Siivousoppaan hyödyntäminen perehdyttämisessä, Case: Rauman Nuorten työpaja
Eeva, Paula (2019)
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116515
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116515
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön tavoitteena oli laatia perehdyttämiseen ohjeita ja neuvoja paikalliselle kunnan organisaatiolle siivousopasta hyödyntäen. Kyseisen organisaation tehtävänä on löytää ja opastaa nuoria kohti työpaikkaa tai koulutusta antamalla heille neuvoja ja tukea. Työn aiheena oli perehdyttäminen ja teemana siivous.
Työn tarkoituksena oli oppaan merkityksen määrittely ja miten sellainen kirjoitetaan sekä mitä perehdyttäminen on ja miten perehdytetään. Tämän työn tarkoituksena ei kuitenkaan ollut saada aikaiseksi siivousopasta, joka oli jo olemassa ennen tämän työn aloittamista, mutta kuitenkin sen verran uusi, ettei tässä tutkimuksessa selvitetty siivousoppaan toimivuutta kohdeorganisaatiossa. Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena kevään 2017 ja kevään 2019 välisenä aikana. Tämä työ on myös tapaustutkimus.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin siivouspalvelualaa, kohdeorganisaatiota, oppaan merkitystä ja oppaan kirjoittamista sekä perehdyttämisen tarvetta ja perehdyttämistä. Empiirisessä osiossa sovellettiin tutkimuksen teoreettisia malleja sekä jo kirjoitettua siivousopasta perehdytysohjeiden ja –neuvojen laatimiseen sekä perehdytyslomakkeen laatimiseen.
Tässä työssä käytiin lyhyesti läpi siivousoppaan aihepiirit, jotka ovat puhtaus, siivottavat alueet, pintamateriaalit, puhdistustapahtuma, pesuaineet, käsin käytettävät siivousvälineet, koneet ja laitteet, siivousjärjestys sekä kiinteistöhuoltajan ammatti ja koulutus. annettiin ohjeita ja neuvoja perehdyttäjälle. Näistä aiheista nostettiin esiin kaikkein oleellisimmat asiat, jotka tulisi siivouksessa ottaa huomioon, joten ne tulisi opettaa perehdytettävälle. Lisäksi, koska kyseessä oleva kohdeorganisaatio tekee töitä nuorten kanssa, tulisi perehdytyksessä ottaa huomioon nuoren kokemuksesta tulevat tiedot ja taidot. Tämän työn lopussa kerrottiin tämän oppaan teosta sekä tuotiin esiin mahdollisia jatkotehtäviä tai tutkimuskohteita koskien ohjeiden soveltuvuutta kohdeorganisaatiossa.
Työn tarkoituksena oli oppaan merkityksen määrittely ja miten sellainen kirjoitetaan sekä mitä perehdyttäminen on ja miten perehdytetään. Tämän työn tarkoituksena ei kuitenkaan ollut saada aikaiseksi siivousopasta, joka oli jo olemassa ennen tämän työn aloittamista, mutta kuitenkin sen verran uusi, ettei tässä tutkimuksessa selvitetty siivousoppaan toimivuutta kohdeorganisaatiossa. Tämä tutkimus suoritettiin kvalitatiivisena toimintatutkimuksena kevään 2017 ja kevään 2019 välisenä aikana. Tämä työ on myös tapaustutkimus.
Tutkielman teoreettisessa osuudessa käsiteltiin siivouspalvelualaa, kohdeorganisaatiota, oppaan merkitystä ja oppaan kirjoittamista sekä perehdyttämisen tarvetta ja perehdyttämistä. Empiirisessä osiossa sovellettiin tutkimuksen teoreettisia malleja sekä jo kirjoitettua siivousopasta perehdytysohjeiden ja –neuvojen laatimiseen sekä perehdytyslomakkeen laatimiseen.
Tässä työssä käytiin lyhyesti läpi siivousoppaan aihepiirit, jotka ovat puhtaus, siivottavat alueet, pintamateriaalit, puhdistustapahtuma, pesuaineet, käsin käytettävät siivousvälineet, koneet ja laitteet, siivousjärjestys sekä kiinteistöhuoltajan ammatti ja koulutus. annettiin ohjeita ja neuvoja perehdyttäjälle. Näistä aiheista nostettiin esiin kaikkein oleellisimmat asiat, jotka tulisi siivouksessa ottaa huomioon, joten ne tulisi opettaa perehdytettävälle. Lisäksi, koska kyseessä oleva kohdeorganisaatio tekee töitä nuorten kanssa, tulisi perehdytyksessä ottaa huomioon nuoren kokemuksesta tulevat tiedot ja taidot. Tämän työn lopussa kerrottiin tämän oppaan teosta sekä tuotiin esiin mahdollisia jatkotehtäviä tai tutkimuskohteita koskien ohjeiden soveltuvuutta kohdeorganisaatiossa.