Yle Kioskin uutis-Instagramin kehittämismahdollisuudet : case: Yle Kioskin uutis-Instagram
Parikka, Mika (2019)
Parikka, Mika
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116580
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116580
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee Yleisradion alaisuudessa toimivan Yle Kioskin uutis-Instagramtiliä, jonka tehtävä on tuottaa uutis- ja ajankohtaissisältöä nuorille. Pyrin esittämään mahdollisuuksia, joiden avulla tiliä voidaan kehittää entistä paremmaksi ja toimivammaksi.
Tein tätä opinnäytetyötä varten laajan kyselyn tilin seuraajille, haastattelin tilin vastaavaa tuottajaa Hertta Päivärintaa ja käytin lähteinä alan julkaisuja. Käytössäni on myös tilin omaa statistiikkaa, johon normaalilla seuraajalla ei ole pääsyä.
Tili tuottaa nuorille suunnattua osittain viihteellistä uutis- ja ajankohtaissisältöä, jota toteutetaan Instagramin ominaisuuksia hyödyntäen. Instagram on muuttuva alusta, jonka takia se vaatii tekijöiltään nopeaa omaksumis- että reagointikykyä.
Tilin sisältö koostuu erilaisista konsepteista, joissa käsitellään ajankohtaisia uutisaiheita ja ilmiöitä eri tavoin kuvien ja videoiden muodossa. Kerron tässä opinnäytetyössä Instagramin perusidean sekä sen erilaiset ominaisuudet. Kerron myös sen, että miten näiden ominaisuuksien avulla voidaan luoda uudenlaista journalismia – ja tehdä siitä vieläkin parempaa.
Opinnäytetyön perusteella jo toimivia ideoita on järkevää kehittää eteenpäin, eikä luottaa siihen, että ne toimivat ikuisesti. Tämä pätee varsinkin alati muuttuvassa ympäristössä, kuten sosiaalisessa mediassa. This thesis covers the Instagram account of Kioski, a youth-oriented media service of the Finnish Broadcasting Company Yle. The purpose of the account is to provide news and current affairs content to a young audience. My intention is to present opportunities, utilising which it is possible to develop the account in order for it function better.
For this thesis I have conducted a comprehensive survey of the account’s followers. I have also interviewed Hertta Päivärinta, the producing editor of the account. Furthermore, I have studied related publications.
The account produces partially light and low-brow news and current affairs content to a young target audience. It utilises the inherent features of Instagram. Instagram is a fluctuating and ever-changing platform, and it requires learning skills and responsiveness from creators working with it. The content of the account is composed of several concepts that deal with current affairs and phenomena using images and video.
In this thesis I explain the basic idea and different features of Instagram. I also address how these features can be used to create a new kind of journalism – and how to improve it ever more.
It is sensible to further develop the ideas already at work behind the thesis, in contrast to counting for them to function indefinitely. This is especially true in an environment as constantly changing as social media.
Tein tätä opinnäytetyötä varten laajan kyselyn tilin seuraajille, haastattelin tilin vastaavaa tuottajaa Hertta Päivärintaa ja käytin lähteinä alan julkaisuja. Käytössäni on myös tilin omaa statistiikkaa, johon normaalilla seuraajalla ei ole pääsyä.
Tili tuottaa nuorille suunnattua osittain viihteellistä uutis- ja ajankohtaissisältöä, jota toteutetaan Instagramin ominaisuuksia hyödyntäen. Instagram on muuttuva alusta, jonka takia se vaatii tekijöiltään nopeaa omaksumis- että reagointikykyä.
Tilin sisältö koostuu erilaisista konsepteista, joissa käsitellään ajankohtaisia uutisaiheita ja ilmiöitä eri tavoin kuvien ja videoiden muodossa. Kerron tässä opinnäytetyössä Instagramin perusidean sekä sen erilaiset ominaisuudet. Kerron myös sen, että miten näiden ominaisuuksien avulla voidaan luoda uudenlaista journalismia – ja tehdä siitä vieläkin parempaa.
Opinnäytetyön perusteella jo toimivia ideoita on järkevää kehittää eteenpäin, eikä luottaa siihen, että ne toimivat ikuisesti. Tämä pätee varsinkin alati muuttuvassa ympäristössä, kuten sosiaalisessa mediassa.
For this thesis I have conducted a comprehensive survey of the account’s followers. I have also interviewed Hertta Päivärinta, the producing editor of the account. Furthermore, I have studied related publications.
The account produces partially light and low-brow news and current affairs content to a young target audience. It utilises the inherent features of Instagram. Instagram is a fluctuating and ever-changing platform, and it requires learning skills and responsiveness from creators working with it. The content of the account is composed of several concepts that deal with current affairs and phenomena using images and video.
In this thesis I explain the basic idea and different features of Instagram. I also address how these features can be used to create a new kind of journalism – and how to improve it ever more.
It is sensible to further develop the ideas already at work behind the thesis, in contrast to counting for them to function indefinitely. This is especially true in an environment as constantly changing as social media.