Tietämyksenhallintaprosessin kehittäminen
Tihinen, Timo (2019)
Tihinen, Timo
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216667
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216667
Tiivistelmä
Puolustusvoimien johtamisjärjestelmäkeskuksen (PVJJK) ICT-palvelutoiminnan noudattamassa prosessikehyksessä ei oltu vielä tunnistettu tietämyksenhallintaprosessia. Asia koettiin tarpeelliseksi ja näin ollen todettiin, että riittävät perusteet tämän tutkimuksen tekemiseksi on olemassa.
Työssä laadittiin tietämyksenhallintaprosessin kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmaa tarvittiin erikseen tekeillä olevan tietämyksenhallintaprosessin kuvauksen täydentämiseen. Kehittämissuunnitelman perusteella kuvauksen mukainen prosessi voidaan jalkauttaa palvelutuotantoon. Tietämyksenhallintaprosessilla PVJJK voi hallita kaikkea palveluidensa tuottamisessa tarvitsemaansa tietoa.
Tutkimuksessa keskityttiin tietämyksen käsitteeseen, tietämyksenhallintaprosessiin ja prosessien kehittämiseen liittyvää teoriaa. Tutkimuksessa selvitettiin myös PVJJK:n ICT-palvelutuotannon ITIL-viitekehyksen mukaisien prosessien käytännön toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena oli tietämyksenhallintaprosessin kehittämissuunnitelma. Tutkimuksella saatiin selville PVJJK:n asiantuntijoille suunnattujen kysymysten avulla palvelutuotannon prosessien tarvitsema, käyttämä ja tuottama tieto. Tutkimus myös selvitti, mitkä ovat tietämyksenhallintaprosessin kannalta merkittävät tietojenkäsittely-ympäristöt. Samoin selvisi, millaisilla työvälineillä tietoa käsiteltiin ja missä sitä säilytettiin. Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että tietämyksenhallinta oli nykytilassa vain sarja erillisiä toimintatapoja. Tutkimuksesta saatujen havaintojen perusteella voidaan tietämyksenhallintaprosessia kehittää siten, että kaikkien prosessien tuottama ja tarvitsema sekä hiljainen että ekspliittinen tieto voidaan muuttaa koko palvelutuotantoa palvelevaksi tietämykseksi palveluiden jatkuvaa parantamista ajatellen. Tutkimuksella löydettiin useita ongelmakohtia ja ratkaisuehdotuksia niiden kehittämiseksi
Työssä laadittiin tietämyksenhallintaprosessin kehittämissuunnitelma. Kehittämissuunnitelmaa tarvittiin erikseen tekeillä olevan tietämyksenhallintaprosessin kuvauksen täydentämiseen. Kehittämissuunnitelman perusteella kuvauksen mukainen prosessi voidaan jalkauttaa palvelutuotantoon. Tietämyksenhallintaprosessilla PVJJK voi hallita kaikkea palveluidensa tuottamisessa tarvitsemaansa tietoa.
Tutkimuksessa keskityttiin tietämyksen käsitteeseen, tietämyksenhallintaprosessiin ja prosessien kehittämiseen liittyvää teoriaa. Tutkimuksessa selvitettiin myös PVJJK:n ICT-palvelutuotannon ITIL-viitekehyksen mukaisien prosessien käytännön toimintaa.
Tutkimuksen tuloksena oli tietämyksenhallintaprosessin kehittämissuunnitelma. Tutkimuksella saatiin selville PVJJK:n asiantuntijoille suunnattujen kysymysten avulla palvelutuotannon prosessien tarvitsema, käyttämä ja tuottama tieto. Tutkimus myös selvitti, mitkä ovat tietämyksenhallintaprosessin kannalta merkittävät tietojenkäsittely-ympäristöt. Samoin selvisi, millaisilla työvälineillä tietoa käsiteltiin ja missä sitä säilytettiin. Tutkimusaineiston perusteella voitiin todeta, että tietämyksenhallinta oli nykytilassa vain sarja erillisiä toimintatapoja. Tutkimuksesta saatujen havaintojen perusteella voidaan tietämyksenhallintaprosessia kehittää siten, että kaikkien prosessien tuottama ja tarvitsema sekä hiljainen että ekspliittinen tieto voidaan muuttaa koko palvelutuotantoa palvelevaksi tietämykseksi palveluiden jatkuvaa parantamista ajatellen. Tutkimuksella löydettiin useita ongelmakohtia ja ratkaisuehdotuksia niiden kehittämiseksi