Tilapäiset jalankulku- ja pyöräteiden liikennejärjestelyt Turun kaupungissa
Suhonen, Mikko (2019)
Suhonen, Mikko
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216676
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216676
Tiivistelmä
Opinnäytetyö aiheena on jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tilapäiset liikennejärjestelyt. Työn tilaajana on Euroopan Unionin rahoittama CIVITAS ECCENTRIC -hanke sekä Turun kaupunki. Tavoitteena työssä on tutkia Turun tilapäisten jalankulku- ja pyöräteiden nykytila sekä selvittää niiden kehityskohteet. Lisäksi työssä pyrittiin selvittämään muiden kaupunkien toimintatapoja.
Opinnäytetyön tutkimustyössä hyödynnettiin sekä kirjallisia että sähköisiä tietolähteitä. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin Jyväskylän ja Turun kaupungin henkilökuntaa sekä vierailtiin pääkaupunkiseudun kaupunkien järjestämässä koulutuksessa.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tilapäisten liikennejärjestelyiden toteuttamisessa on tärkeää huomioida etenkin esteettömyys sekä selkeä opastus. Ennen töiden aloitusta tilapäisistä liikennejärjestelyistä tulee tehdä kuvallinen suunnitelma, joka on hyväksytty. Suunnitelmassa tulee huomioida jokainen liikennemuoto erikseen ja toteuttaa tilapäiset liikennejärjestelyt vaatimusten mukaisesti. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää käyttää ohjeistuksissa vaadittuja suojalaitteita.
The topic of this Bachelor´s thesis is temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths. This Bachelor´s thesis was commissioned by the European Union funded CIVITAS ECCENTRIC project and the city of Turku. The aim of this thesis was to research the current state in the city of Turku and determine the development areas of temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths. This thesis also aims to determine the practices in other cities.
This thesis was based on literary and electronic sources. The staff in the cities of Jyväskylä and Turku were also interviewed and the training organized by the metropolitan cities was attended.
When implementing temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths it is important to consider especially accessibility and clear guidance. Before starting the works there should be an approved plan with pictures of the temporary traffic arrangements. The plan should specify every mode of transport individually and implement temporary traffic arrangements according to the requirements. In the view of road safety, it is important to use the required protective equipment.
Opinnäytetyön tutkimustyössä hyödynnettiin sekä kirjallisia että sähköisiä tietolähteitä. Lisäksi opinnäytetyössä haastateltiin Jyväskylän ja Turun kaupungin henkilökuntaa sekä vierailtiin pääkaupunkiseudun kaupunkien järjestämässä koulutuksessa.
Jalankulkijoiden ja pyöräilijöiden tilapäisten liikennejärjestelyiden toteuttamisessa on tärkeää huomioida etenkin esteettömyys sekä selkeä opastus. Ennen töiden aloitusta tilapäisistä liikennejärjestelyistä tulee tehdä kuvallinen suunnitelma, joka on hyväksytty. Suunnitelmassa tulee huomioida jokainen liikennemuoto erikseen ja toteuttaa tilapäiset liikennejärjestelyt vaatimusten mukaisesti. Liikenneturvallisuuden kannalta on tärkeää käyttää ohjeistuksissa vaadittuja suojalaitteita.
The topic of this Bachelor´s thesis is temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths. This Bachelor´s thesis was commissioned by the European Union funded CIVITAS ECCENTRIC project and the city of Turku. The aim of this thesis was to research the current state in the city of Turku and determine the development areas of temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths. This thesis also aims to determine the practices in other cities.
This thesis was based on literary and electronic sources. The staff in the cities of Jyväskylä and Turku were also interviewed and the training organized by the metropolitan cities was attended.
When implementing temporary traffic arrangements on sidewalks and bike paths it is important to consider especially accessibility and clear guidance. Before starting the works there should be an approved plan with pictures of the temporary traffic arrangements. The plan should specify every mode of transport individually and implement temporary traffic arrangements according to the requirements. In the view of road safety, it is important to use the required protective equipment.