Kuluttajien näkemys Ale Pupi Jyväskylän imagosta
Reponen, Sonja (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116539
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116539
Tiivistelmä
Ale Pupi Jyväskylä on vuonna 2007 Jyväskylän keskustaan avattu aikuisille suunnattu eng-lantilaistyylinen pubi. Ravintolan kohderyhmää ovat 18–60-vuotiaat kaupunkilaiset, ja ravintolan toimintastrategia perustuu edullisiin hintoihin sekä vahvaan kanta-asiakaskuntaan. Tutkimuksen tavoitteena oli selvittää, millainen näkemys kuluttajilla on Ale Pupi Jyväskylän imagosta. Tutkimuksessa haluttiin saada myös selville, mikä imagon vaikutus on ravintolalle, mistä tekijöistä imago muodostuu ja mitkä tekijät siihen vaikutta-vat.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin viittä (5) teemahaastattelua. Haastatteluiden teemoina olivat imago, laatu/toiminta, viestintä sekä maine. Haastateltavat olivat täysi-ikäisiä toimialan kuluttajia, jotka olivat vähintään kerran käyneet Jyväskylän Ale Pupissa. Aineisto analysoitiin litteroi-malla haastattelut ja jäsentämällä vastaukset teemoittain.
Ale Pupi Jyväskylän imago kuluttajien silmissä oli lähtökohtaisesti negatiivinen. Ale Pupi miellettiin edulliseksi, vanhemman väen ravintolaksi, jonka asiakaskunnan oletettiin koostuvan pääosin alkoholisteista, rikollisista ja muista huono-osaisista ihmisistä. Ale Pupi Jyväskylän asiakkailla koettiin olevan negatiivinen sosiaalinen status yhteiskunnassa, eivätkä kuluttajat halunneet itselleen samaa ns. leimaa. Ale Pupin tuotevalikoimaa pidettiin hyvin perinteisenä, mutta kuitenkin hinta/laatu-suhteeltaan hyvänä. Markkinointia Ale Pupin tulisi tutkimuksen mukaan parantaa huomattavasti, sillä kukaan haastatelluista ei ollut nähnyt toimeksiantajan mainoksia mm. sosiaalisessa mediassa. Nykyinen markkinointi ei siis tavoita kuluttajia. Suurin syy kuluttajien negatiiviseen imagonäkemykseen oli Ale Pupi Jyväskylän nykyinen asiakaskunta.
Tutkimus toteutettiin kvalitatiivisena, eli laadullisena tutkimuksena. Aineistonkeruumenetelmänä käytettiin viittä (5) teemahaastattelua. Haastatteluiden teemoina olivat imago, laatu/toiminta, viestintä sekä maine. Haastateltavat olivat täysi-ikäisiä toimialan kuluttajia, jotka olivat vähintään kerran käyneet Jyväskylän Ale Pupissa. Aineisto analysoitiin litteroi-malla haastattelut ja jäsentämällä vastaukset teemoittain.
Ale Pupi Jyväskylän imago kuluttajien silmissä oli lähtökohtaisesti negatiivinen. Ale Pupi miellettiin edulliseksi, vanhemman väen ravintolaksi, jonka asiakaskunnan oletettiin koostuvan pääosin alkoholisteista, rikollisista ja muista huono-osaisista ihmisistä. Ale Pupi Jyväskylän asiakkailla koettiin olevan negatiivinen sosiaalinen status yhteiskunnassa, eivätkä kuluttajat halunneet itselleen samaa ns. leimaa. Ale Pupin tuotevalikoimaa pidettiin hyvin perinteisenä, mutta kuitenkin hinta/laatu-suhteeltaan hyvänä. Markkinointia Ale Pupin tulisi tutkimuksen mukaan parantaa huomattavasti, sillä kukaan haastatelluista ei ollut nähnyt toimeksiantajan mainoksia mm. sosiaalisessa mediassa. Nykyinen markkinointi ei siis tavoita kuluttajia. Suurin syy kuluttajien negatiiviseen imagonäkemykseen oli Ale Pupi Jyväskylän nykyinen asiakaskunta.