Fiika ja asiakkaat : asiakastyytyväisyystutkimus
Hautala, Tia (2019)
Hautala, Tia
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216646
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216646
Tiivistelmä
Opinnäytetyön aiheena oli asiakastyytyväisyystutkimus kahvilasta. Opinnäytetyön case-yrityksenä oli Pietarsaaressa sijaitseva Cafe Fiika. Fiikan yhteydessä toimii sisustustarvikekauppa. Opinnäytetyö to-teutettiin oman mielenkiinnon pohjalta. Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Fiikan asiakkaiden tyy-tyväisyys kahvilan tuotteisiin ja palvelun laatuun. Tutkimus toteutettiin yhdistelemällä kvantitatiivista ja kvalitatiivista tutkimusmenetelmää samaan kyselylomakkeeseen.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin asiakaspalvelua ja markkinointia, mutta kummankin alueet rajat-tiin siihen, mitä yleisesti kahvilassa tarvitaan. Teoriassa tarkasteltiin myös asiakassuhteen eri vaiheita. Työn tutkimusosassa tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä tuotevalikoimasta, hintatasosta sekä asiakaspal-velusta. Työn keskeisiä käsitteitä ovat asiakas, asiakastyytyväisyys, kahvila ja markkinointi.
Tutkimukseen osallistui 31 Fiikan asiakasta helmi-maaliskuussa 2019, ja he vastasivat kolmella kielellä tehtyihin lomakkeisiin. Lomakkeet luettiin ja analysoitiin yksitellen. Tutkimuksesta voidaan todeta että, asiakkaat ovat tyytyväisiä Fiikaan, ja sen tarjottaviin.
Opinnäytetyön teoriaosassa käsiteltiin asiakaspalvelua ja markkinointia, mutta kummankin alueet rajat-tiin siihen, mitä yleisesti kahvilassa tarvitaan. Teoriassa tarkasteltiin myös asiakassuhteen eri vaiheita. Työn tutkimusosassa tutkittiin asiakkaiden mielipiteitä tuotevalikoimasta, hintatasosta sekä asiakaspal-velusta. Työn keskeisiä käsitteitä ovat asiakas, asiakastyytyväisyys, kahvila ja markkinointi.
Tutkimukseen osallistui 31 Fiikan asiakasta helmi-maaliskuussa 2019, ja he vastasivat kolmella kielellä tehtyihin lomakkeisiin. Lomakkeet luettiin ja analysoitiin yksitellen. Tutkimuksesta voidaan todeta että, asiakkaat ovat tyytyväisiä Fiikaan, ja sen tarjottaviin.