Verkkoportfolion laatiminen henkilöbrändin ja työnhaun tueksi
Karstu, Heikki (2019)
Karstu, Heikki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116491
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116491
Tiivistelmä
Tämän opinnäytetyön aiheena on henkilöbrändäys ja henkilöbrändin rakentaminen työnhakua varten. Opinnäytetyö on laadultaan toiminnallinen, ja sen produktina laaditaan työnhakua auttava verkkoportfolio.
Tietoperustan aluksi tarkastellaan yleisiä trendejä tämän päivän työelämässä ja luodaan viitekehys opinnäytetyölle. Tämän jälkeen tarkastellaan brändin käsitettä, minkä jälkeen syvennytään edelleen henkilöbrändäykseen. Lopuksi käsitellään hyvän portfolion rakentamista.
Suunnitteluosuus koostuu neljästä vaiheesta: asiakaspersoonien laatimisesta, oman henkilöbrändin sisäisen kerroksen määrittelystä, henkilöbrändin ulkoisen kerroksen hahmottelusta sekä portfolion suunnittelusta. Tämä luku muodostaa pohjan neljännelle luvulle, jossa tarkastellaan opinnäytetyön produktina laadittua verkkoportfoliota.
Opinnäytetyön produkti rakentuu oman henkilöbrändin pohjalta kohdeyleisön tarpeet huomioiden. Verkkoportfolion teknisiä ja visuaalisia ratkaisuja peilataan kolmanteen lukuun ja havainnollistetaan kuvien avulla.
Portfolio ei ole koskaan valmis, vaan sitä tulee jatkuvasti päivittää. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa arvioidaan kriittisesti opinnäytetyön produktia sekä asetetaan suunnitelmat jatkokehitystä varten. Lopuksi reflektoidaan opinnäytetyöprosessin etenemistä ja pohditaan omaa oppimista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Haaga-Helian markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden Luova toimisto Krea.
Portfolio löytyy osoitteesta: https://heikkikarstu.wixsite.com/portfolio
Tietoperustan aluksi tarkastellaan yleisiä trendejä tämän päivän työelämässä ja luodaan viitekehys opinnäytetyölle. Tämän jälkeen tarkastellaan brändin käsitettä, minkä jälkeen syvennytään edelleen henkilöbrändäykseen. Lopuksi käsitellään hyvän portfolion rakentamista.
Suunnitteluosuus koostuu neljästä vaiheesta: asiakaspersoonien laatimisesta, oman henkilöbrändin sisäisen kerroksen määrittelystä, henkilöbrändin ulkoisen kerroksen hahmottelusta sekä portfolion suunnittelusta. Tämä luku muodostaa pohjan neljännelle luvulle, jossa tarkastellaan opinnäytetyön produktina laadittua verkkoportfoliota.
Opinnäytetyön produkti rakentuu oman henkilöbrändin pohjalta kohdeyleisön tarpeet huomioiden. Verkkoportfolion teknisiä ja visuaalisia ratkaisuja peilataan kolmanteen lukuun ja havainnollistetaan kuvien avulla.
Portfolio ei ole koskaan valmis, vaan sitä tulee jatkuvasti päivittää. Opinnäytetyön viimeisessä luvussa arvioidaan kriittisesti opinnäytetyön produktia sekä asetetaan suunnitelmat jatkokehitystä varten. Lopuksi reflektoidaan opinnäytetyöprosessin etenemistä ja pohditaan omaa oppimista.
Opinnäytetyön toimeksiantajana toimii Haaga-Helian markkinoinnin ja viestinnän opiskelijoiden Luova toimisto Krea.
Portfolio löytyy osoitteesta: https://heikkikarstu.wixsite.com/portfolio