Henkilöautojen huoltoon kohdistuvan uuden palvelumallin kehittäminen
Viinanen, Janne (2019)
Viinanen, Janne
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216703
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216703
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tutkimuksena on henkilöautojen huoltoon liittyvän uuden palvelumallin kehittäminen. Opinnäytetyö on tapaustutkimus, missä selvitetään uuden palvelumallin toimivuutta ja palvelumallin toteuttamiseen liittyvän liiketoiminnan kannattavuutta tietyllä maantieteellisellä alueella.
Tutkimus toteutettiin teoreettisella pohjalla kokoamalla tarvittavia tietoja liiketoiminnan perustamisesta, sekä selvittämällä palvelun toimintaan liittyvät kustannukset. Laskentapohjiin kerätystä tiedosta saatiin tarkemmat tiedot palvelun kustannus- ja hintarakenteesta.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tutkittavan palvelumuodon liiketoiminnan käynnistämisessä. Palvelumallin liiketoiminnallinen kannattavuus on positiivinen, mikäli tietyt ehdot liiketoiminnan ympärillä täyttyvät.
The subject of this Thesis is to research and develop a new service model for passenger cars. This Thesis is a case study, where the possibilities of this new service model is to be turned into a business in a certain populated area.
This Study was conducted from a theoretical basis, which required of collecting data from different costs and critically examining the service model by its operational function in business situations. Based on the calculations, there could be determined what would be the pricing and is the service model profitable when certain terms would be realized.
This study can be used to start a similar kind of service model like the one studied. The final results of this Thesis are positive, when certain terms come true when running this kind of business.
Tutkimus toteutettiin teoreettisella pohjalla kokoamalla tarvittavia tietoja liiketoiminnan perustamisesta, sekä selvittämällä palvelun toimintaan liittyvät kustannukset. Laskentapohjiin kerätystä tiedosta saatiin tarkemmat tiedot palvelun kustannus- ja hintarakenteesta.
Tutkimusta voidaan hyödyntää tutkittavan palvelumuodon liiketoiminnan käynnistämisessä. Palvelumallin liiketoiminnallinen kannattavuus on positiivinen, mikäli tietyt ehdot liiketoiminnan ympärillä täyttyvät.
The subject of this Thesis is to research and develop a new service model for passenger cars. This Thesis is a case study, where the possibilities of this new service model is to be turned into a business in a certain populated area.
This Study was conducted from a theoretical basis, which required of collecting data from different costs and critically examining the service model by its operational function in business situations. Based on the calculations, there could be determined what would be the pricing and is the service model profitable when certain terms would be realized.
This study can be used to start a similar kind of service model like the one studied. The final results of this Thesis are positive, when certain terms come true when running this kind of business.