Suosituksia esimiestyöhön pikaruokaravintolassa
Hasani, Arbnor (2019)
Hasani, Arbnor
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116579
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116579
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää, miten tulla hyväksi esimieheksi ja mitä on hyvä esimiestyö, sekä mitä osa-alueita esimiestyössä on. Tutkimusongelma on miten ryhtyä hyväksi esimieheksi, unohtamatta työntekijöiden hyvinvointia. Osa-alueita on käsitelty melko pragmaattisesti, mikä helpottaa ymmärtää, miten hyvä johtaja toimii tietyssä tilanteessa.
Opinnäytetyö on teoriapohjainen tutkimus, johon tiedon lähteenä on käytetty siihen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön alussa käsitellään esimiestyötä, jonka jälkeen selitetään mikä on esimiehen rooli, tehtävät ja vastuut. Opinnäytetyössä myös tarkastellaan johtamistaitoa kokonaisuutena keskittyen ihmisten hallintaan, henkilöstön hyvinvointiin sekä hyvän johtajan ominaisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka sisälsi kysymyksiä siitä, mikä on hyvä ja huono esimies. Tutkimuksessa haastateltiin pikaruokaravintola X tavallisia työntekijöitä, jotta saataisiin tietää esimiesten hyvät ominaisuudet alaisten näkökulmasta.
Lopussa tehdään yhteenveto induktiivisella päättelymuodolla, mistä hyvät esimiestaidot koostuvat sekä millaisia ominaisuuksia hyvällä esimiehellä pitää olla.
Esimies on vastuussa monista erilaisista asioista, tilanteista sekä hän ottaa vastuun kaikesta mitä yrityksen sisällä tapahtuu. Näin ollen esimiehellä on suuri vastuu ja uusi esimies ei välttämättä tiedä tai osaa hallita kaikkia ominaisuuksia. Hyvää esimiestä pidettiin tutkimuksessa vuorovaikutustaitoisena, roolimallina, ammattitaitoisena, tavoitteellisena ja huumorintajuisena.
Opinnäytetyössä selkeästi esille nousee hyvinvointi ja se on yksi tärkeimpiä osa-alueita, mitä uusi esimies saattaa unohtaa, niinpä hyvinvointiin painotetaan tässä opinnäyte-työssä enemmän, kuin muihin osa-alueisiin.
Opinnäytetyö on kirjoitettu, sillä tarkoituksella, että uusi esimies saa selvän käsityksen hyvästä johtamisesta.
Opinnäytetyö on teoriapohjainen tutkimus, johon tiedon lähteenä on käytetty siihen liittyvää kirjallisuutta. Opinnäytetyön alussa käsitellään esimiestyötä, jonka jälkeen selitetään mikä on esimiehen rooli, tehtävät ja vastuut. Opinnäytetyössä myös tarkastellaan johtamistaitoa kokonaisuutena keskittyen ihmisten hallintaan, henkilöstön hyvinvointiin sekä hyvän johtajan ominaisuuksiin.
Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvalitatiivista eli laadullista tutkimusta. Tutkimus toteutettiin kyselyllä, joka sisälsi kysymyksiä siitä, mikä on hyvä ja huono esimies. Tutkimuksessa haastateltiin pikaruokaravintola X tavallisia työntekijöitä, jotta saataisiin tietää esimiesten hyvät ominaisuudet alaisten näkökulmasta.
Lopussa tehdään yhteenveto induktiivisella päättelymuodolla, mistä hyvät esimiestaidot koostuvat sekä millaisia ominaisuuksia hyvällä esimiehellä pitää olla.
Esimies on vastuussa monista erilaisista asioista, tilanteista sekä hän ottaa vastuun kaikesta mitä yrityksen sisällä tapahtuu. Näin ollen esimiehellä on suuri vastuu ja uusi esimies ei välttämättä tiedä tai osaa hallita kaikkia ominaisuuksia. Hyvää esimiestä pidettiin tutkimuksessa vuorovaikutustaitoisena, roolimallina, ammattitaitoisena, tavoitteellisena ja huumorintajuisena.
Opinnäytetyössä selkeästi esille nousee hyvinvointi ja se on yksi tärkeimpiä osa-alueita, mitä uusi esimies saattaa unohtaa, niinpä hyvinvointiin painotetaan tässä opinnäyte-työssä enemmän, kuin muihin osa-alueisiin.
Opinnäytetyö on kirjoitettu, sillä tarkoituksella, että uusi esimies saa selvän käsityksen hyvästä johtamisesta.