Vauhdittamosta tukea opintoihin: Yksilöllisyys ja joustavuus ammatillisissa opinnoissa
Hiipakka, Juuli (2019)
Hiipakka, Juuli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116583
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116583
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena on kerätä tietoa Seinäjoen koulutuskuntayhtymä Sedun Vauhdittamoiden toiminnasta opiskelijoiden näkökulmasta. Ammatillisen koulutuksen uudistus astui voimaan vuonna 2018 tuoden mukanaan merkittäviä uudistuksia ammatilliseen koulutukseen, kuten nuorisoasteen ja aikuiskoulutuksen yhdistymisen. Uudistuksessa korostetaan muun muassa yksilöllisiä ja joustavia opintopolkuja. Vauhdittamossa opiskelijoilla on mahdollisuus saada matalankynnyksen ohjausta ja tukea opintoihin ja se toimii myös sisääntuloväylänä.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineiston keruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi kahdeksankymmentä Vauhdittamon toimintaan osallistunutta opiskelijaa ja tulokset on esitetty taulukoiden ja kuvioiden muodossa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Vauhdittamon toiminnalle on suuri tarve. Vauhdittamossa erityistä tukea ja ohjausta voi saada ilman erityisen tuen suunnitelmaa. Toiminnassa käyneistä opiskelijoista noin joka seitsemäs oli keskeyttänyt aiemmin jonkin tutkinnon motivaation puutteen, jaksamisen tai tukiverkoston puuttumisen vuoksi. Suurin syy Vauhdittamoon tulemiselle oli rästitehtävien tekeminen sekä erityisen tuen tarve opinnoissa ja kokeiden tekemisessä. Opintoja on mahdollista suorittaa myös nopeutetulla aikataululla. Lisäksi yli puolet vastaajista kertoi tulleensa Vauhdittamoon siksi, että oppimisympäristö on viihtyisämpi ja rauhallisempi kuin luokkatila ja ohjaajat osaavat auttaa yhdeksänkymmentäyhdeksän prosenttisesti aina tai useimmiten.
Tutkimuksessa käytettiin kvantitatiivista tutkimusotetta ja aineiston keruumenetelmänä sähköistä kyselylomaketta. Kyselyyn vastasi kahdeksankymmentä Vauhdittamon toimintaan osallistunutta opiskelijaa ja tulokset on esitetty taulukoiden ja kuvioiden muodossa.
Tutkimustuloksista käy ilmi, että Vauhdittamon toiminnalle on suuri tarve. Vauhdittamossa erityistä tukea ja ohjausta voi saada ilman erityisen tuen suunnitelmaa. Toiminnassa käyneistä opiskelijoista noin joka seitsemäs oli keskeyttänyt aiemmin jonkin tutkinnon motivaation puutteen, jaksamisen tai tukiverkoston puuttumisen vuoksi. Suurin syy Vauhdittamoon tulemiselle oli rästitehtävien tekeminen sekä erityisen tuen tarve opinnoissa ja kokeiden tekemisessä. Opintoja on mahdollista suorittaa myös nopeutetulla aikataululla. Lisäksi yli puolet vastaajista kertoi tulleensa Vauhdittamoon siksi, että oppimisympäristö on viihtyisämpi ja rauhallisempi kuin luokkatila ja ohjaajat osaavat auttaa yhdeksänkymmentäyhdeksän prosenttisesti aina tai useimmiten.