Mobiilipeli ilman koodaustaitoja
Saarinen, Olli (2019)
Saarinen, Olli
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116578
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116578
Tiivistelmä
Tämä opinnäytetyö käsittelee sitä, miten mobiilipelin voi nykyään suunnitella täysin
ilman koodaustaitoja. Opinnäytetyön alussa kerrotaan videopelien historiasta ja siitä,
millainen on pelialan nykyinen tilanne Suomessa. Opinnäytetyössä käsitellään
visuaalista ohjelmointia, miten se eroaa perinteisestä ohjelmoinnista ja millaisia
ohjelmistoja 2D-pelien suunnitteluun visuaalisen ohjelmoinnin avulla on olemassa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan mobiilipelin ja kuvataan koko
suunnitteluprosessin läpi vaihe vaiheelta. Projekti aloitettiin tekemällä tarkat
suunnitelmat projektin etenemisestä. Hahmoteltiin pelin sisältö tarkasti etukäteen, mikä
nopeutti esimerkiksi varsinaista ohjelmointityötä huomattavasti. Pelin ohjelmointiin
valittiin GameSalad-niminen ohjelmisto. Työssä käydään sen teknisiä ominaisuuksia,
toimintaperiaatetta, vahvuuksia ja heikkouksia. Pelin graafinen suunnittelu on tehty
Adobe Illustratorilla. Opinnäytetyöstä selviää myös esimerkiksi kuvatiedostoilta vaaditut
tekniset ominaisuudet.
Opinnäytetyön liitteissä on yksinkertainen ohjelmointiesimerkki kuvineen. Liitteistä löytyy
myös esimerkiksi opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellun pelin
ohjelmointia tukemaan tehty pelin pohjapiirustus, ohjelmointi vuokaavioineen, sekä
kuvakaappauksia.
ilman koodaustaitoja. Opinnäytetyön alussa kerrotaan videopelien historiasta ja siitä,
millainen on pelialan nykyinen tilanne Suomessa. Opinnäytetyössä käsitellään
visuaalista ohjelmointia, miten se eroaa perinteisestä ohjelmoinnista ja millaisia
ohjelmistoja 2D-pelien suunnitteluun visuaalisen ohjelmoinnin avulla on olemassa.
Opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellaan mobiilipelin ja kuvataan koko
suunnitteluprosessin läpi vaihe vaiheelta. Projekti aloitettiin tekemällä tarkat
suunnitelmat projektin etenemisestä. Hahmoteltiin pelin sisältö tarkasti etukäteen, mikä
nopeutti esimerkiksi varsinaista ohjelmointityötä huomattavasti. Pelin ohjelmointiin
valittiin GameSalad-niminen ohjelmisto. Työssä käydään sen teknisiä ominaisuuksia,
toimintaperiaatetta, vahvuuksia ja heikkouksia. Pelin graafinen suunnittelu on tehty
Adobe Illustratorilla. Opinnäytetyöstä selviää myös esimerkiksi kuvatiedostoilta vaaditut
tekniset ominaisuudet.
Opinnäytetyön liitteissä on yksinkertainen ohjelmointiesimerkki kuvineen. Liitteistä löytyy
myös esimerkiksi opinnäytetyön toiminnallisessa osuudessa suunnitellun pelin
ohjelmointia tukemaan tehty pelin pohjapiirustus, ohjelmointi vuokaavioineen, sekä
kuvakaappauksia.