Vamian koulutuksen osuvuuden ja laadun parantaminen Lean -menetelmällä
Uusi-Äijö, Harri (2019)
Uusi-Äijö, Harri
2019
All rights reserved. This publication is copyrighted. You may download, display and print it for Your own personal use. Commercial use is prohibited.
Julkaisun pysyvä osoite on
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016311
https://urn.fi/URN:NBN:fi:amk-2019061016311
Tiivistelmä
Tässä työssä tutkintaan Vaasan ammatillisen koulutuksen; Vamian, Lean -kehittämistä. Vamian Lean kehittämistä tutkittiin henkilöstökyselyn avulla kahteen otteeseen. Tämän lisäksi haastateltiin Vamian avainhenkilöitä ja työelämän edustajia.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui prosessien kehittämisen, Lean -ajattelun ja Toyota Kata -menetelmän varaan. Kyselytutkimuksilla ja haastatteluilla selviteltiin mikä on henkilöstön ja sidosryh-mien näkemys Lean -kehittämisen nykytilasta sekä miten kehittämistä tulisi jatkaa. Keskeiseksi huomioksi nousi henkilöstön sitoutumisen haasteellisuus Lean -kehittämiseen.
Jatkokehittämiskohteita löydettiin neljä: Vamia Lean Centerin edelleen kehittäminen, ideaali prosessiin perustuvan Lean vision konkreettinen määrittely, Toyota Katan mukaisten standardoitujen kehittämis-rutiinien käyttöönotto ja Lean kehittämisen porrastettu eteneminen.
Opinnäytetyön teoreettinen viitekehys rakentui prosessien kehittämisen, Lean -ajattelun ja Toyota Kata -menetelmän varaan. Kyselytutkimuksilla ja haastatteluilla selviteltiin mikä on henkilöstön ja sidosryh-mien näkemys Lean -kehittämisen nykytilasta sekä miten kehittämistä tulisi jatkaa. Keskeiseksi huomioksi nousi henkilöstön sitoutumisen haasteellisuus Lean -kehittämiseen.
Jatkokehittämiskohteita löydettiin neljä: Vamia Lean Centerin edelleen kehittäminen, ideaali prosessiin perustuvan Lean vision konkreettinen määrittely, Toyota Katan mukaisten standardoitujen kehittämis-rutiinien käyttöönotto ja Lean kehittämisen porrastettu eteneminen.