Puutavarakuljetusten digitaalisuus
Vuorinen, Niina (2019)
Vuorinen, Niina
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116560
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116560
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tarkoituksena oli selvittää puutavarakuljetusten digitaalisuutta ja erityisesti autokuljetukseen vaikuttavia sovelluksia. Työ käsittelee puutavara-auton kuljetus-yrittäjyyttä ja siihen liittyvää lainsäädäntöä sekä raakapuun toimitusketjua. Työn tavoitteena oli selvittää, miten digitaalisuus näkyy puutavara-auton kuljettajalle ja miten digitaalisuus tulee muuttamaan alaa. Työn teoriaosuus rakentuu yleisesti puutavarakuljetuksesta ja raakapuuhankinnan toimitus-ketjusta. Raakapuuhankinnan toimitusketju alkaa puukaupasta ja päättyy raakapuun tehdasvastaanottoon tehtaalla. Näiden lisäksi työssä perehdytään digitaalisiin järjestelmiin ja sovelluksiin, joita on puutavarakuljetuksissa käytössä. Tämä opinnäytetyö on kvalitatiivinen eli laadullinen tutkimus, jonka tutkimusmenetelmäksi valikoituivat puolistrukturoitu teemahaastattelu ja kyselytutkimus. Teemahaastattelupyynnöt lähetettiin valikoituihin puunhankintaorganisaatioihin ja kuljetusalan yrityksiin. Pyynnöt lähetettiin sähköpostilla tammikuussa 2019. Pyyntöjä lähettiin kuusi ja vastauksia tuli kolme. Haastattelut toteutettiin helmikuussa 2019. Kyselytutkimus tehtiin Webropol-kyselyn avulla. Kyselykutsu lähetettiin 70 puutavara-alan kuljetusyritykseen maaliskuussa 2019. Kyselytutkimukseen vastasi yhteensä 23 puutavara-alan kuljetusyritystä. Digitaalisuus näkyy puutavarakuljetuksissa tänä päivänä suurena osana tiedon välitystä sekä kuljetusten suunnittelua. Ilman toimivaa ajojärjestelmää eivät kuljetukset liikkuisi eikä työtä tehtäisi. Alan suurimmat haasteet ovat selkeästi metsäteiden huono kunto, taloudellinen kannattavuus sekä kuljettajien saatavuus. Digitaalisuus tulee muuttamaan puutavara-kuljetuksia. Erilaisia sovelluksia ja järjestelmiä kehitetään jatkuvasti ja erilaiset etäjärjestelmät tulevat lisääntymään myös tulevaisuudessa. The purpose of this thesis was define how timber transport digitalization affects truck transport applications. The thesis discusses timber truck transportation entrepreneurship and related legislation as well as the raw wood supply chain. The aim of the work was to define how digitalization shows to a timber car the driver and how digitalization will change the field. The theoretical part of the thesis is based on timber transport and raw wood procurement supply chain. Raw timber supply chain starts from the wood trade and ends with raw wood factory reception at the factory. In addition, the thesis focuses on digital systems and applications that are used for timber transportation. This thesis is a qualitative research, by for which semi-structured theme interview and a survey were selected as research methods. The interview requests were sent to selected wood sourcing organizations and transport companies. Six requests were sent by e-mail in January 2019 and three replies received. Interviews were conducted February 2019. The survey was conducted using the Webropol poll, invitation to which was sent to 70 timber industry shipping company March 2019. The survey covered a total of 23 transportation companies who provide services to timber industry. Digitalization in timber transportation has today a major role in information transmission mixed transport planning. Without well-functioning driving system no transport would move and the work would not be done. The major challenges in the industry are clear bad condition of forest roads, financial profitability and the availability of drivers. Digitalization will change timber transport. Different applications and systems are constantly being developed and remote system will become increasingly popular.