Asiakastyytyväisyys Happi Hourz -kuntojalkapallossa
Jäppilä, Mari (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216620
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216620
Tiivistelmä
Opinnäytetyössä tutkittiin Suomen Palloliiton Länsi-Suomen piirin järjestämän Happi Hourz -kuntojalkapallotoiminnan asiakastyytyväisyyttä. Tavoitteena oli analysoida liikuntapalvelua asiakastyytyväisyyskyselyn sekä Suomen Olympiakomitean julkaisemien ja urheiluseuroille tarkoitettujen Sports Club for Health -periaatteiden perusteella. Saatujen tulosten avulla laadittiin kehitysehdotuksia tapahtumien laadun parantamiseksi.
Työn teoriaosassa käsitellään paitsi urheiluseuroja hyvinvointipalvelujen ja aikuisten liikunnan mahdollistajina myös asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan periaatteita ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Samalla pohditaan, mitä ovat aikuisliikunnan laatutekijät ja minkälaisia haasteita aikuisliikunnan tarjoaminen seuroille tuo.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Happi Hourz -tapahtumien osallistujat. Kyselylomaketta jaettiin helmi – maaliskuussa 2019 Happi Hourz -tapahtumissa. Kyselyyn saatiin 13 vastausta, mikä oli noin puolet talvikauden kokonaiskävijämäärästä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osallistujat ovat tyytyväisiä tapahtumiin. Erityisen tyytyväisiä vastaajat olivat ilmapiiriin, olosuhteisiin, tapahtumien määrään kesällä, tapahtumien sisältöön sekä ohjaajan osaamiseen ja ammattitaitoon. Myös Sports Club for Health -lähestymistavan periaatteet täyttyvät toiminnassa hyvin. Tulevaisuudessa huomiota tulisi kiinnittää tapahtuman verkkosivun informatiivisuuteen ja tiedon saatavuuteen tapahtumista. Myös tapahtumien markkinoinnista tulee tehdä suunnitelmallista. The subject of this thesis was customer satisfaction and quality of service at Happi Hourz football events organized by the Finnish Football Association in Western Finland. Another aim was to find areas for development and improvements.
The theoretical framework of the thesis includes two main parts: sports clubs as health-enhancing sports activities providers and customer satisfaction. The guiding factors of the Sports Club for Health approach quality factors by Finnish Olympic Committee and the quality factors of adolescent physical activity are introduced as well.
The research method of this thesis was quantitative survey. The target group consisted of customers of Happi Hourz football. The survey was executed in February – March 2019 at Happi Hourz events. There were 13 responses to the survey, which was about half of the total number of customers during winter season.
Based on the results, the customers were pleased with the events. The respondents were particularly pleased with the atmosphere, the environment, the number of the events in the summer, the contents of the events and the skills of the personnel. The guiding factors of the Sports Club for Health approach were also implemented well in the events. Based on the results targets for development include event website and the availability of information about events. Event marketing should also be done systematically in the future.
Työn teoriaosassa käsitellään paitsi urheiluseuroja hyvinvointipalvelujen ja aikuisten liikunnan mahdollistajina myös asiakaslähtöisen palveluliiketoiminnan periaatteita ja asiakastyytyväisyyteen vaikuttavia tekijöitä. Samalla pohditaan, mitä ovat aikuisliikunnan laatutekijät ja minkälaisia haasteita aikuisliikunnan tarjoaminen seuroille tuo.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista kyselytutkimusta. Tutkimuksen kohderyhmänä olivat Happi Hourz -tapahtumien osallistujat. Kyselylomaketta jaettiin helmi – maaliskuussa 2019 Happi Hourz -tapahtumissa. Kyselyyn saatiin 13 vastausta, mikä oli noin puolet talvikauden kokonaiskävijämäärästä.
Tutkimuksen tulokset osoittivat, että osallistujat ovat tyytyväisiä tapahtumiin. Erityisen tyytyväisiä vastaajat olivat ilmapiiriin, olosuhteisiin, tapahtumien määrään kesällä, tapahtumien sisältöön sekä ohjaajan osaamiseen ja ammattitaitoon. Myös Sports Club for Health -lähestymistavan periaatteet täyttyvät toiminnassa hyvin. Tulevaisuudessa huomiota tulisi kiinnittää tapahtuman verkkosivun informatiivisuuteen ja tiedon saatavuuteen tapahtumista. Myös tapahtumien markkinoinnista tulee tehdä suunnitelmallista.
The theoretical framework of the thesis includes two main parts: sports clubs as health-enhancing sports activities providers and customer satisfaction. The guiding factors of the Sports Club for Health approach quality factors by Finnish Olympic Committee and the quality factors of adolescent physical activity are introduced as well.
The research method of this thesis was quantitative survey. The target group consisted of customers of Happi Hourz football. The survey was executed in February – March 2019 at Happi Hourz events. There were 13 responses to the survey, which was about half of the total number of customers during winter season.
Based on the results, the customers were pleased with the events. The respondents were particularly pleased with the atmosphere, the environment, the number of the events in the summer, the contents of the events and the skills of the personnel. The guiding factors of the Sports Club for Health approach were also implemented well in the events. Based on the results targets for development include event website and the availability of information about events. Event marketing should also be done systematically in the future.