Toimintasuunnitelma sosiaalisen median markkinointiin : case: Booky.fi Oy
Vuolasto, Ella (2019)
Vuolasto, Ella
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016350
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016350
Tiivistelmä
Opinnäytetyö toteutettiin toimeksiantona verkkokirjakauppa Booky.fi:lle. Tarkoituksena oli kehittää toimintasuunnitelma sosiaalisen median markkinointiin kuluttajapuolelle. Kasvavan digitalisaation myötä sosiaalinen media on viestinnän tulevaisuus, ja yritykset voivat kasvattaa huomattavasti toimintaansa suunnitelmallisella sosiaalisen median markkinoinnilla. Toimeksiantajayrityksellä ei ole ollut sosiaalisen median markkinoinnille toimintasuunnitelmaa, minkä vuoksi työllä oli todellinen tarve. Opinnäytetyö on toiminnallinen opinnäytetyö, jonka tuotoksina ovat toimintasuunnitelma sosiaalisen median markkinointiin sekä brand guidelines erillisinä tiedostoina.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestinnän perusteita ja avataan sosiaalisen median käsitettä sekä sosiaalisen median hyödynnettävyyttä yrityksille markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi kerrotaan brändinhallinnasta, käydään läpi eri sosiaalisen median kanavien mahdollisuudet sekä kerrotaan toimintasuunnitelman kehittämisen vaiheista. Tiedonkeruussa on käytetty teoriatiedon lisäksi laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmänä avointa haastattelua. Lisäksi menetelmänä on käytetty benchmarkingia, eli perehdytty muiden saman alan toimijoiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja analysoitu saatuja tietoja. Kilpailijoiden toiminnan analysoiminen on tärkeää, ja parhaimmillaan sen avulla voi kehittää erottumista kilpailijoista ja parantaa asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tuotoksista, eli sosiaalisen median markkinoinnin toimintasuunnitelmasta ja brand guidelinesta, saatiin yrityksen tarkoituksia palveleva kokonaisuus. Toimintasuunnitelmassa oli määritelty kohderyhmät sekä niiden perusteella kanavakohtaiset sisältösuunnitelmat, jotka otetaan yrityksessä käytäntöön. Lisäksi toimintasuunnitelmassa oli määritelty vastuunjako, jota kokeillaan yrityksessä käytännössä. Toimeksiantajayritys ottaa myös brand guidelinesissa olevat visuaaliset sekä tekstiin liittyvät ohjeistukset käytäntöön kuluttajamarkkinoinnissa. Sosiaalisen median toimintasuunnitelmasta kehittyi työkalu, jonka avulla yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa jatkuu aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Toimintasuunnitelmaa on tarkoitus päivittää aina tarpeen vaatiessa ajan tasalle.
Teoreettisessa viitekehyksessä käsitellään markkinointiviestinnän perusteita ja avataan sosiaalisen median käsitettä sekä sosiaalisen median hyödynnettävyyttä yrityksille markkinoinnin näkökulmasta. Lisäksi kerrotaan brändinhallinnasta, käydään läpi eri sosiaalisen median kanavien mahdollisuudet sekä kerrotaan toimintasuunnitelman kehittämisen vaiheista. Tiedonkeruussa on käytetty teoriatiedon lisäksi laadullisen eli kvalitatiivisen tutkimuksen menetelmänä avointa haastattelua. Lisäksi menetelmänä on käytetty benchmarkingia, eli perehdytty muiden saman alan toimijoiden markkinointiin sosiaalisessa mediassa ja analysoitu saatuja tietoja. Kilpailijoiden toiminnan analysoiminen on tärkeää, ja parhaimmillaan sen avulla voi kehittää erottumista kilpailijoista ja parantaa asiakaskokemusta.
Opinnäytetyön tuotoksista, eli sosiaalisen median markkinoinnin toimintasuunnitelmasta ja brand guidelinesta, saatiin yrityksen tarkoituksia palveleva kokonaisuus. Toimintasuunnitelmassa oli määritelty kohderyhmät sekä niiden perusteella kanavakohtaiset sisältösuunnitelmat, jotka otetaan yrityksessä käytäntöön. Lisäksi toimintasuunnitelmassa oli määritelty vastuunjako, jota kokeillaan yrityksessä käytännössä. Toimeksiantajayritys ottaa myös brand guidelinesissa olevat visuaaliset sekä tekstiin liittyvät ohjeistukset käytäntöön kuluttajamarkkinoinnissa. Sosiaalisen median toimintasuunnitelmasta kehittyi työkalu, jonka avulla yrityksen markkinointi sosiaalisessa mediassa jatkuu aktiivisesti ja tavoitteellisesti. Toimintasuunnitelmaa on tarkoitus päivittää aina tarpeen vaatiessa ajan tasalle.