Tuote tutuksi terveyskeskuksissa : markkinointikeinoja tunnettuuden lisäämiseen
Rastas, Miia (2019)
Rastas, Miia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216680
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216680
Tiivistelmä
Tuotteen tunnettuuden lisääminen on monivaiheinen prosessi, jossa tulee tuntea niin kohderyhmä kuin keinot sitä kiinnostavan markkinoinnillisen sisällön jakamiseen. Tämän opinnäytetyön tavoitteena on selvittää millä keinoin ja missä markkinointikanavissa yrityksen kannattaa markkinoida tuotettaan, jotta terveyskeskuslääkärit oppivat tuntemaan sen. Toimivan mallin löytäminen auttaa yritystä kehittämään markkinointiaan niin, että tunnettuus lisääntyy ja kiinnostus yritystä ja tuotetta kohtaan kasvaa.
Opinnäytetyössä kerrotaan tuotteesta yrityksen kilpailukeinona, käydään läpi uusasiakashankintaa ja asiakassuhteiden merkitystä yritykselle sekä esitellään markkinointisuppilomalli markkinoinnin työkaluna. Teoriaa sovelletaan toimeksiantajan tapaukseen ja mietitään, miten se voisi hyödyntää esiteltyjä keinoja toiminnassaan.
Opinnäytetyössä luodaan toimeksiantajalle malliesimerkki, jonka avulla se voi toteuttaa markkinointia. Malli pohjautuu markkinointisuppiloa käsittelevään teoriaan, jota tässä opinnäytetyössä käydään läpi. Suppilomallissa kerrotaan, millaista materiaalia ja missä sitoutumisen vaiheessa näitä materiaaleja kannattaa suunnata asiakkaalle. Malliesimerkissä käytetään hyväksi myös valtakunnallisesti terveyskeskuslääkäreille teetetystä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Mallin tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa tekemään tunnettuutta lisäävää markkinointia juuri terveyskeskuslääkäreille.
Tutkimuksen tulosten perusteella terveyskeskuslääkäreissä on paljon potentiaalia toimeksiantajan uudeksi markkinoinnin kohderyhmäksi, ja toimeksiantajan kannattaa kokeilla tässä työssä esiteltyä mallia apuna markkinoinnissaan. Increasing product awareness is a long-term process with many steps where it is critical to get to know company’s target group and the ways to share marketing content to this specific group. This thesis aims to clarify the ways and marketing channels that a company should use to market their product to the doctors in health centers. Finding a suitable model helps companies to improve their ways of marketing to increase the awareness and interest of their company and their product.
This thesis concentrates on product in company’s marketing mix and it describes the process of customer validation as well as reflects the meaning of customer relationship to a company. In addition, this thesis also presents a model of a marketing funnel. Theories are applied to the
commissioner’s case.
This thesis presents a model that shows how the commissioner could utilize the marketing funnel in its marketing to health center doctors. The model is based on the theory of a marketing funnel presented in this thesis. The model shows what kind of marketing actions are available and when these actions should be taken to the doctors. This thesis also looks into the research made nationwide to health center doctors and utilizes its results to present the best ways to market to the chosen target group.
Based on the research there is a lot of potential in health center doctors to become a new target group for the commissioner’s marketing actions. The commissioner should test the model presented in this thesis in order to help their marketing actions.
Opinnäytetyössä kerrotaan tuotteesta yrityksen kilpailukeinona, käydään läpi uusasiakashankintaa ja asiakassuhteiden merkitystä yritykselle sekä esitellään markkinointisuppilomalli markkinoinnin työkaluna. Teoriaa sovelletaan toimeksiantajan tapaukseen ja mietitään, miten se voisi hyödyntää esiteltyjä keinoja toiminnassaan.
Opinnäytetyössä luodaan toimeksiantajalle malliesimerkki, jonka avulla se voi toteuttaa markkinointia. Malli pohjautuu markkinointisuppiloa käsittelevään teoriaan, jota tässä opinnäytetyössä käydään läpi. Suppilomallissa kerrotaan, millaista materiaalia ja missä sitoutumisen vaiheessa näitä materiaaleja kannattaa suunnata asiakkaalle. Malliesimerkissä käytetään hyväksi myös valtakunnallisesti terveyskeskuslääkäreille teetetystä tutkimuksesta saatuja tuloksia. Mallin tavoitteena on auttaa toimeksiantajaa tekemään tunnettuutta lisäävää markkinointia juuri terveyskeskuslääkäreille.
Tutkimuksen tulosten perusteella terveyskeskuslääkäreissä on paljon potentiaalia toimeksiantajan uudeksi markkinoinnin kohderyhmäksi, ja toimeksiantajan kannattaa kokeilla tässä työssä esiteltyä mallia apuna markkinoinnissaan.
This thesis concentrates on product in company’s marketing mix and it describes the process of customer validation as well as reflects the meaning of customer relationship to a company. In addition, this thesis also presents a model of a marketing funnel. Theories are applied to the
commissioner’s case.
This thesis presents a model that shows how the commissioner could utilize the marketing funnel in its marketing to health center doctors. The model is based on the theory of a marketing funnel presented in this thesis. The model shows what kind of marketing actions are available and when these actions should be taken to the doctors. This thesis also looks into the research made nationwide to health center doctors and utilizes its results to present the best ways to market to the chosen target group.
Based on the research there is a lot of potential in health center doctors to become a new target group for the commissioner’s marketing actions. The commissioner should test the model presented in this thesis in order to help their marketing actions.