Toiminnallinen ensiapukoulutus 4-6-vuotiaille lapsille
Jutila, Tommi; Rossi, Pekka; Räty, Aki (2019)
Jutila, Tommi
Rossi, Pekka
Räty, Aki
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116490
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116490
Tiivistelmä
Opinnäytetyömme tarkoituksena oli suunnitella, toteuttaa ja arvioida toiminnallinen ensiapukoulutus 4-6-vuotiaille leikki-ikäisille lapsille. Se järjestettiin yhdessä Riihihovin vuoropäiväkodin kanssa, joka sijaitsee Kannuksessa. Opetimme lapsille ensiavun perusteita käytännönläheisesti ja ikätason mukaisesti.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa lapsille käytännönläheisten esimerkkien ja opetuksen kautta ensiaputaitojen perusteet. Lisäksi tavoitteinamme oli antaa positiivinen kokemus ensiavusta sekä kehittää lasten keskittymiskykyä, yhteistyötaitoja ja parantaa ryhmäläisten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi halusimme tietää, onko leikki-ikäisille lapsille mahdollista rakentaa ja järjestää toimiva ensiapupäivä.
Aiheiksi valitsimme tapaturmien ennaltaehkäisemisen, hätäilmoituksen tekemisen, kylkiasentoon kääntämisen sekä haavojen puhdistamisen ja sitomisen.
Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa käsittelemme yleisiä asioita ensiavusta ja ensiapuopetuksessa käsiteltäviä aiheita, joita ovat tapaturmien ennaltaehkäisy, hätäilmoituksen tekeminen, kylkiasentoon kääntäminen sekä haavojen puhdistaminen ja sitominen. Lisäksi tietoperustassa käsitellään lapsen oppimista, ohjaamista ja opettamista. Myös leikki-ikäisen lapsen kehitys sekä projektityö tuodaan esille tietoperustassa.
Keräsimme toiminnallisen ensiapupäivän jälkeen palautteen päivään osallistuneilta lapsilta, päiväkodin henkilökunnalta ja tarkkailemaan tulleilta ensihoidon henkilökunnan edustajilta. Oman kokemuksemme ja saadun positiivisen palautteen perusteella järjestämämme toiminnallinen ensiapupäivä onnistui jopa paremmin kuin ennalta odotettiin. Saimme vastauksen siihen, että leikki-ikäisille lapsille on mahdollista rakentaa ja järjestää toimiva kokonaisuus. Lisäksi työelämä osoitti kiinnostusta jatkohankkeelle, koska palautteiden mukaan saimme toteutettua toimivan ensiapupäivän. Jatkohankkeena leikki-ikäisille lapsille voitaisiin alkaa toteuttamaan ensihoitokeskuksen toimesta ensiapupäiviä vuosittain.
Opinnäytetyömme tavoitteena oli antaa lapsille käytännönläheisten esimerkkien ja opetuksen kautta ensiaputaitojen perusteet. Lisäksi tavoitteinamme oli antaa positiivinen kokemus ensiavusta sekä kehittää lasten keskittymiskykyä, yhteistyötaitoja ja parantaa ryhmäläisten yhteenkuuluvuuden tunnetta. Lisäksi halusimme tietää, onko leikki-ikäisille lapsille mahdollista rakentaa ja järjestää toimiva ensiapupäivä.
Aiheiksi valitsimme tapaturmien ennaltaehkäisemisen, hätäilmoituksen tekemisen, kylkiasentoon kääntämisen sekä haavojen puhdistamisen ja sitomisen.
Opinnäytetyön tietoperustaosuudessa käsittelemme yleisiä asioita ensiavusta ja ensiapuopetuksessa käsiteltäviä aiheita, joita ovat tapaturmien ennaltaehkäisy, hätäilmoituksen tekeminen, kylkiasentoon kääntäminen sekä haavojen puhdistaminen ja sitominen. Lisäksi tietoperustassa käsitellään lapsen oppimista, ohjaamista ja opettamista. Myös leikki-ikäisen lapsen kehitys sekä projektityö tuodaan esille tietoperustassa.
Keräsimme toiminnallisen ensiapupäivän jälkeen palautteen päivään osallistuneilta lapsilta, päiväkodin henkilökunnalta ja tarkkailemaan tulleilta ensihoidon henkilökunnan edustajilta. Oman kokemuksemme ja saadun positiivisen palautteen perusteella järjestämämme toiminnallinen ensiapupäivä onnistui jopa paremmin kuin ennalta odotettiin. Saimme vastauksen siihen, että leikki-ikäisille lapsille on mahdollista rakentaa ja järjestää toimiva kokonaisuus. Lisäksi työelämä osoitti kiinnostusta jatkohankkeelle, koska palautteiden mukaan saimme toteutettua toimivan ensiapupäivän. Jatkohankkeena leikki-ikäisille lapsille voitaisiin alkaa toteuttamaan ensihoitokeskuksen toimesta ensiapupäiviä vuosittain.