Minfie-brändin markkinointi- ja myyntisuunnitelma
Parkkari, Miika; Takala, Jere (2019)
Parkkari, Miika
Takala, Jere
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016423
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016423
Tiivistelmä
Opinnäytetyö on tehty BT-Way Oy:n toimeksiannosta. BT-Way Oy on kahden insinööritaustaisen henkilön vuonna 2014 perustama start-up yritys ja opinnäytetyö keskittyy ainoastaan toimeksiantajan Minfie-sovellukseen. Yrityksen toiminta oli ollut hiljaista koko olemassaolon ajan, eikä yrityksen perustajilla ole ollut minkäänlaista markkinointiin liittyvää suunnitelmaa, eikä aiempaa kokemusta markkinoinnista.
Minfie-sovellus on puhelimen bluetoothilla toimiva alueellinen viestintäpalvelu, joka pyrkii markkinoille rahansiirto toiminnon avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda BT-Way Oy:lle Minfien myynti- ja markkinointisuunnitelmaksi, joiden tarkoitus oli kasvattaa tunnettuutta.
Opinnäytetyö aloitettiin kattavalla tutustumisella aiheen teoriaosuuteen useasta eri lähteestä, jonka pohjalta rakennettiin käytännön ehdotuksia. Opinnäytetyön tekijät haastattelivat myös BT-Way Oy:n molemmat työntekijät saadakseen paremman kuvan yrityksestä ja sen taustoista, toiminnasta sekä tavoitteista. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajan tarpeiden ja sovitun budjetin mukaisesti. Toimeksiantajan toiveena oli panostus varsinkin digitaaliseen markkinointiin, joten opinnäytetyöstä erottuu eritoten digitaalisten kanavien ja työkalujen hyödyntäminen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi myynti- ja markkinointisuunnitelmat, joiden pohjalta luotiin markkinointikalenteri. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuus ja käytännön osuus, jonka lopusta löytyy luotu markkinointikalenteri liitteenä. Suunnitelmaan on koottu analyysit, toimenpiteet ja niiden perustelut. Opinnäytetyön toimenpiteet ovat ehdotuksia ja niiden implementointi jää toimeksiantajan vastuulle.
Minfie-sovellus on puhelimen bluetoothilla toimiva alueellinen viestintäpalvelu, joka pyrkii markkinoille rahansiirto toiminnon avulla. Opinnäytetyön tavoitteena oli luoda BT-Way Oy:lle Minfien myynti- ja markkinointisuunnitelmaksi, joiden tarkoitus oli kasvattaa tunnettuutta.
Opinnäytetyö aloitettiin kattavalla tutustumisella aiheen teoriaosuuteen useasta eri lähteestä, jonka pohjalta rakennettiin käytännön ehdotuksia. Opinnäytetyön tekijät haastattelivat myös BT-Way Oy:n molemmat työntekijät saadakseen paremman kuvan yrityksestä ja sen taustoista, toiminnasta sekä tavoitteista. Opinnäytetyö on tehty toimeksiantajan tarpeiden ja sovitun budjetin mukaisesti. Toimeksiantajan toiveena oli panostus varsinkin digitaaliseen markkinointiin, joten opinnäytetyöstä erottuu eritoten digitaalisten kanavien ja työkalujen hyödyntäminen.
Opinnäytetyön tuloksena syntyi myynti- ja markkinointisuunnitelmat, joiden pohjalta luotiin markkinointikalenteri. Opinnäytetyö koostuu kahdesta osiosta: teoriaosuus ja käytännön osuus, jonka lopusta löytyy luotu markkinointikalenteri liitteenä. Suunnitelmaan on koottu analyysit, toimenpiteet ja niiden perustelut. Opinnäytetyön toimenpiteet ovat ehdotuksia ja niiden implementointi jää toimeksiantajan vastuulle.