Usport Finland Oy:n verkkokaupan kehittäminen
Torvi, Sonja (2019)
Torvi, Sonja
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116424
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061116424
Tiivistelmä
Opinnäytetyön toimeksiantajana oli kalajokinen urheiluvaatteita ja lisäravinteita myyvä yritys, Usport Finland Oy.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Usport Finland Oy:n verkkokaupan näkyvyyden ja käyttäjäkokemuksen tilaa. Tavoitteena oli kehittää verkkokaupan näkyvyyttä tietoperustan ja toimeksiantajan haastattelun kautta. Tavoitteeseen kuului myös kehittää verkkokaupan käyttäjäkokemusta käytettävyystestauksen kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty verkkokauppaa yleisesti, sen kehittymistä, verkkokaupan tunnettuuden ja näkyvyyden muodostumista sekä verkkokaupan markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty verkkokaupan käyttäjäkokemuksen muodostumista sekä käytettävyyttä ja sen parantamista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin käytettävyystestaus Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Käytettävyystestaus tapahtui kyselylomakkeen avulla, joka toimi sekä ohjeena että kysymys- ja vastausalustana testille. Opiskelijat testasivat Usportin verkkokaupan käytettävyyden onnistumista ja käyttäjäkokemuksen muodostumista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin myös toimeksiantajan pienimuotoinen haastattelu, jolla kartoitettiin tähän saakka toteutettua markkinointiviestintää ja toimenpiteitä verkkokaupan näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi.
Opinnäytetyön tavoitteena oli selvittää Usport Finland Oy:n verkkokaupan näkyvyyden ja käyttäjäkokemuksen tilaa. Tavoitteena oli kehittää verkkokaupan näkyvyyttä tietoperustan ja toimeksiantajan haastattelun kautta. Tavoitteeseen kuului myös kehittää verkkokaupan käyttäjäkokemusta käytettävyystestauksen kautta.
Opinnäytetyön teoriaosuudessa on käsitelty verkkokauppaa yleisesti, sen kehittymistä, verkkokaupan tunnettuuden ja näkyvyyden muodostumista sekä verkkokaupan markkinointiviestinnän keinoja. Lisäksi teoriaosuudessa on käsitelty verkkokaupan käyttäjäkokemuksen muodostumista sekä käytettävyyttä ja sen parantamista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin käytettävyystestaus Kokkolan Centria-ammattikorkeakoulun opiskelijoiden avulla. Tutkimusmenetelmänä käytettiin kvantitatiivista eli määrällistä menetelmää. Käytettävyystestaus tapahtui kyselylomakkeen avulla, joka toimi sekä ohjeena että kysymys- ja vastausalustana testille. Opiskelijat testasivat Usportin verkkokaupan käytettävyyden onnistumista ja käyttäjäkokemuksen muodostumista.
Opinnäytetyön empiirisessä osuudessa toteutettiin myös toimeksiantajan pienimuotoinen haastattelu, jolla kartoitettiin tähän saakka toteutettua markkinointiviestintää ja toimenpiteitä verkkokaupan näkyvyyden ja tunnettuuden lisäämiseksi.