user requirements, and system requirements. Business requirements describe the goals which a company tries to achieve with the system whereas user requirements define what the user needs the system to do. As for system requirements, they describe how the system provides the user requirement.
The first step in requirements engineering process is requirements elicitation after which the requirements are specified and finally validated. A requirements specification document consists of all the validated requirements set by different stakeholders.
To identify the system’s possible usability problems, the system was evaluated using a heuristic evaluation method. In the evaluation, the system’s compliance with recognized usability principles and cognitive ergonomics was evaluated. The evaluation brought out areas that need improvement as well as some good qualities of the system. In the light of the findings of the evaluation, the billing process was redesigned taking into consideration cognitive ergonomics and the quality components of usability. The design process was based on the principles of human-centred design.
As a result of the design process, a requirement specification document was created. The requirements were written as use cases which describe how the user performs the different tasks included in the billing process. The document was outlined in chronological order based on the steps of the billing process so that the reader obtains a clear impression of how the process will be accomplished.