Online multiplayer on mobile game
Anttonen, Mika (2019)
Anttonen, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216611
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061216611
Tiivistelmä
Nykyisessä videopelien maailmassa moninpeli on markkinoiden johtavassa asemassa. Suuret peliyhtiöt saavat enemmän rahaa verkkopelien sisällä myytävistä palveluista kuin ne ovat saaneet uusien pelien myynnistä koskaan. Unityn päätös tehdä pelimoottorinsa verkkotoiminnot kokonaan uudestaan tuovat mukanaan suuren muutoksen siihen miten pienemmät pelien kehittäjät voivat kehittää pelinsä.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eri lähestymistapoja moninpelin kehittämisessä ja lisätä verkkomoninpeliin tarvittavat funktiot mobiilipeliin jollain kyseisistä lähestymistavoista. Peli on päivitetty versio ennen julkaisemattomasta tietokoneelle tehdystä 2D space shooterista nimeltä X-Craft. Alkuperäisen version tekivät Markus Leinonen ja Iisko Lappalainen. Alkuperäisen version koodi on kirjoitettu Pascal-ohjelmointikielellä.
Pelimoottori vaikuttaa suuresti moninpelin toteutukseen. Eri vaihtoehtojen tutkimisen jälkeen X-Craftin pelimoottoriksi valittiin Unity. Unity ilmoitti elokuussa 2018 pelimoottorin verkkotyökalujen uudistuksesta. Ilmoituksen johdosta, moninpelin kehittämiseen päätettiin käyttää Photon Unity Networking nimistä työkalua.
Päivitetty versio tehdään Unityllä ja C# -ohjelmointikielellä. Toimeksiantajat ovat olleet mukana pelin suunnittelussa ja testauksessa. Tulokset tulevat olemaan osa X-Craftin lopullista versiota.
Peliä testattiin eri alueilla ja erilaisilla laitteilla. Vaikka pelattavuuden kannalta tulokset eivät näyttäneet ideaalisilta, moninpelin tulokset ylittivät vähimmäisodotukset ja antoivat hyvin suuntaa millä tavalla X-Craftin kehitystä kannattaa jatkaa. Pelin kehitys tulee jatkumaan tulevaisuudessa testien pohjalta tehtyjen suunnitelmia myötäillen. In the present gaming world, multiplayer games are the rulers in business. The greatest gaming companies make more money from selling services inside online games than from selling new games ever. Unity’s decision to completely overhaul their game engine’s network functions will bring a significant change on how smaller developers will be able to develop their games.
The goal of the thesis was to compare different approaches towards developing multiplayer games and to use one of those approaches add online multiplayer functions on a mobile game. The game is an updated and ported version of an unpublished 2D space shooter made by Markus Leinonen and Iisko Lappalainen and it is called X-Craft. The original version was created as a computer game using the Pascal programming language.
Developing multiplayer functions depends greatly on which game engine is used. After researching different options, Unity was chosen as the game engine for X-Craft. In August 2018, Unity announced they will renew the engine’s networking tools. Due to the announcement, Photon Unity Networking was chosen to be used for developing multiplayer functions.
The thesis discusses planning a multiplayer game followed by comparisons between a few popular game engines. It also delves into the future of developing a multiplayer game with Unity based on blogs and articles available during the time of the writing of the thesis. The asset used in the development of X-Craft is called Photon Unity Networking is introduced on the level it has been used.
The updated version was made using Unity and C# programming language. The development of the game was the responsibility of the author with the clients being part of planning and testing of the game. The results are going to be a part of the final version of X-Craft.
The game was tested in different locations and with different devices. Even though the results on playability were not ideal, the results on the multiplayer functionalities exceeded expectations and gave a good direction on how the development of X-Craft should continue. The development will continue according to the plans made based on the result of testing.
Opinnäytetyön tarkoituksena oli tutkia eri lähestymistapoja moninpelin kehittämisessä ja lisätä verkkomoninpeliin tarvittavat funktiot mobiilipeliin jollain kyseisistä lähestymistavoista. Peli on päivitetty versio ennen julkaisemattomasta tietokoneelle tehdystä 2D space shooterista nimeltä X-Craft. Alkuperäisen version tekivät Markus Leinonen ja Iisko Lappalainen. Alkuperäisen version koodi on kirjoitettu Pascal-ohjelmointikielellä.
Pelimoottori vaikuttaa suuresti moninpelin toteutukseen. Eri vaihtoehtojen tutkimisen jälkeen X-Craftin pelimoottoriksi valittiin Unity. Unity ilmoitti elokuussa 2018 pelimoottorin verkkotyökalujen uudistuksesta. Ilmoituksen johdosta, moninpelin kehittämiseen päätettiin käyttää Photon Unity Networking nimistä työkalua.
Päivitetty versio tehdään Unityllä ja C# -ohjelmointikielellä. Toimeksiantajat ovat olleet mukana pelin suunnittelussa ja testauksessa. Tulokset tulevat olemaan osa X-Craftin lopullista versiota.
Peliä testattiin eri alueilla ja erilaisilla laitteilla. Vaikka pelattavuuden kannalta tulokset eivät näyttäneet ideaalisilta, moninpelin tulokset ylittivät vähimmäisodotukset ja antoivat hyvin suuntaa millä tavalla X-Craftin kehitystä kannattaa jatkaa. Pelin kehitys tulee jatkumaan tulevaisuudessa testien pohjalta tehtyjen suunnitelmia myötäillen.
The goal of the thesis was to compare different approaches towards developing multiplayer games and to use one of those approaches add online multiplayer functions on a mobile game. The game is an updated and ported version of an unpublished 2D space shooter made by Markus Leinonen and Iisko Lappalainen and it is called X-Craft. The original version was created as a computer game using the Pascal programming language.
Developing multiplayer functions depends greatly on which game engine is used. After researching different options, Unity was chosen as the game engine for X-Craft. In August 2018, Unity announced they will renew the engine’s networking tools. Due to the announcement, Photon Unity Networking was chosen to be used for developing multiplayer functions.
The thesis discusses planning a multiplayer game followed by comparisons between a few popular game engines. It also delves into the future of developing a multiplayer game with Unity based on blogs and articles available during the time of the writing of the thesis. The asset used in the development of X-Craft is called Photon Unity Networking is introduced on the level it has been used.
The updated version was made using Unity and C# programming language. The development of the game was the responsibility of the author with the clients being part of planning and testing of the game. The results are going to be a part of the final version of X-Craft.
The game was tested in different locations and with different devices. Even though the results on playability were not ideal, the results on the multiplayer functionalities exceeded expectations and gave a good direction on how the development of X-Craft should continue. The development will continue according to the plans made based on the result of testing.